Deel dit artikel
-

Nieuw affiliatenetwerk adCrystal wil vooral faciliteren

Digimo Media en FairEtail zijn een nieuw affiliatenetwerk gestart dat zich onderscheidt door een selfservicemodel. De adverteerder betaalt aan adCrystal bovendien alleen een vast laag bedrag per maand.

Initiatiefnemer Jeroen Kramer, ooit betrokken bij TradeDoubler, ziet dat op twee belangrijke punten veel weerstand is ontstaan bij zowel adverteerders als uitgevers tegen bestaande affiliatenetwerken: enerzijds vanwege de beperkingen in samenwerking en anderzijds vanwege het gehanteerde beloningsmodel, waarbij adverteerders soms wel dertig procent commissie aan het netwerk moeten betalen.

Kramer: “Als reactie daarop hebben wij een propositie ontwikkeld waarin adverteerders en uitgevers rechtstreeks en in volledige vrijheid kunnen samenwerken, met ondersteuning waar nodig. Bovendien wordt er geen netwerkcommissies aan de adverteerders berekend, maar alleen een vast laag maandbedrag, ongeacht het aantal leads en sales of de hoogte van de uitgeversvergoedingen.”

Kramer kwam twee jaar geleden op het idee toen hij met name in de VS de opkomst zag van affiliatesoftware, waarmee een adverteerder zijn eigen netwerk kan opzetten. “Probleem is dan dat je als adverteerder wel weer alle uitgevers moet benaderen, en die gaan natuurlijk liever bij een netwerk met meerdere adverteerders. Vandaar onze propositie: wel de vrijheid van het zelf kunnen opzetten van een netwerk, zonder instellingen die door het netwerk worden opgelegd, maar wel met een normaal aanbod van uitgevers. En omdat we vooral faciliteren, hebben we geen hoge kosten. We doen echt iets nieuws, ook in het buitenland vind je zo’n netwerk niet.”

adCrystal gaat van start met een korte registratieperiode, waarin zowel uitgevers als adverteerders zich kunnen aanmelden en er de noodzakelijke voorbereidingen voor diverse campagnes kunnen worden getroffen. Naar verwachting zullen de eerste campagnes vanaf 1 oktober gelanceerd worden.

Deel dit bericht

15 Reacties

Terence Donker

Van 100 miljoen op de bank naar één euro in de bank
Jeroen Kramer, van directeur TradDoubler naar directeur AdCrystals……Tja

Ralph Remkes

Interessant concept en er is denk ik zeker ruimte voor het doe-het-zelf affiliate principe. Ik vraag me, door de prijstelling, alleen af of Adcrystal zich op de juiste doelgroep richt.

Met de huidige prijsstelling betaal je niets extra tot het moment dat je max. 85K kliks, 12 mio impressies en 500 GB aan data verbruikt. Dit lijkt mij voor een gemiddelde campagne toch niet heel veel en dus alleen interessant als je een kleine campagne hebt. Maar ja, kleine merchants hebben volgens mij juist wel behoefte aan kennis en support m.b.t. hun affiliate campagne.

Daarnaast moeten merchants zich realiseren dat er een verschuiving van risico plaatsvindt. Ga je over de grens dan ga je betalen voor kliks, impressies en data verbruik zonder dat hier een garantie van een sale tegenover staat. Een traditioneel netwerk berekent, zoals het artikel zelf zegt:”30 procent commissie aan het netwerk”. Als adverteerder weet je in ieder geval zeker dat hier verkopen tegenover staan.

Mijn advies zou zijn om heel goed uit te rekenen wat de kosten zijn bij de verschillende opties en hierin ook meenemen hoeveel tijd je zelf kwijt bent aan affiliate management als je het via Adcrystal doet. Ben je nieuw met affiliate marketing dan zou ik niet voor deze optie kiezen.

Vincent van Buren

Inderdaad een interessant concept. Alleen denk ik dat het met die kosten wel meevalt, en het dus ook interessant kan zijn voor een grote adverteerder. Je betaalt immers minder dan een halve cent per klik. Da’s toch niet echt veel lijkt me. Je moet als adverteerder sowieso zorgen voor een acceptabele eCPM of eCPC. Bovendien staat in hun algemene voorwaarden dat ze een fair use policy hanteren, lees ik zojuist. Alleen bij hele lage conversies (CTR/CR) kan het rekensommetje wel eens negatief uitvallen. Maar dan is dat ook weer de schuld van de affiliate of merchant zelf, lijkt me.
Kortom, adCrystal kan wel eens hele vervelende gevolgen hebben voor niet alleen Tradetracker en Daisycon, maar ook voor de grote internationale affiliate netwerken met grote adverteerders, zoals Tradedoubler en Zanox. Ben benieuwd; leuke spannende tijden in affiliate marketing wereld!

Serge de Klerk

Interessant en sowieso vernieuwend, dat is altijd goed. Als ik het nu zo bekijk, ook o.a. naar adresgegevens, komt het bij mij wel nog een beetje over alsof er 2 heren op een zolderkamer dit zijn gestart. Ben benieuwd of grote adverteerders voor dit systeem open staan. Als ik het goed lees is het met name een concurrent voor, niet geheel verrassend, het white label systeem van Tradedoubler.

Succes in ieder geval!

Oggy Popov

@Vincent: de grote jongens draaien niet minder dan 3-4 ton clicks per maand, veel meer dan dat zelfs. ff uitrekenen met een halve miljoen x 0.005 (halve cent) en je komt er gauw op 2500 euro. En dat dus alleen voor de tracking per maand? En wie gaat dan de affiliates managen voor zo`n grote adverteerder? Hijzelf? Dat denk ik niet. Niet alleen de kleine jongens maar ook grote adverteerders willen ondersteuning bij het runnen van het affiliate verhaal. Weinig hebben er de expertise in huis, en de tijd, en de resources etc etc. Als het om de tracking gaat, prima, maar waarom noemen we het dan een affiliate netwerk?

Ook ff anders bekeken: als ik het goed lees hangt er een prijskaartje van net geen 100 euro per maand aan. Hoeveel klanten moet je hebben in wat voor periode tegen wat voor kosten om hier een echt goed rendabel business mee te kunnen bouwen? Stel je hebt 300 klanten x 100 euri is dat 30k per maand omzet en daar dan nog eens winst op zien te maken. Als je 5k of 10k in de maand wilt verdienen met zo`n concept, prima. Maar is dat het waar het grote geld ligt met een ijzer sterk concept?

In ieder geval van harte proficiat aan Dennis en Jeroen, ze hebben er vast wel meer dan ons over het concept nagedacht en weten heel goed wat ze doen. Een challenger op de markt kan altijd, moet je wel voor zorgen dat je inhoudelijk sterk bent en dichterbij de klanten en de publishers gaat zitten. En daar hebben beide heren dik ervaring mee dus dat komt helemaal goed!

Wel interessant en boeiend nieuws de laatste tijd in affiliate Nederland 🙂 Heren, aub ook in België de kaarten even komen schudden 😉

Succes, AdCrystal !

Erik van der Veen

Jeroen, succes! Ik herinner me dat we in 2001 een klein jaartje nodig hadden om break-even te draaien met TradeDoubler NL. Ik hoop dat het jou deze keer weer zo snel lukt!

Erdinc

Leuk initiatief! Erg veel succes gewenst.

Jeroen Kramer

@oggy
Dank voor je reactie. Graag wil ik nog wel wat nuance inbrengen:
Voor de grote jongens waar je naar verwijst kan het inderdaad om 3-4 ton kliks gaan, maar daar staan dan ook flinke omzetten tegenover. De netwerkcommissie die ze dan betalen is daarbij vaak vele malen groter dan de kosten bij adCrystal. Als we uitgaan van 300k kliks zou de kostprijs bij ons max uitkomen op 1.209 EUR (349 EUR premium servicepakket inclusief 85k kliks + 215k kliks aan 0,004 EUR). Verder is het goed om te weten dat we uiteraard flink wat onderzoek hebben verricht waaruit blijkt dat de 45k kliks uit het standaard servicepakket voldoende zijn voor de overgrote meerderheid van adverteerders, tenzij de conversieratio naar het nulpunt gaat, maar dan is er overduidelijk een kwaliteitsprobleem.

De kosten die adCrystal in rekening brengt zijn overigens niet alleen voor de tracking, maar voor alle zaken die je van een affiliate netwerk mag verwachten; in de basis dus tracking + toegang tot het netwerk + het verzorgen van de betalingen, etc.

adCrystal is ontwikkeld als selfservice platform, wat ons in staat stelt lage kosten te hanteren en de drempel voor adverteerders flink te verlagen. Sommige adverteerders kunnen immers perfect zelf aan de slag, maar het is erg belangrijk om weten dat alle adverteerders die extra ondersteuning willen, die ook kunnen krijgen, maar ze HOEVEN het niet en bepalen zelf ‘à la carte’ waar en wanneer ze hulp kunnen gebruiken.

Die hulp kan overigens van adCrystal komen, maar met de besparing op netwerkcommissies kan ook extra expertise in huis gehaald worden of kan een beroep worden gedaan op een externe partij met kennis van zaken, zoals bv mediabureaus.

Marco Schuurman

Interessante propositie. De weggevallen netwerkcommissie wordt, neem ik aan, verdeeld in lagere kosten voor de adverteerder een hogere commissie voor de publishers? Hiermee zou, mits alle andere randvoorwaarden in orde zijn, een verschuiving getriggerd kunnen worden denk ik.

Danny van Caam

Volgens mij is dit concept niet geheel nu, ook niet in Nederland. Dit concept word op deze manier namelijk ook door AffiliDirect in de markt gezet.

Danny van Caam

In het vorige bericht helaas iets mis gegaan:
Volgens mij is dit concept niet geheel nieuw, ook niet in Nederland. Dit concept word op deze manier namelijk ook door AffiliDirect in de markt gezet.

Gerben

@ Danny
Er is idd helemaal niks nieuws aan dit concept. Affdirect heeft het ook al geprobeerd en zijn daarbij ook de mist in gegaan. By Adcrystal zit er ook duidelijk een addertje onder het gras. Jeroen Kramer begint nu al over “kan een beroep worden gedaan op een externe partij met kennis van zaken, zoals bv mediabureaus”. En een keer raden welk mediabureau dat dan zal zijn. Ja hun eigen aandeelhouder Fairytail.

Zowel de oprichters als de meeste medewerkers van fairtytail zijn net als jeroen kramer ex tradedoubler medewerkers. En wat was ook alweer de reden dat Jeroen Kramer wegmoest bij Tradedoubler?

Ik zou in iedergeval als adverteerder niet met een partij als Addcrystral willen samenwerken. De software voor de merchant (maar ook voor de publisher) is totaal niet transparant en geeft geen duidelijk inzicht voor adverteerders waar de transacties nu vandaan komen. Ook missen er allerlei features die andere volwassen netwerken wel bieden. Dit is inderdaad weer affiliatemarketing 10 jaar terug in de tijd, met dezelfde ondoorzichtigheid die het tradedoubler systeem 10 jaar geleden ook had. Dat zet enkel aan tot fraude van dubieuze publishers. Goedkoop wordt zo gewoon weer duurkoop.

Ik doe er in ieder geval niet aan mee.

Bruno

@Gerben, erg knap dat je dat nu al weet….er staat de eerste merchants worden per 1 oktober verwacht, maar jij hebt het systeem blijkbaar al getest? O je doet er niet aan mee? Maar je zeikt wel alles af terwijl je er nog niks van weet?

En de markt volg je ook al niet? Toen Kramer opstapte (idd, hij nam zelf ontslag) was Tradedoubler NL een van de beter draaiende vestigingen en gegroeid naar bijna 30 man personeel.

Weet je ook waarom Wehkamp naar een eigen partnerprogramma gegaan is? Idd, geld. Dus ipv achterlopen zie ik het eerder als voorop lopen, komende jaren zullen er waarschijnlijk nog (veel) meer merchants willen besparen op kosten.

Oggy Popov

@Jeroen: dank voor je uitgebreide reactie! Je hebt zeker gelijk en ik hou het ook zeker voor mogelijk dat zowel grote, als wat kleinere partijen hier wat aan hebben.

@Bruno: ook helemaal akkoord met jou reactie 🙂 Wat Gerben onderschat is dat bij dit concept juist het focus op kwaliteit kan komen te liggen, vanwege een besparing op de commissies. Dus indien de adverteerder beslist om de besparing volop terug in de affiliates te investeren, in meer contact, meer service, meer tools en controle op kwaliteit > ja, dan heb je wel een goede beslissing gemaakt om voor deze weg te kiezen. Ik vind zeker dat de status quo altijd gechallenged moet worden en vind ook wel beetje saai hoe er in Benelux afgereageerd wordt op nieuwe spelers. In de grote affiliate landen zijn er om de 2 maanden nieuwe netwerken met steeds vernieuwende concepten. Wie er overblijft, dat beslist de markt. Maar doe nou niet kinderachtig om af te reageren op mensen die wel wat beweging proberen te brengen in de markt. Ondernemers bewegen de economie en creëren meerwaarde, simple as that.

Succes, heren!

Mediatrut

@Gerben werk jij toevallig bij TradeTracker? Het werd tijd dat iemand met een goed alternatief voor hun aanpak kwam.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond