Deel dit artikel
-

Nieuwe aanpak voor volgen zonder cookies

Fullservice technologie- en adviesbureau Adversitement lanceert een oplossing waarmee bedrijven zonder het gebruik van cookies alsnog data voor analyses binnen kunnen halen. Ook platform O2mc meent campagnes te kunnen volgen zonder cookies.

Adversitements Controlled Data Source werkt voor websites, maar ook voor andere digitale marketingkanalen als e-mail, affiliate, display, search en social. “We zagen twee jaar geleden al aankomen dat de wetgeving strenger zou gaan worden”, zegt Koen Penders, hoofd innovatie van het Udense bedrijf, tegen Emerce.

De oplossing werkt volgens Penders ‘fundamenteel anders’ dan bestaande technologieën. Het uitgangspunt is dat een gebruiker niet gevolgd hoeft te worden om inzicht te verkrijgen in de effectiviteit van marketingkanalen en andere gebruikelijke toepassingen. In plaats van de gebruiker te volgen, worden anoniem enkel zogenoemde businessobjects gemeten zoals bijvoorbeeld opgevraagde pagina’s, aangeklikte online links, gebruikte zoekwoorden, en afgesloten orders.

De nieuwe wetgeving leidt tot veel problemen bij Nederlandse bedrijven, stelt Adversitement. Zo zijn er geen standaarden voor het verkrijgen van toestemming voor het plaatsen van cookies. Elke bezoeker maakt de afweging om een opt-in af te geven, afhankelijk van de toegevoegde waarde die de website-eigenaar biedt. Er zijn verschillende opt-in-percentages voor bijvoorbeeld een e-commerce of een nieuwssite.

De oplossing is volgens het bedrijf juridisch getoetst en voldoet volledig aan de Telecomwet, de WBP en de uitleg van OPTA en CBP. Gebruikers worden niet gevolgd wanneer zij daar geen toestemming voor geven. Dus ook niet met IP fingerprints, scripts of andere manieren. “De oplossingen die we nu in de markt zien, houden zich vaak bezig met het omzeilen van de wetgeving. Dat doen wij nadrukkelijk niet.”

Daarnaast geeft de oplossing volledige transparantie over wie toegang heeft tot welke data en hoe dit beschikbaar wordt gesteld. Meten op de ‘oude’ manier (met cookies) is nog steeds mogelijk als een bezoeker daarvoor toestemming geeft.

De technologie is al bij enkele klanten in gebruik, waaronder KWF Kankerbestrijding.

Ook het online marketing optimalisatieplatform O2mc claimt een nieuwe techniek voor het doormeten en optimaliseren van campagnes zonder cookies. “We hoeven niet te zien wie iets koopt, maar kunnen de marketeer wel inzicht geven welke campagnes leiden tot verkoop”, aldus Bertwin Menninga, Operational Manager van O2mc. Het platform analyseert de campagne, de touchpoints en het uiteindelijke doel en leert welke beslissingen het in de toekomst wel of niet moet nemen.

Ook Greenhouse Group uit Eindhoven denkt een oplossing te hebben gevonden voor de drempels die cookiewet opwerpt. De bedrijvengroep ontwikkelde een vernieuwend concept en script, die onder een opensource-licentie worden vrijgegeven.

 

Deel dit bericht

11 Reacties

Jochem Dekker

Jeremy,
Daar hebben we inderdaad Analytics voor maar Analytics werkt met cookies. Je mag officieel zonder toestemming van de websitebezoeker geen cookies plaatsen en zonder cookies heb je geen Analytics gegevens.

Wouter Blok

Mooie pers voor Adversitement en O2MC. Zou het. Dezelfde software zijn? http://www.adversitement.nl/nl/technologie/o2mc/

Matthew Niederberger

Hoe verschilt de technologie met die van Celebrus (voormalige Speed-Trap), dat vorig jaar al cookie-less tracking in de markt bracht? Voldoen zij dan niet aan de wet?

En… beste redactie, een labeltje “Advertorial” zou geen kwaad kunnen 😉

Koen Penders

@Jeremy en Jochem: Je mag met een pakket als Google Analytics inderdaad alleen nog iemand volgen wanneer diegene daar expliciet toestemming geeft. Dat geeft een onjuist beeld van je bezoekers en campagnes. Onze oplossing is een alternatief.

@Wouter: De oplossingen van Adversitement en O2mc zijn twee verschillende oplossingen. O2mc, een marketing-optimalisatieplatform, wordt in eigen beheer ontwikkeld. De pers voor O2mc gaat over het feit dat dit platform ook zonder het gebruik van cookies goed functioneert en gegevens kan verzamelen zonder te volgen. De oplossing van Adversitement is een totaaloplossing en gaat verder dan alleen de campagne-data, met het verschaffen van valide inzichten en rapportages als uitgangspunt.

@Matthew: Onze oplossing verschilt op 2 punten:
1. Tellingen verlopen niet via de randapparatuur van de gebruiker. Daarmee voldoet de oplossing zeker aan de wet.
2. Onze oplossing is een totaaloplossing; niet alleen aandacht voor analytics, maar ook voor compliance en de bewijslast die daarbij hoort naar de toezichthouder toe. Ook biedt het flexibiliteit waarmee je kunt bijsturen wanneer wetgeving verandert, er standaarden komen of jurisprudentie ontstaat waardoor de regelgeving soepeler of juist strenger wordt.

Tot slot nog een opmerking. In tegenstelling tot wat de titel van dit stuk suggereert, is dit geen oplossing voor het ´volgen´ van bezoekers zonder cookies (want ook daar steekt de wetgever een stokje voor). Het gaat hier om een oplossing voor web analytics zónder dat daarbij gebruikers gevolgd worden. Er is geen enkele vorm van ‘volgen’, ‘geheugen’, identificatie, of handelingen via de randapparatuur of browser, zodat de oplossing voldoet aan zowel de letter als de geest van de wet.

Matthew Niederberger

Bedankt voor je uitleg Koen. Je laatste opmerking maakt het wat duidelijker. Hoe zou dat met vakanties/reizen gaan? Hier is het belangrijk om de effectiviteit van marketing activiteiten te koppelen aan orders, echter deze orders verschillen zo enorm, en deze orders bevatten ook nog eens informatie (bestemming, duur, reisgezelschap samenstelling, leeftijden etc.) welke toch naar een ‘klant’ te herleiden zijn.

Wat is in jouw optiek hier een effectieve oplossing voor (of andere gelijke producten), zeker als je de marketing effectiviteit wilt koppelen aan reis eigenschappen?

Ook nog een opmerking… ik ben niet 100% op de hoogte van regel en wetgeving, maar ben wel nieuwsgierig voor welke sectoren jullie ondersteuning bieden in het meten van marketing effectiviteit.

Edward

Hoe weten jullie nu zo zeker dat dit conform de wet is?
Dat is nog toch nog maar helemaal de vraag? Je slaat dan wel niets ongevraagd op de randapparatuur van de gebruiker maar je leest wel ongevraagd de randapparatuur van de gebruiker uit. Dat mag ook niet volgens de letter van de wet. Bovendien is het doel van dat uitlezen niet functioneel voor de gebruiker maar dient het alleen de commerciele doelen van de campagnemaker. In principe is het een soort serverside logfile analyse, omdat je daarbij ongevraagd gegevens uitleest lijkt me dat ook “verboten”. Het type oplossing dat hier beschreven staat valt in die categorie? Het argument dat alleen “neutrale” objecten opgeslagen worden en geen hele duidelijke profielen of persoonlijke gegevens worden bewaard houdt ook niet echt stand. De europese privacywetten schijnen nl. iets al heel snel “persoonlijk” te vinden namelijk als je er twee personen mee kunt onderscheiden, ongeacht of je weet welke personen het zijn bijvoorbeeld. Bepaalde combinaties van hier beschreven “campagne objecten” doen dat al vrij snel lijkt me. Zijn er juristen in de zaal?

Koen Penders

@Matthew en Edward: Bedrijven die deze oplossing gebruiken kunnen altijd aantonen op welke manier zij voldoen aan de wetgeving. De oplossing stelt je in staat te beheren is hoe en waarvoor je toestemming vraagt, wát je opslaat, en vervolgens hóé je dit gebruikt.

Zoals jullie beiden aangeven, zijn er vanuit de Telecommunicatiewet en de Wet Bescherming Persoonsgegevens eisen waaraan je moet voldoen als je informatie verzamelt of gebruikt. De richtlijnen waaraan je moet voldoen, zijn onder andere:
1- Er is toestemming van de gebruiker nodig voor het plaatsen of uitlezen van randapparatuur van de gebruiker voor niet-functionele doeleinden (zoals analytics)
2- Er is toestemming van de gebruiker nodig voor de opslag of gebruik van persoonsgegevens (dus informatie die herleidbaar is tot een natuurlijk persoon, zoals IP-adressen of ordernummers) voor niet-functionele doeleinden zoals analytics
3- Gegevens die je hebt verzameld voor niet-functionele doeleinden, mag je niet alsnog gebruiken voor functionele doeleinden zoals analytics. (Je mag dus bijvoorbeeld niet de IP-adressen uit een server log alsnog gebruiken voor analytics).
4- Bewijslast. Je moet van bovenstaande punten kunnen aantonen dat je verzamelde gegevens niet oneigenlijk gebruikt en dat je de juiste toestemming hebt verkregen.
De lijst kan langer.

Het is een totaaloplossing die bestaat uit techniek en werkmethoden. Die werkmethoden zijn belangrijk omdat iedere technologie oneigenlijk gebruikt kan worden.

Bijvoorbeeld, als je orders vastlegt dan is daar de de Wet Bescherming Persoonsgegevens de facto op van toepassing. Affiliates rapporteren over het aantal vertoningen of kliks van advertenties. Server logs bevatten pagina-opvragingen. Over dit soort data beschikt ieder bedrijf al. Wij beschikken over statistische methoden om deze gegevens te anonimiseren en te verwerken tot zinvolle rapportages waarbij ook de statistische verbanden duidelijk worden.
Mocht een bedrijf vaststellen dat bepaalde informatie (waarover zij al beschikken) niet voor analysedoeleinden gebruikt mag worden, dan biedt CDS, zoals gezegd, de mogelijkheid om in te regelen dat die gegevens (1) niet langer vastgelegd of gebruikt mogen worden en (2) de toestemmingsvereiste te implementeren.

Niet alleen voor de rapportage van campagnes, maar een totaaloplossing voor web analytics en ‘purpose control’ van de dataverzameling binnen de gestelde regelgeving.

@Matthew: De oplossing is geschikt voor alle sectoren, dus ook voor de reisbranche.

Wim

Dit lost het probleem voor affilates nog niet op. Als ik afiliate ben wil ik dat de aankoop van een product op mijn conto komt, ook als de koper 4-5 dagen geleden op mijn site is geweest. Dat kan alleen als de koper een cookie op zijn PC heeft staan waarin ik als affiliate wordt herkend….

Ben

@koen dank voor de input maar ik ben helemaal lost. geen idee wat de oplossing nu precies voor meerwaarde heeft. Denk dat ik maar gewoon toestemming ga vragen een stuk of wat gebruikers verlies maar de overblijvers vol ga duwen met cookies en mijn good old GA eroverheen gooi, dat snap ik tenmiste…

Koen

@Wim en Ben: De vorige opmerking ging over de juridische toets. Het volgende over de functionaliteit.

Google Analytics alleen voldoet niet meer. En ook affiliates hebben een probleem. Een substantieel deel van de gebruikers geeft namelijk geen toestemming. Je weet niet hoe groot dat deel is, en de overblijvers (die je wel mag volgen) zijn niet representatief in hun gedrag. De webanalysetool rapporteert dus wel cijfers, maar die kloppen simpelweg niet meer.

Onze oplossing registreert afzonderlijke feiten zonder daarbij iemand te volgen. Verbanden worden niet langer gelegd via cookies, maar door statische modellen. Dit is onder andere het resultaat van een samenwerking met de Technische Universiteit Eindhoven. Relaties leggen zonder cookies of volgen is dus wel degelijk mogelijk.

Kortweg, het is een alternatief voor onjuiste cijfers (bijv. alleen GA gebruiken) waarbij aandacht uitgaat naar wat mág in plaats van wat kán.

Ben

@koen Je zegt het zelf al: “Een substantieel deel van de gebruikers geeft namelijk geen toestemming.” en nu hebben we dus een wet dat je van de data van die gebruikers af moet blijven en er niet eens meer naar mag kijken, ook al knip je die data op in heel kleine al daniet anonieme objectjes. De NL-wet is duidelijk: van die data blijf je af. Dat je campagnes niet meer helemaal lekker representatief doorgemeten kunnen worden interesseert de wetgever geen zier. Dat is nu juist het hele probleem, waar deze oplossing dus volgens mij geen oplossing voor is….

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond