Deel dit artikel
-

Noord-Europa shopt online, Zuid-Europa niet

De Nederlandse consument behoort in Europa tot de koplopers wat online shoppen betreft. Zeventig procent kocht vorig jaar wel iets online. In het zuiden van Europa komt de gemiddelde niet veel hoger dan twintig procent.

Nederlanders zijn afgelopen jaren steeds vaker online gaan kopen. In de afgelopen vijf jaar steeg het percentage met twintig procentpunten tot 69 procent. Onder jongeren is dat zelfs tachtig procent, maar het zijn de senioren die de grootste inhaalslag hebben gemaakt. Een kwart van hen shopt nu online.

Dat blijkt uit cijfers die het CBS vanochtend publiceerde over online winkelen in 2011.

Wanneer de Nederlandse situatie wordt vergeleken met de Europese, dan blijken we voorlopers te zijn. Enkel in Denemarken, Zweden en Engeland kopen iets meer consumenten via internet goederen en diensten. Het verzadigingspunt ligt iets boven de zeventig procent, maar dat kan op termijn nog groeien tot zeker tachtig procent.

Opvallend is de harde scheiding voor e-commerce tussen het noorden en het zuiden van Europa:

Het CBS onderzocht bovendien hoe de afzet in verscheidene categorieën zich ontwikkelde. In slechts twee rubrieken is ten opzichte van 2006 een afname zichtbaar: financiële producten en diensten en hardware. Reizen, kleding en tickets voor events zijn de grootste groeiers.

De Nederlandse consument gaf, volgens Thuiswinkel.org, vorig jaar voor negen miljard euro uit bij webwinkels. Dat is een stijging van tien procent ten opzichte van 2010.

Foto: Jason Rogers (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond