Deel dit artikel
-

Onderzoek: Nederland negeert cookiewet massaal

Het merendeel van de grote e-commercebedrijven in Nederland negeert de cookiewet. Veertig procent van hen denkt niet dat de cookiewet enige invloed op de online omzet zal hebben.

Marketingbureau Traffic4u ondervroeg deze maand 125 e-commercebedrijven die in Nederland veel adverteren om klanten te werven. Het bedrijf vroeg of en, zo ja, hoe de nieuwe cookiewet hun praktijk beïnvloedt. Zestig procent zegt dat ze enkel reactief handelen, dus wachten tot ze echt iets moeten doen.

Veertig procent treft wel actief maatregelen om tot op zekere hoogte een vorm van toestemming te vragen. Ze vragen dan eerder om iemand te mogen volgen naar andere sites (retargeting) dan om toestemming voor een analyticscookie. Slechts 37 provent vraagt of een consument in de analyticsmetingen wil meedoen.

Dit is het eerste onderzoek in Nederland dat enig zicht geeft op de intenties van bedrijven en adverteerders rondom de cookiewet.

Gert-Jan Munneke, directeur-eigenaar van Traffic4u, omschrijft de houding als afwachtend. “Ze bepalen hun eigen koers.” De afwachtende houding wordt ook bepaald door het feit, dat de mondiale internetsector op dit moment werkt aan een HTML-techniek (Do Not Track (DNT)) die het verkrijgen van een opt-in eenvoudig maakt. De nieuwe internetbrowser houden adverteerders en ‘gedragsvolgers’ automatisch buiten de deur zodra sites DNT-code implementeren.

Vanwege de afwachtende houding hebben de bevraagde e-commerceadverteerders geen idee welke concrete impact de correcte implementatie van de wet op hun werk zal hebben. Een kwart weet het echt niet, veertig procent zegt dat het geen invloed zal hebben.

De eerste techniek voor internetreclame die bedrijven overboord zetten is retargeting. Dit digitaal achtervolgen van site naar site van een mogelijk geïnteresseerde consument lijkt binnenkort passé. Daar gaan geen budgetten meer naartoe, zeggen de respondenten.

Traffic4u werkt voor klanten als Wehkamp, Sanoma en HEMA. In het rapport van de steekproef staat niets over de mate waarin de respondenten aan de informatieplicht willen doen en hoe ze die implementeren. Immers, bedrijven moeten de digitale consument behalve keuze ook begrijpelijke informatie geven. Zo moeten ze een gezonde afweging kunnen maken om wel of geen cookies toe te staan. Het gaat dan om cookies van partners van de site die ze bezoeken, zoals reclame- en onderzoeksbedrijven.

Foto: Sean Connolly (cc)

Deel dit bericht

6 Reacties

Mike

Wachten op de eerste klachten dus…

Reinier

“De eerste techniek voor internetreclame die bedrijven overboord zetten is retargeting. Dit digitaal achtervolgen van site naar site van een mogelijk geïnteresseerde consument lijkt binnenkort passé. Daar gaan geen budgetten meer naartoe, zeggen de respondenten.” Deze tekst impliceert een substantiële hoeveelheid respondenten, maar bij nader bekijken van de chart gaat het slechts over iets meer dan 10%. Als deze10% het grootste aantal is van alle genoemde onderdelen, klopt de eerste zin in principe. De resterende 2 zinnen heb ik wat moeite mee.

Edwin Vlems

Ik heb net een interessant boek gelezen, The Intention Economy. Daarin beschrijf Doc Searls een toekomst waarin het tracken van klanten sowieso geen enkele zin meer heeft. Dan wordt wetgeving vanzelf overbodig…
http://metaalmarketing.wordpress.com/2012/06/18/privacy-en-big-data-gelukkig-met-light-producten/

Bouke Majoor

”Niet alleen de websites van veel politieke partijen, maar ook de website van een overheidsinstantie zoals politie, voldoen zelf niet aan de cookiewet.” http://www.voys.nl/weblog/de-zin-en-onzin-van-de-nieuwe-cookiewet.html

Voordat de OPTA actie zal ondernemen zullen toch eerst de politieke partijen hier een voorbeeld aan moeten nemen. Zo maakt bijvoorbeeld de PVDA nog steeds gebruik van de Google Analytics code.

Wim Danhof

De zogenaamde waakhond OPTA blijkt niet te willen reageren op vraag van Mediafacts wat men gaat doen tegen het niet naleven van de nieuwe cookiewet door alle uitgevers. Overigens niet zo gek: verschillende aspecten van deze wet zijn in de praktijk onuitvoerbaar.
Binnen enkele dagen verschijnt een special over de cookiewet, de omgang ermee en de gevolgen ervan, plus tips & trucs van ICT-juristen, in de iPad app van Mediafacts

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond