Deel dit artikel
-

‘Ontslagronde bij Sanoma, nadruk op digitaal’ (update)

De Finse uitgever Sanoma gaat zijn Nederlandse bladentak fors saneren. Dat meldt het FD vanochtend. Redacties moeten zelf bezuinigingsvoorstellen indienen en slechtlopende titels worden mogelijk afgedankt. De nadruk komt te liggen op inkomsten uit digitale media.

Volgens het FD zou Sanoma al collectief ontslag hebben aangevraagd, maar vakbonden mogen mag in november aanschuiven. NVJ-uitgave Villamedia meldt zojuist dat er twintig of meer medewerkers zouden worden ontslagen en de helft van de (papieren) titels zou moeten verdwijnen.

Sanoma heeft te maken met een sterke verslechtering van de advertentiemarkt voor zijn tijdschriften, maar ook de onlinetak met onder meer Nu.nl krimpt.

De grotere nadruk op digitaal is opmerkelijk. Voormalig COO van Sanoma Digital Michiel Buitelaar liet een dezer dagen bij Fastmovingtargets weten dat verdienen aan online uitgeefconcepten lastig blijft. Alleen titels als Nu.nl redden het door het grote bereik.

Mensen kunnen bijna alles zelf wel vinden en bij elkaar harken, aldus Buitelaar. ‘Dat is lastig voor een bedrijf dat inhoud aanbiedt, of het nu gaat om kranten, tijdschriften of televisie. Aan de ene kant omdat mensen dus niet meer bereid zijn te betalen voor die inhoud die ze ook  gratis kunnen vinden. En aan de andere kant omdat advertentie-inkomsten teruglopen, mede doordat advertentieverkopers exact kunnen meten wie wat ziet.’

Mensen zullen altijd wel een beetje willen blijven betalen voor content, maar je moet er rekening mee houden dat dat kan verschuiven, zegt Buitelaar. ‘En het zal lastig worden om mensen te laten betalen voor het bundelen van general interest content. Aan de andere kant: het is heel opmerkelijk om te zien wat er nu wordt betaald voor voetbal op tv in vergelijking met zes jaar geleden. Enorm veel meer. En ik denk dat mensen nog veel meer gaan uitgeven aan voetbal en wat daar omheen zit.’

Het is niet duidelijk of Sanoma overweegt om zijn belang in SBS af te stoten nu producent en aandeelhouder John de Mol interesse heeft. SBS Broadcasting, waartoe onder meer de televisiezenders NET 5, SBS 6 en Veronica behoren, is sinds 2011 voor twee derde in bezit van Sanoma Media en voor één derde in handen van Talpa Media.

Sanoma wilde tegenover het FD niet reageren op ‘speculaties’.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond