Deel dit artikel
-

Pulse Interactive failliet

Webdesignbureau Pulse Interactive is op 6 november failliet verklaard. Het bedrijf, eigendom van Yuri Dokter, Gert Jan Kooistra en enkele informele investeerders, kampte al langer met financiële problemen.

Het faillissement van het Amsterdamse webbureau Pulse Interactive is donderdag door de arrondissementsrechtbank in Amsterdam bekend gemaakt. Het is niet duidelijk wat de achterliggende reden is. De bewindvoerder onthield zich van elk commentaar en de directie van Pulse was onbereikbaar.

Dat het financieel niet goed ging met Pulse, bleek al uit het jaarverslag over 2000, opgesteld in juli van dit jaar. Daarin waarschuwde de directie: "indien de omzet zich niet stabiliseert op een redelijk niveau, kan dit leiden tot een ernstige onzekerheid omtrent het voortbestaan van de onderneming." Uit het document valt op te maken dat het bedrijf vorig jaar een (vermoedelijk bruto) verlies leed van negen ton. In augustus stapten vijf webdesigners op, om vervolgens een eigen bureau (Suikerfabriek) op te richten.

Pulse Interactive werd in 1995 door Yuri Dokter opgericht. Het bedrijf hield zich eerst bezig met het ontwerpen van websites, later kwam hier e-consultancy en technische dienstverlening bij. In februari 2000 werd Pulse overgenomen door het Amerikaanse Worldwide Xceed , de aan de Nasdaq genoteerde webbouwer. De aankoop moest de internationale ambities van Pulse in een stroomversnelling brengen, maar een jaar later kwam de samenwerking alweer ten einde. De koers van Xceed was op de beurs fors gekelderd, waardoor volgens Dokter de expansieplannen van Pulse tot stilstand waren gekomen.

De toenmalige directie, bestaande uit Dokter en Gert Jan Kooistra, kocht daarop de aandelen van Xceed weer terug. De benodigde kapitaalinjectie kwam van de informele investeerders Carel Kouwenhoven en Hans Hompes, in ruil voor een optie op veertig procent van de aandelen Pulse. Dat nog verdere financiering nodig was bleek afgelopen mei, toen Lost Boys een intentieverklaring tekende om Pulse over te nemen. Deze stap leidde tot een conflict toen Lost Boys zich terugtrok uit de onderhandelingen. Pulse dreigde met een rechtszaak wegens contractbreuk, maar de zaak is tot nu toe niet voorgekomen.

Deel dit bericht

41 Reacties

Gijs

Help, Ik heb al meer mensen horen vragen waar het eindigt en wie er over blijven. De faillissementen vliegen om je oren en er sneuvelen steeds meer bedrijven waarvan ik had verwacht dat ze de 'dip' wel zouden doorstaan. Maar ik zou echt heel blij zijn als iemand een lijstje zou kunnen maken van webbouwers en internetconcepten die nog wel staan. Wie zijn er nog actief, hoeveel mensen verdienen in godsnaam nog hun brood in de internetbusiness? Volgens mij is dit een uitgelezen taak voor Emerce.

Cor Knops

Jammer… was leuk spul!

Mark-Jan Harte

Gijs, volgens mij doet e-knip het nog heel aardig 🙂

Roel

Gijs, misschien vind je er nog een paar op http://www.e-stars.nl: "Uit deze jungle van bedrijven heeft e-stars.nl na een onderzoek van drie maanden 100 bedrijven geselecteerd. Dit zijn de e-stars, oftewel internetbedrijven die na de hype nog steeds overeind staan (en eigenlijk alleen maar sterker zijn geworden)." Ik zie overigens nog maar 70 bedrijven in het lijstje, waar ook hot-orange, adcore (facing facts kan weer toegevoegd worden) en bredband nog vermeld staan. Hopelijk wordt de lijst niet nog kleiner.

tino nooten

onnodig te vermelden dat dit nieuws me erg triestig stemt. naar mijn mening was pulse één van de creatiefste buro's in hun vakgebied. maar, rectificatie: suikerfabriek is geen webdesign-buro, maar een cross-mediaal communicatie buro, communicatie met een nieuwe insteek.

vincent

Roel, als je ziet wat voor magische namen er nog opstaan bij de E-star lijst kun je alleen maar concluderen dat de Emerce de komende weken nog genoeg artikelen kan plaatsen over de volgende zeepbel die uit elkaar spat. Je kunt de hele lijst terug brengen tot een maar een paar gezonde namen. Veel interessanter zou zijn om een nieuwe lijst samen te stellen op basis van 'controleerbare input' in plaats van op 'verschafte gegevens' zoals dat vorige keer is gebeurd.

Jan den Doedel

Erg Jammer dat dit soort creatieve bureau's van het toneel verdwijnen, wie blijft er over na de 'dip' om weer interactieve dienstverlening op dit niveau te verlenen? De grote Amerikaanse, Scandinavische en/of andere multinationals? Zonde!

Roel

Vincent, je hebt helemaal gelijk. Het was ook een beetje sarcastisch bedoeld, ook omdat ik al eerder mijn verontwaardiging had geuit op e-stars m.b.t. de timing van uitgave. Op het moment dat het boekje, ingesloten in de Emerce, op de deurmat lag, waren er nog maar 97 (van de 100) over. Ze hadden beter een jaar kunnen wachten en inderdaad wat beter onderzoek moeten doen, maar wie laat je in de boeken kijken als het slecht gaat? Ze waren dan nooit tot de honderd gekomen. Mijn gevoel is erg triviaal. Aan de ene kant vind ik het heel erg dat er zoveel bedrijven omvallen, maar aan de andere kant is het misschien ook wel goed dat het nu gebeurt en niet nog later, want blijkbaar hadden veel bedrijven geen bestaansrecht. Wiens schuld het is? Ik denk van de welgestelden (door de mooie jaren 90) die snel op de trein wilden springen (zonder enig besef van de markt of product) om de boot niet te missen :-), de media, de vc's en natuurlijk de ondernemers zelf. Maar ja, als je makkelijk geld op kunt ophalen en je gaat uit van 3 investeringsronden en na de tweede zakt de (veronderstelde) markt in elkaar, dan red je het uiteraard niet. En dan heb ik het nu vooral even over de dotcoms. Maar vooral de webbouwers die het niet redden, waar ik tegenop heb gekeken om wat ze bereikten, raakt me omdat ik zelf in die business zit. Het zet je aan het denken. Overigens denk ik dat ook heel wat webbouwers in de problemen komen doordat dotcoms (die toch ook websites nodig hadden/hebben) failliet gaan en de facturen niet meer kunnen betalen. Net zoals toeleveranciers van vliegmaatschappijen nu in de problemen zullen komen, om maar even een vergelijking te maken. Waar ik verder van schrok, een half jaar geleden ongeveer, is een interview van, volgens mij iemand van Adcore, die aanhaalde dat er veel onvrede is bij het management van, tijdens de booming periode, overgenomen webbouwers. Die hebben nu vaak waardeloze opties in plaats van een mooi bedrijf. Dat lijkt me niet fijn voor het reilen en zeilen van een onderneming. En dan heb je natuurlijk Newconomy recent nog: "Van deze 18 participaties zijn 5 participaties voorzichtigheidshalve volledig afgewaardeerd." Daar zou ik als leverancier van één van de 18 participaties ook van schrikken, zit mijn klant erbij? Laten we hopen dat deze shake-out vanaf nu met nog grotere snelheid plaatsvindt, zodat men, als het eenmaal een beetje gestabiliseerd is, in het algemeen weer een beetje vertrouwen krijgt in het medium, want mensen die er niet bij betrokken zijn, krijgen zo wel een vreemd beeld van het internet, ben ik bang.

Pete Richards

De {vijfentwintig; http://www.intermediair.nl/Weekblad/weekblad/juli01/asml30.html } meest belovende nieuwe hightech bedrijven volgens Intermediair 26 juli. Alle 25 staan nog overeind. Weinig jonge hippe startups, misschien is dat het verschil.

onbekend

Ik ken wat mensen die bij Pulse werkten en wat andere mensen die bij Pulse klant waren. Van hen kreeg ik precies hetzelfde te horen: een tent die het belangrijker vond hipper dan hip en cooler dan cool te zijn, dan hun klanten goed en goedkoop te helpen. Kijk maar eens naar hun site, die straalt dat grote ego ontzettend uit. Hoogmoed komt voor de val.

Alex de Jong

Triest, droevig, maar eigenlijk alleen vanwege de crew van Pulse, een van de creatiefste in web ontwerp land. Het bedrijf als vorm was alle koerswijzigingen en de stormachtige ontwikkelingen al niet goed doorgekomen. En het zijn nu toch de webbureau dochters van de grote vijf die met de opdrachten er vandoor gaan. Daar wordt, wat voor bedrijven als Pulse dagelijkse en beproefde ontwerppraktijk was, ineens als "baanbrekende methodologie" voorgeschoteld aan corporate bedrijven die op veilg spelen. En voor dergelijk opgewarmd eten meer over hebben dan ze ooit aan kleinere creatieve webbureaus hebben willen uitgeven. Pulsers everywhere: saludos!

Joost Becking

Roel, waarom vind je het erg dat die bedrijven omvallen? Het is toch juist goed dat er minder bedrijven overblijven die webactiviteiten verrichten? Ten eerste voor de kwaliteit van het uiteindelijke resultaat (de goeden blijven over) en ten tweede voor het aantal opdrachten dat je als overgebleven bedrijf binnen gaat halen.

Micha Schopman

Beste Gijs, er zijn nog zeker veel bedrijven over die actief zijn. Ik werk bij een bedrijf in Apeldoorn waar we keihard vechten voor ons voortbestaan/groei. Niet dat we verlies maken, maar de winst is ook niet bepaald je van het, en daar offeren we bepaalde zaken ook voor op als personeel zijnde. Zoals, lager salaris etc dan conform de "markt".Onze klantenkring heeft een focus op de grotere bedrijven en we maken de sites van o.a. Heineken. Dat wil niet zeggen dat we meteen ook dikke winst erop maken. Het aanbod van dergelijke grote projecten is zo beperkt dat de "winst" op een project dikwijls weer wordt uitgegeven in de tijd tussen de projecten. Wat ik eigenlijk probeer te zeggen is dat er veel bedrijven zijn die niet de naam hebben als een "Lost Boys" "RazorFish" etc., toch grote projecten doen, maar ook niet een kwartje wil uitgeven als ze maar een dubbeltje hebben. Het is erg moeilijk om als klein maar kwalitatief hoogstaand bedrijf je tussen de bekende namen te voegen, aangezien de marketingbudgetten niet zo hoog zijn. Maar is dat nou het belangrijkste? Nee, we maken een kleine winst, dat is het belangrijkste. Zodra de geldverkwistende bedrijven failliet gaan zullen de "slimmere" bedrijven overblijven, die kwaliteit leveren.

Roel

Joost, vooral voor de medewerkers, de leveranciers en andere stakeholders, maar ook vanwege het feit dat de aanhoudende stroom faillisementen het algehele vertrouwen in het medium geen goed doet. Dat een shake-out goed is voor de omzet van de overblijvers zal ik niet ontkennen. Ik kan me aan de andere kant ook niet echt voorstellen dat jij in je handen klapt van vreugde als je ziet dat Pulse failliet is. Het geeft immers ook aan, met alle andere faillisementen, dat het op het moment een moeilijke markt is. Volgens mij heeft dat te maken met de verslechterde macro-economische situatie aan de ene kant, maar dus ook met de negatieve publiciteit die nu al vrij lang aanhoudt. Vandaar dat ik ook hoop dat de shake-out snel zal verlopen en niet nog tijden doorkwakkelt. Als dat voorbij is, verbetert ook het vertrouwen in het medium. Ik weet niet veel van Pulse, maar ik zie wel een collegabureau verdwijnen die toch mooie dingen heeft gemaakt en een mooie portfolio had opgebouwd over de jaren.

Niels

Emerce heeft in juli 2000 een {artikel; http://www.emerce.nl/archives/magazine/juli2000/newbusiness/11080.html } geplaatst over de top 7 van Nederlandse "webbouwers". Als je gaat kijken wie er in deze top 7 vermeld staan, dan kan ik niet anders concluderen dan dat al deze bedrijven nog steeds bestaan. De bedrijven hebben ondertussen de nodige veranderingen meegemaakt. Facing Facts wat overgenomen werd door Adcore en sinds kort weer door het leven gaat als Facing Facts. Misschien kan Emerce een initieren naar de huidige Top 7 van Nederlandse "webbouwers", hopelijk krijgen we dan ook wat meer te zien dan alleen een opsomming van de Top 7.

Mark Damman

Natuurlijk is de huidige marktsituatie vervelend. Zeker voor de bedrijven die het loodje leggen. Wel wordt er dramatischer over gedaan dan het daadwerkelijk is. Ten eerste is het een gewone marktbeweging. Na goede tijden komen ook slechte tijden. Ten tweede is het, hoe vervelend ook voor de bedrijven die sneuvelen, inderdaad wel een gezonde marktbeweging. En ik prijs me dan ook gelukkig dat ik met d-Tail Company bij die gezonde bedrijven hoor. Ook al staan we momenteel niet vermeld in wat voor "succes"lijst dan ook.

Bert de Vries

Flauw hoor Marc, om over de rug van een ander reclame te willen maken voor je eigen bedrijfje. Wil je in een succeslijst komen mag je eerst wel wat volwassener worden. Dit soort dingen kunnen gewoon niet!

Alex de Jong

onbekend schreef: Ik ken wat mensen die bij Pulse werkten en wat andere mensen die bij Pulse klant waren. Van hen kreeg ik precies hetzelfde te horen: een tent die het belangrijker vond hipper dan hip en cooler dan cool te zijn, dan hun klanten goed en goedkoop te helpen. Kijk maar eens naar hun site, die straalt dat grote ego ontzettend uit. Hoogmoed komt voor de val. als ex werknemer is me dat hippe nooit zo opgevallen: wel: mensen die keihard werkten, klanten die failliet gingen, een moederbedrijf dat het ook niet redde en wat goedbedoelde maar niet geheel doordachte reddingspogingen.

taco

Pet Richard. "Inside out" nummer 4 uit jou lijst heeft nagenoeg nooit wat verkocht en wordt betaald van ons belastinggeld. Dat is het nieuwe marktdenken onder VVD EZ minsister Joritsma. "Je pakt geld af van gezonde bedrijven zodat die bezwijken onder de gigantische belasting druk, en geeft die aan slechtlopende bedrijven. (Een soort bedrijven socialisme je pakt geld af van de gezonde bedrijven en geeft het aan de zieke en zwakke)" En zeg nou niet dat het meevalt in Nederland met de belasting. (Is ook niet erg maar wel als het aan concurenten gegeven wordt).

tino nooten

sja, ik voel me toch ook even geroepen te reageren op "onbekend". de pulse.interactive crew (die inderdaad bestaat uit de creatiefsten in nederland; headhunters ga achter die lui aan!) heeft zich altijd sterk gemaakt voor oorspronkelijke en vooruitstrevende producten. niet de gebaande paden nog maar eens voor veel geld verkennen en doen alsof ware rocket science wordt bedreven, maar echt proberen iets nieuws toe te voegen aan de stortvloed aan onzin op het internet. de gebaande paden volgen kan een klant zelf ook wel, daar hebben ze geen overbetaalde e-consultant van een lost boys voor nodig. mensen die zulke innovatieve uitingen afdoen als "hipper dan hip en cooler dan cool" zijn duidelijk beter af met een aangenaaid oor van een van "top 25" bedrijven, en voor hen is het dus inderdaad beter dat alleen de bedrijven overblijven die de opgewarmde prak nogmaals opdienen met een vers takje peterselie op het bord en een rekening die zó astronomisch is dat hij wel serieus genomen móet worden. kijk, dat vind ík nou ijdelheid en hoogmoed: veilige en belegen concepten 25 keer herkauwen en opnieuw uitspugen om deze vervolgens aan je volgende klant te presenteren alsof een "tailor-made solution" is… Ik vind het streven van pulse naar waarlijk vernieuwende en creatieve oplossingen eerder getuigen van integriteit dan van ijdelheid. ik zal de laatste zijn om te ontkennen dat er bij pulse inschattingsfouten zijn gemaakt, maar die fouten zijn gemaakt omdat pulse, unlike de "top 25" agencies, dúrfde! als je niet de gebaande paden volgt loop je de kans foutjes te maken inderdaad. door de fouten die de voorhoede maakt kunnen de grote massa's die daar achteraankomen veilig de paden bewandelen. daarom is het zo jammer, ook voor de "top 25", dat het juist deze voorhoede is die als eerste schijnt te sneuvelen in de ecomonie. vergeet nooit dat de asfaltwegen die we binnenkort met zijn allen gebruiken, en die worden uitgebaat door de "top 25" (wat hébben jullie toch met die lijstjes?), ooit met veel moeite door de voorhoede van creatieve bureaus zijn ontgonnen.

Piet

Tino, je hebt helemaal gelijk: creatief zijn is iets anders dan dingen winstgevend maken.

Rein Weusten

T!no/Alex, jullie hebben beiden gelijk, maar als iemand alleen anoniem dit soort vaagheden durft te debiteren is het sop de kool niet waard. Iemand die het ontbreken van dwingende kledingvoorschriften als "hipper dan hip" kwalificeert verdient zo'n serieuze reactie niet. Pulse was een geweldig bedrijf waar keihard gewerkt werd en als je dat zonodig in twijfel wilt trekken, maak dan jezelf en je bronnen bekend. Headhunters doe geen moeite overigens…. nagenoeg iedereen van de creatives en techies is al ergens onder de pannen en dat wil wat zeggen in deze tijd.

dodo30

Schattig hoor, dat jullie het voor Pulse opnemen. Maar ik ken jammer genoeg ook van die mensen die helemaal niet enthousiast waren. En nu druk ik me zeer eufemistisch uit. Ook hier luidde het oordeel: die lui steken meer energie in zelf hip zijn dan in de klant geven wat hij wil. Tja, dat zweeft dan kennelijk toch ergens door de lucht. Of zouden de klagers het geheel onafhankelijk van elkaar hebben verzonnen? Oftewel, creativiteit moet wel inhoud hebben, ergens over gaan. En als je creativiteit commercieel probeert uit te baten betekent dit dat je iets doet met wat de klant je aanreikt. Als je creatief en vernieuwend pur sang wil zijn, ben je misschien kunstenaar maar niet noodzakelijk een goede zakenman/vrouw. Hoe komt het toch dat je zo'n open deur iedere keer weer opnieuw moet opentrappen?

tino nooten

jeuzes wat een dooddoener dodo. bedankt voor deze creatieve bijdrage aan deze discussie.

Joke Bruijs

Laat ik concreter zijn: Pulse zou voor een aanneemsom van f 1 miljoen een grote website met content management systeem realiseren voor een zeer grote corporate opdrachtgever. De site werd niet gerealiseerd; het content management systeem eindigde in chaos; medewerkers zaten ziek thuis. De klant eiste eerst levering, en begon toen een rechtszaak tegen Pulse. Niet goed. Eeuwig zonde. Zeker van alle creativiteit.

Roy van Veen

Tja… daar zit ik vanmiddag dan op de openbare veiling waar dus onder andere alle design meubels van het ter ziele gegane Independent Brains (Groningen) onder de hamer gingen. Overigens ging er spul van 65 bedrijven onder de hamer, waarvan maar 3 internetbedrijven… die verhouding is dus nog niet zo heel slecht, zullen we maar zeggen. Dan komen daar even de designmeubeltjes voorbij die zo'n vermogen hebben gekost. Ja, hip en cool zijn kost wat. Er kwamen bijvoorbeeld 28 stoelen voorbij uit een conferentiekamer/kantine (heet dat zo bij een hip bedrijf??). Deze stoeltjes (design is niet mijn stijl, maar zelfs ik vond ze prachtig) hebben PER STUK 1800 piek gekost volgens een goed geïnformeerde handelaar. Ze ging voor 200 per stuk weg…. Maar goed, dat is zoals het gaat. Shit happens…. Waar ik moeite mee heb is de aankondiging: designmeubelen van zo'n internetbedrijf, nog geen jaar oud. Dat "zo'n" … dat doet het hem… Het geeft aan hoe er over ONZE branche gedacht wordt. Ergens steekt het, want wij worden over dezelfde kam geschoren. Dan de lacherige sfeer die er hangt in de zaal. "En uit dezelfde stal komen nu 6 aardewerken bloempotten voorbij, met een combinatie van planten en droogbloemen, hahahahahahahahah … wie opent op f. 100,00" De zaal vond het prachtig… puur entertainment. Dan even 10 designbureau's, en 10 dito bureaustoelen. "Jongens, zo goed als nieuw! Je kunt niet zien dat er op gewerkt is. Nou ja, dat is er natuurlijk ook niet… want dan hadden we de spullen hier waarschijnlijk niet gehad." ….en zo ging het door. Het is lullig maar het is waar. Onze branche heeft gewoon een slechte naam. Daar kun je lang en breed over praten. Kijk maar in je omgeving. "Wanneer gaan jullie failliet?" "Ben je al op zoek naar werk?" Het zijn toch standaard grappen in onze branche geworden? Dit komt omdat er een paar clubs zijn geweest die in het verleden prachtig materiaal hebben gemaakt (CTS, PI), maar die onderweg ergens hun oorspronkelijke ziel zijn kwijtgeraakt. Op een gegeven moment trad het "evita" principe in werking. Het maakte niet uit wat je zei, als het maar luidt was. Ook rendement was geen issue (ach… iedereen hier weet toch wel hoe dat zo'n beetje zit). Er waren er zat die dat principe hanteerden. Daarvan zijn er ook genoeg bij die het niet gehaald hebben. Lost Boys heeft waarschijnlijk bijtijds voor een low-profile aanpak gekozen. Bewust hebben ze publicitair een stapje terug gedaan. Die kunnen nu in de luwte reorganiseren, terwijl rumoerige clubs als Magic Minds de klappen opvangen. Er moet toch iemand boven het gras uitsteken. Vanmiddag werd de surseance aanvraag van MM dan ook tijdens de veiling even subtiel aangekondigd. Bij het afscheid nemen was het: "Nou, tot over een paar weken in Uden bij de volgende DOTCOM-veiling en misschien daarna bij MM in Amsterdam? Daar staat ook leuk materiaal in de Lounge" … het is lullig, maar het is waar. Ik zat erbij en zelden ben ik zo met mijn neus op de feiten gedrukt. Het imago van onze branche in zijn algemeenheid is heel erg slecht. Face it. Een keer zal het wel goedkomen. Maar dat gebeurt niet vanzelf. Daar moet keihard aan gewerkt worden. Dat gebeurt hier ook en wij zijn daar echt niet de enige in. Er zullen meer van die clubs als de onze (20 – 30 man groot) zijn, die het gewoon goed doen. Op termijn zal dit genoeg positieve uitstraling hebben op de hele branche…. tenminste, dat hoop ik wel 🙂

Joost Becking Mediator Group.com

Roel, Ik sta inderdaad niet te juichen als een bedrijf failliet gaat. Maar ik ben het wel met Mark Damman eens dat dit gezonde marktwerking is. Een goed internetbedrijf werkt in dienst van de organisatiedoelstellingen van een klant. Als je dat goed genoeg begrijpt, is er zat ruimte voor creativiteit. Op kosten van de klant creatief doen omwille van "hip of cool" zijn is gelukkig voorbij. Alle internetbedrijven die eerst bereid zijn serieus naar hun klanten te luisteren in plaats van andersom, maken een goede kans te overleven. De rest (4 kantoren in het buitenland met ieder 1 medewerker, investeren in businessmodels gebaseerd op banners, freaken met vormgeving of techniek zonder zakelijk doeleinde, sauna-exploitatie, doorstarten zonder strategie wijziging, ) kan zich opmaken voor slechte tijden. Joost Becking Mediator Group.com

Alex de Jong

Joke Bruijs schreef: "Laat ik concreter zijn: Pulse zou voor een aanneemsom van f 1 miljoen een grote website met content management systeem realiseren voor een zeer grote corporate opdrachtgever. De site werd niet gerealiseerd; het content management systeem eindigde in chaos; medewerkers zaten ziek thuis. De klant eiste eerst levering, en begon toen een rechtszaak tegen Pulse. Niet goed. Eeuwig zonde. Zeker van alle creativiteit." Ik weet precies waarover het gaat hier: dat CMT was een aanschaf van die grote corporate klant, niet van Pulse. Dus als alle geruchten even op kunnen houden en we terug kunnen keren tot de werkelijkheid?

Berry

Alex schreef: "Ik weet precies waarover het gaat hier: dat CMT was een aanschaf van die grote corporate klant, niet van Pulse. Dus als alle geruchten even op kunnen houden en we terug kunnen keren tot de werkelijkheid?" Als je dit als argument gebruikt om te zeggen dat het verknoeien van die opdracht niet de schuld was van Pulse, dan zit je mis Alex. In mijn optiek zit het zo: de klant kocht het CMS, al dan niet op advies van PI. PI ging akkoord met het bouwen van de site op basis van het CMS want PI zette zijn handtekening onder een 1 miljoen gulden contract. Als PI dan niet kan leveren, dan heeft PI het contract niet voldaan en moet het op de blaren zitten. Tja jongens, grote opdrachten betekent ook grote risico's. En als dat dan mis loopt, dan betekent dat dat het bedrijf zijn eigen kunde heeft overschat, of de risico's heeft onderschat, of een combi van beide. Maar hoe dan ook, PI blijft zelf verantwoordelijk. Tis hard, maar zo is de wereld nietwaar?

Joke Bruijs

Het ging niet om een content management systeem van een derde partij, het ging om het ontwikkelen van zo'n systeem door Pulse zelf. De gedane beloftes dat dit mogelijk was bleek Pulse niet waar te kunnen maken. De opdracht eindigde in een rechtszaak. Medewerkers aan het project zaten achteraf ziek thuis of werden ontslagen. Welke directie laat zo iets toe?

Sifco

Joost Becking van Mediator-group.com: In jullie portfolio staat een site van Reus en Leeuwenkamp BNA voorzien van breedbeeldflash (uitvinding van Mediator)….?Kan iemand mij even uitleggen wat dat is? Breedbeeldflash…Het is jammer dat een bedrijf als Pulse onderuit gaat, ik werk zelf ergens anders maar ik haalde veel inspiratie uit de portfolio van Pulse, die jongens waren goed bezig en gooiden tenminste niet met zulke vage termen als 'breedbeeldflash' om een klant te overtuigen maar maakten gewoon coole concepten.

Joost Becking

Sifco, Breedbeeldflash zorgt ervoor dat ook mensen met een grote of zeer grote monitor (veel gebruikt in de architectenwereld) een schermvullend beeld hebben. Flash speciaal voor grote schermen dus. Breedbeeldflash is net zo min een vage term als breedbeeldtelevisie. Het bredere beeld is nodig om het totaalbeeld in evenwicht te houden, waardoor niet de website gescaled hoeft te worden, maar het volledige beeld toch mooi in verhoudingen blijft. Na een grondige afweging van de voor- en nadelen van de verschillende mogelijkheden samen met Reus en Leeuwenkamp Architecten hebben we voor deze oplossing gekozen. Voor een architectenbureau is een noviteit aardig, maar de feitelijke bruikbaarheid van de website en dus het argument van RenL om voor Mediator te kiezen, zit hem vooral in het feit dat klanten van het bureau de ontwikkeling van hun project on-line kunnen volgen, men met het redactiesysteem ook flashfilmpjes aan kan passen etc. Breedbeeldflash is niet het belangrijkste verkoopargument, maar voegt mijns inziens in deze waarde toe voor deze opdrachtgever. Joost Becking

Sifco

Ja Joost, Ik heb er natuurlijk geen verstand van maar is beeldvullend niet een optie in Flash die je gewoonweg 'aan' of 'uit' kan zetten? Leuk dat jullie daar zelf een woord voor hebben verzonnen.

Joost

Sifco, Het gaat erom dat je in je design rekening houdt met wat er buiten de meeste schermen gebeurt. Mensen met grote schermen gebruiken meestal maar een klein deel ervan. Deze opdrachtgever wilde dat eens anders. Maar terug naar het onderwerp stel ik voor. Joost

Sifco

Inderdaad terug naar het onderwerp: De meeste goede internetbedrijven houden hier zowieso rekening mee en verzinnen daar geen namen voor om het vervolgens als 'uniek' te presenteren.

Piet

"Het gaat erom dat je in je design rekening houdt met wat er buiten de meeste schermen gebeurt. Mensen met grote schermen gebruiken meestal maar een klein deel ervan. Deze opdrachtgever wilde dat eens anders". Nou, met zo'n instelling is Mediator zeker en vast een van de volgende faillissementen. Het gaat er op het internet immers niet om wat de opdrachtgever wil, maar om wat de bezoekers willen. En als die hun browserschermpjes bewust klein houden, erger je ze bijzonder met het automatisch groter maken daarvan!

Joost

Piet, Het browserscherm wordt niet automatisch groter gemaakt. Joost

Brad Howell

Mijn god, het moet niet gekker worden haha BREEDBEELD FLASH. Als je dit soort goedkope windowdressing truuks nodig hebt om je product te verkopen, dan vrees ik (en hoop ik stiekem ook een beetje) dat zo'n bedrijf snel verdwijnt.Allemaal leuk en aardig het ophemelen van Pulse door ex-werknemers, maar inderdaad zijn die slechte verhalen over Pulse niet allemaal verzonnen.Ik ben bang dat er nog veel meer van die psuedo hippe webdesigners van quasi hippe webdesign companies binnekort erg snel naar een andere baan moeten uitkijken want ze zitten in de hoek waar de kloppen vallen.Tijd om over imago's, mooie meubels, gladde verhalen van mogelijke ipo's, snelle jongens en blonde vrouwen met zonnebril in het haar gestoken heen te stappen… en alleen naar het geleverde eindprodukt te kijken! Laat iedereen maar zweten voor z'n geld, de meeste klanten zijn inmiddels al "streetwise" geworden en zodoende op de hoogte van alle truuks en andere vormen van geldklopperij in deze branche.Goede & down to earth eerlijke bedrijven zullen het zeker redden. brad.. (iemand een kronan fiets kopen?? haha)

Joke Bruijs

Brad, Je lijkt inside information te hebben. Waar baseer je op dat die verhalen over Pulse "niet allemaal verzonnen zijn"? Wat weet jij ervan, of ben je zelf een ex psuedo hippe werknemer van een internetbedrijf dat je 's-nachts om 2 uur nog op het Emerce forum zit?

Joke Bruijs

Bovenstaande reactie is niet van de echte Joke Bruijs! De echte Joke heeft haar informatie van zowel ex-werknemers van Pulse als ex-klanten van Pulse. Vandaar haar kritische mening.

Alex de Jong

Joke (en Joke) Ik ben ook een ex werknemer: neem eens contact op met mij! Dan kan ik je meteen uitleggen hoe het met die grote klant ook al weer ging: daar zat ik namelijk aan tafel toen het gebeurde (CMS etc) en dan kan ik je meteen vertellen dat je betises op bitter weinig zijn gebaseerd.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond