Deel dit artikel
-

Ruzie HEMA franchisenemers gaat ook over internetverkoop

De onenigheid tussen HEMA en zijn franchisenemers gaat deels over de opbrengsten van de internetverkoop. Dat meldt De Volkskrant. De omzet van de winkels daalt al jaren, en het geschil gaat vooral over kosten die de franchisers moeten betalen.

HEMA telt vijfhonderd vestigingen, maar de helft daarvan wordt gerund door franchisers. Die zijn ontevreden over een groot aantal zaken. Onder meer over de eis van HEMA dat franchisers voortaan gaan meebetalen aan de marketing.

Er is ook onenigheid over een contract dat de inkomsten uit de webshop reguleert. Dat wordt uitonderhandeld door de Vereniging van Franchisers VAB-HEMA. Beide partijen dreigen nu met rechtszaken.

HEMA heeft zijn internetactiviteiten sterk uitgebreid sinds Lion Capital eigenaar werd van de winkelketen. De webwinkel met producten werd pas in 2005 geopend. Hema.nl is sindsdien veruit het grootste Nederlandse filiaal en ook het meest winstgevend.

Deel dit bericht

6 Reacties

Paul Haarman

Het blijft een moeilijke spagaat waarin franchisegever en franchisenemers zich bevinden zeker wanneer er nog eigen vestigingen zijn en de online opbrengsten met een bepaalde verdeelsleutel moeten worden verspreid. Er is natuurlijk een oplossing: Koop als franchisegever alle franchisenemers uit en vaar een eigen koers. Met het oog op het verdere belang wat internet gaat innemen op de totaalomzet is dat wellicht de beste oplossing. Kost wel wat geld natuurlijk maar dan ben je wel weer kapitein op eigen schip (en nee, je bent dat niet als je ook recht doet aan de belangen van de franchisenemers).

Ingteractive.com

Het blijft lastig de online omzet te verdelen maar moet toch kunnen met een beetje postcode segmentatie? Overigens laten andere bedrijven, zoals IKEA, zien dat met hun online strategie geen kannibalisatie is en zelfs meer traffic in de winkels komt en nieuwe klantgroepen worden aangeboord.

Jeroen Bos

Sinds ik in 2007 bedrijven ben gaan adviseren op het gebied van E-commerce bestaat dit fenomeen al. Elk geval staat op zich en franchisenemers zijn ook gewoon zelfstandigen die geen achteruitgang willen zien. Creatief zijn en een model ontwikkelen wat wél werkt is mijn advies. Het is naast schuiven met geld ook gewoon de juiste snaar in de communicatie raken. Hetzelfde wat voor franchise geldt, geldt ook voor groothandels en merken die B2C gaan, dus niets vreemd.

Romana Engeman

De Nederlandse Franchise Vereniging besteedt aandacht aan de ontwikkeling van internetverkoop en franchise. Uit onderzoek onder onze leden blijkt dat de meeste formules kiezen voor een gezamenlijk online business model. Punt van aandacht daarin is de verdeling van investeringen en opbrengsten. In het onderzoek zijn er voor de gevers vooralsnog geen opbrengsten. Een goede strategie waarin het wederzijds belang verankerd ligt is van belang. Internetverkoop is immers niet meer weg te denken in het retaillandschap.

Bart

Als franchisenemer trek je altijd aan het kortste eind. Door de franchisegever wordt je alleen maar gezien als zetbaas. Het scheelt hen in personeelskosten, gas, water, electra enz. terwijl de verleende marges superslecht zijn. Je betaald je wel suf aan huur, franchisefee, reclamebijdragen, automatiseringskosten enz. Mijn ervaring en mijn advies: wordt nooit franchiser van ketens zoals Blokker, Marskramer, Bakker Bart, Hema enz. Ze beloven je gouden bergen en je blijft uiteindelijk met torenhoge schulden achter.

A. van den Hoff

Waarom starten de franchisenemers geen rigrn internet afzetkanaal met bv een hogere servicegraad?

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond