Deel dit artikel
-

SEOshop overgenomen door internationale POS-specialist

De internationale speler Lightspeed POS neemt het Nederlandse e-commerceplatform SEOshop over voor een onbekend bedrag. De integratie is al achter de rug en de Nederlanders beginnen ook de verkoop van fysieke kassasystemen.

De overname vond kort na de zomer plaats, maar een exacte datum wil SEOshop-directeur Ruud Stelder niet geven. “Dat hebben we zo afgesproken.” Over de overnamesom: “Voor Nederlandse begrippen mag je het wel een substantieel bedrag noemen.”

Wat wel duidelijk is, is dat Lightspeed uit het Canadese Montreal en SEOshop weken bezig zijn geweest om de organisaties te integreren. Stelder: “Qua cultuur passen we precies bij elkaar, evenals geografie en product.”

“De markt vraagt om een omnichannel leverancier in het middensegment. Er is niemand die schaalbare software voor meerdere kanalen en winkels neerzet. Binnen deze combinatie bieden we ‘e-commerce first’ en ‘brick & mortar first’.” Het Canadese point of sale-systeem biedt behalve een kassa ook sterke verbanden naar voorraden en voorraadbeheer.

Het nieuwe bedrijf heeft zeven kantoren in Europa en Amerika. SEOshop levert er twee: die in Frankfurt en die in Amsterdam. Lightspeed POS zit ook in Londen en Gent, vanwege de overname van POSIOS, en in de VS en Canada.

De bedrijven zijn vanaf vandaag gereed om elkaars systemen over en weer te verkopen. SEOshop gaat per direct in de VS en Engeland de markt op als Lightspeed eCommerce. Op de Webwinkel Vakdagen gooit Stelder de oude jas af en gaat door onder de naam van de nieuwe eigenaar.

In de nieuwe organisatie wordt hij global director eCommerce. Zijn compagnon Dennis Cuijpers wordt director of Development & Architecture en legt zich voornamelijk toe op het doorontwikkelen van een heus omnichannel product. “Binnen deze nieuwe constellatie hebben we grote kans wereldwijd een grote speler te worden.”

SEOshop komt voor honderd procent in handen van Lightspeed. Een exit voor investeerder henQ, die daar niet per se naar op zoek was. Met SEOshop 2, het pas vernieuwde e-commerceplatform, had de venture capitalist nog kunnen meeprofiteren van de beoogde sterke groei. Stelder: “Wij hebben de afgelopen drie jaar ieder jaar de winst verdubbeld. De omzet groeide met meer dan duizend procent tussen 2011 en 2014.”

Lightspeed haalde afgelopen vier jaar in drie ronden 126 miljoen dollar venture capital op, waarvan 65 miljoen in september jongstleden. Het bedrijf verkoopt drie producten: Point of Sale, Point of Sale Restaurant en E-commerce. Restaurant is al in de Benelux op de markt, POS komt in januari of februari 2016.

Foto: Kristina Servant (cc)

Deel dit bericht

5 Reacties

Kees

“Er is niemand die schaalbare software voor meerdere kanalen en winkels neerzet. Binnen deze combinatie bieden we ‘e-commerce first’ en ‘brick & mortar first’.”

Dat klopt volgens mij ook niet helemaal? Vorig jaar zag ik op de Webwinkel Vakdagen al enkele nieuwe spelers op deze markt. Eentje ervan is Shoxl.com, daar heb ik nog even mee staan te praten, zijn ook Nederlands geloof ik.

Maar good for them of course!

Ineke

Knap gedaan van SEOshop. Het is duidelijk dat SEOshop een goede oplossing is voor startende webshop ondernemers.

Ook als klant binnen de koffie en thee branche merken wij dat het een goede oplossing is wanneer je weinig IT kennis hebt. Hopelijk zijn er door deze overname nog meer mogelijkheden en opties voor de gebruiker.

piet

Petje af hoor. Mooi product ook.

Barrold

Prima dienst voor kleine nieuwkomers en erg knap dat ze het zo goed doen. Gefeliciteerd met deze mooie nieuwe stap!

Pascal

We draaien al een aantal jaar met onze website eurofun.nl prima en naar tevredenheid op dit platform. Natuurlijk kan het altijd beter en sneller, maar de ervaring heeft geleerd dat je voor dat geld als MKB bedrijf dit zelf niet kunt ontwikkelen.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond