Deel dit artikel
-

De Telefoongids en Google omarmen MKB

De Telefoongids gaat de AdWords-campagnes van Google beter bereikbaar maken voor lokale ondernemers. Zij worden onderdeel van een pakket geïntegreerde diensten waarmee kleinere bedrijven zich online beter zichtbaar kunnen maken.

De Telefoongids (DTG) stort zich dit najaar samen met onder meer Google op de kleine ondernemer. Voor MKB-bedrijven zijn generieke Googlecampagnes vaak onbetaalbaar en om die reden niet inzetbaar, maar dat gaat eindelijk veranderen, zo belooft het bedrijf.

“Wij adviseren over lokale AdWord-campagnes, omdat wij daar de kennis en contacten voor hebben”, zegt CEO Toon Bouten van moedermaatschappij European Directories in een gesprek met Emerce. “Onze klanten helpen we dus om Googles reclamesysteem AdWords zo te gebruiken dat die door hun doelgroep in hun lokale markt worden aangeklikt, waarmee de kosten beheersbaar blijven. Google geeft ons bereik; een win-win situatie dus.”

Bouten spreekt ook los van de samenwerking met Google over een ‘strategische sprong voorwaarts’. De nieuwe initiatieven zullen de online-omzet van het concern de komende twee jaar met circa 60 procent moeten opvoeren naar 120 miljoen, circa 80 procent van de totale omzet. “Het ging te langzaam”, zegt Bouten. “Vijftig procent van de omzet kwam tot nu toe uit online-activiteiten.”

Voor DTG werd het aandeel online advertentieproducten van derden aanbieders ten opzichte van de eigen gedrukte en online media (de gedrukte gidsen en online applicaties) toch al steeds belangrijker. Het belang van (bewegend) beeld bij het zoeken en vinden van bedrijven en hun producten wordt groter ten opzichte van sec woorden en tekst.

De online advertentiemarkt groeit komend jaar zo’n 12 procent, en het MKB neemt een belangrijk deel daarvan voor zijn rekening, aldus Bouten. “De groei wordt vooral gedreven door een toenemend aandeel van search (tweederde) en social media (eenderde). Nu al verloopt een derde van die traffic via mobiele applicaties.”

Het pakket geïntegreerde diensten omvat onder meer de ontwikkeling van websites en apart daarvan te ontwikkelen mobiele applicaties, social media kanalen zoals Facebook, LinkedIn en lokaal en regionaal toegespitste adviezen voor online advertising en
marketing. Bouten noemt als voorbeeld beoordelingen van producten en diensten, die zelden op een centrale plaats staan. Een restaurant kan deze gegevens bij elkaar harken en op de eigen website zetten.

Op dit moment is DTG al een belangrijke mediapartner voor MKB-bedrijven bij de inkoop van online advertentiecampagnes. Het bedrijf onderhoudt verder zo’n 160.000 mini-websites voor MKB-bedrijven, bouwt naast een kleine 10.000 websites ook honderden Facebookpagina’s per maand en onderhoudt deze desgewenst met dagelijkse ‘postings’. Daarbij groeit de bouw van ‘dedicated’ mobiele applicaties voor het MKB hard, elke maand met 5 procent. “De meeste MKB-sites zijn gebouwd door amateurs, en dus onvindbaar met nauwelijks conversie, juist op dat terrein is veel winst te boeken.”

En de oude vertrouwde Gouden Gids? Die blijft nog wel even, verwacht. Bouten. Het print product zal wel steeds meer on-demand gedistribueerd worden, en in speciale uitgaves verschijnen. Nu maken nog altijd drie miljoen Nederlanders gebruik van de papieren gids en dat levert klanten nog steeds veel leads op. “We realiseren ons heel goed dat de product ooit eindig zal zijn, maar we gaan er geen rare dingen mee doen. Geen Qr-codes in de gids.”

Bouten zegt dat de strategie van DTG niet veel verschilt van andere Gouden Gidsen. “We zijn allemaal met hetzelfde bezig.” Dat geldt trouwens ook voor Google, die het MKB ook beter wil gaan bedienen. Bouten: “In Europa geven ze de voorkeur aan samenwerking met partners, omdat ze ook wel inzien dat we een voorsprong in die markt hebben.”

Bouten zal het veranderingsproces tot dit najaar begeleiden. Dan komt er een nieuwe CEO voor DTG, die al wel bekend is, maar wiens naam pas later bekend wordt gemaakt.

Deel dit bericht

10 Reacties

Sjoerd

Wat een mooi PR-verhaal. Google is zelf druk bezig met het beter benaderen van het MKB en hebben de Telefoongids helemaal niet nodig. Andersom daarentegen klinkt het natuurlijk uitermate interessant dat middels een samenwerking met Google de lokale klanten beter geholpen kunnen worden. Onzin. Wat gaat gebeuren is dat een lading studenten zonder enige inhoudelijke kennis campagnes gaan maken (en kopieren en plakken aangezien er wel heel veel MKB-ers zijn die hetzelfde op de lokale markt doen) die haar doel totaal voorbij schiet. Fijn, nog meer troep op de markt.

Dennis

Had het niet beter dan Sjoerd kunnen verwoorden, 1 groot reclame verhaal voor De Telefoongids. Er zijn ik weet niet hoeveel search bedrijven die Adwords opzetten voor MKB of lokaal georïenteerde bedrijven dus waarom dit nu ineens nieuws is als De Telefoongids het ook doet?

Jan Libbenga

Dennis, dat lijkt me geen volledige of zelfs maar juiste samenvatting van het verhaal. Wijs mij eens een partij aan met zo’n pakket diensten.

Sjoerd

@Jan: daar gaat het niet om. Het verhaal an sich voegt niets toe: de telefoongids gaat ook Adwords ‘aanbieden’ aan het mkb. De Telefoongids moet wel iets roepen aangezien bijna niemand zit te wachten op de papieren dure uitgave en beperkt kwalitatieve websites die zelf worden aangeboden. Er moeten dus ergens leads vandaan getoverd worden en daar is Google kennelijk voor nodig. Betere samenvatting?

Dennis

1 partij maar? Je maakt het mij dan wel heel makkelijk 🙂
http://www.reachlocal.nl/reachsearch
Voordat je nu met andere argumenten komt zoals schaalgrootte, bereik en branding van de Telefoongids: dat kan mijns inziens net zozeer een nadeel als een voordeel zijn. Geen binding tussen provisie georiënteerde verkopers en klanten, campagnemanagers en klanten etcetera.
Dit hoeft uiteraard niet van toepassing te zijn maar qua branding aspect speelde dit wel bij diverse MKB-ers en lokale bedrijven bij de Gouden Gids bijvoorbeeld 😉

De Telefoongids BV

Beste Sjoerd,

Allereerst bedankt voor je feedback! Graag willen we kort uitleggen wat deze samenwerking met Google inhoudt.

DTG verzorgt al jaren AdWords campagnes voor MKB’ers, uitgevoerd door Google Qualified Professionals. Dat is dus niets nieuws. Wat echter wel nieuw is: De Telefoongids gaat de AdWords campagnes, in samenwerking met Google, beter bereikbaar maken voor lokale ondernemers. Voor kleine ondernemers zijn generieke Google-campagnes vaak onbetaalbaar en om die reden niet inzetbaar.

Je zult begrijpen dat wij op deze vraag zijn ingegaan omdat wij dit ook daadwerkelijk kunnen met een klantenbestand van meer dan 180.000 Nederlandse MKB’ers en een enthousiaste professionele salesforce.

Ons bedrijf is aan het veranderen naar een online mediabedrijf, inderdaad ingegeven door een veranderende markt. Onze ambitie is om dé aanbieder van online diensten voor Nederlandse ondernemers zijn, deze samenwerking gaat ons daar bij helpen.

Jan Libbenga

Sjoerd, je ‘samenvatting’ is in elk geval niet op feiten gebaseerd. Geen uitgever gaat natuurlijk geld over de balk gooien voor een papieren product dat niemand wil. Toevallig zat vanmiddag de nieuwste Gouden Gids in de bus: die is bijna even dik als de vorige editie die ik bij het oud papier heb gelegd, en dat in tijden van crisis. Kennelijk willen bedrijven nog steeds adverteren. Van DTG begrijp ik dat er nog voldoende leads uit papier komen. Wat niet wegneemt dat de Gouden Gids straks natuurlijk een tabletversie zal zijn.

De tweede opmerking – elders leads vandaan toveren – kan ik ook al niet volgen. Ongeveer alle Yellow Pages zijn bezig met verbreding van de markt door diensten voor het MKB te ontwikkelen. Daar hobbelt Google flink achteraan na mislukte pogingen om Yelp op te kopen. In dat opzicht is de samenwerking tussen DTG en Google m.i. relevanter dan je denkt.

sjoerd

@Jan: Google heeft DTG niet nodig maar DTG heeft Google wel nodig dat blijkt wel uit het feit dat zij Adwords moeten gaan inzetten om klanten ook op die manier te bereiken.
Je opmerking over ‘Google hobbelt er achteraan’ is een irrelevante aangezien Google Places / Maps en relevante producten vele malen beter zijn dan wat andere partijen kunnen bieden. DTG hobbelt er achteraan, draai niet de feiten om.

Jan Libbenga

Sjoerd, je bakt er net als de vorige keer weer je eigen werkelijkheid van. Google Places is opgeheven wegens gebrek aan succes. Inmiddels vervangen door Google Plus Local. Poging zoveel dus. Zie ook ons artikel daarover een aantal dagen terug.

Paul de W.

@ Jan en de Telefoongids, ik snap het “beter bereikbaar maken voor lokale ondernemers” niet! Je kunt in adwords targetten wat je wilt qua plaatsen of straal van x km, of bedoel je dat jullie mogelijkheden integenstelling tot de klikpakketten van afgelopen jaren met een cpc van +/- 1,- (lokaal/longtail) nu beter bereikbaar zijn geworden?
Beetje laat….???

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond