Deel dit artikel
-

TNT begint afsplitsing post- en e-commercetak

Postbedrijf TNT gaat de takken Post en Express volledig van elkaar scheiden, zowel organisatorisch als financieel. De e-commerceactiviteiten worden zelfstandiger en daarmee belangrijker voor de toekomst van de Post-divisie.

Dat werd vanochtend duidelijk toen TNT de financiële resultaten over het tweede kwartaal van 2010 presenteerde (PDF).

De interne, organisationele splitsing vindt per 1 januari 2011 plaats. Beiden organisaties hebben dan eigen overhead, oftewel eigen operaties en taken. Het verloop van den financiële splitsing, waarbij ieder onderdeel eigen aandelenkapitaal krijgt, wordt nog bestudeerd. Dit kan leiden tot twee beursnoteringen, maar even goed tot overname van een onderdeel door een derde partij.

In de afgelopen maanden hebben projectgroepen de afzonderlijke business cases bestudeerd en vastgesteld. Die vormen de basis voor de toekomst van de twee nieuwe organisaties.

Op 2 december 2010 presenteert TNT meer details over de nieuwe focus in activiteiten en eigendomsverhoudingen.

De officiële reden voor de splitsing heet dat de strategische uitdagingen bij Post en Express steeds meer van elkaar verschillen. Concreet bedoelt TNT dat het Post moeizaam weet uit te breiden naar anderen landen en dat de financiële resultaten uit postbestellen dalen. Afsplitsing voor verkoop of beursgang kwam al eerder ter sprake.

TNT Post, buiten Nederland actief in 8 andere EU-landen, verwacht dat het postvolume dit jaar met tussen de 7 en 9 procent daalt.

Hoewel Post kampt met tanende interesse voor het verzenden van bijvoorbeeld kaarten en brieven vanwege internet, biedt datzelfde online kanaal ook de weg vooruit voor Post. Consumenten kopen steeds meer online en laten de pakketjes thuis bezorgen.

Onder Post vallen bij TNT alle e-commerceactiviteiten. Dat is niet enkel het bezorgen van pakketjes, maar ook het bouwen, onderhouden en uitbreiden van eigen winkels en winkels van derden. Het bedrijf ontwikkelt zich tot een aanbieder van de hele e-commerceketen, van marketing en winkelen tot betalen en bezorgen.

Het ziet ernaar uit dat TNT Post zijn online ambities zeer actief nastreeft. In mei van dit jaar nam het nog de e-commercespecialist Kowin (Kortingsbon.nl) over. In februari kocht het TopPak, dat een logistieke partij die TNT’s e-fulfillmentdiensten aanvult.

Voor zowel Kortingsbon.nl als voor TopPak betaalde TNT 3 miljoen euro, waarvan 2 miljoen euro aan goodwill werd betaald.

TNT was over 2009, naar eigen zegggen, de nummer 14 webwinkelexploitant van Nederland. De omzet zou rond de 50 miljoen euro liggen. Dat zou binnen enkele jaren moeten verdubbelen tot 100 miljoen.

TNT Post boekte over het tweede kwartaal een omzet van 992 miljoen euro, een afname van 28 miljoen euro of 2,7 procent ten opzichte van vorig jaar. Het bedrijfsresultaat daalde in die periode met 2,2 procent tot 136 miljoen euro.

Beleggers lijken niet bijzonder enthousiast over de plannen en financiële resultaten van TNT. Kort na opening van de beurs in Amsterdam stond het aandeel 5,5 procent lager

Deel dit bericht

1 Reactie

Johan Kosters

Met een omzet van ruim 4 miljard ziet de toekomst van TNT Post ziet er minder slecht uit dan TNT wil doen voorkomen. TNT Post gaat commercieel en daar moet de organisatie voor op de schop. Op Docufacts staat een uitgebreide analyse over de kansen van TNT Post: Marktleiderschap in de kleinere landen van Europa, maar dan wel samen met andere Europese spelers.  http://www.docufacts.nl/19844/mail-2020-gaat-marktleider-tnt-post-een-gezonde-toekomst-tegemoet/

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond