Deel dit artikel
-

‘Tv-zenders voelen druk online concurrentie oplopen’

Adverteerders hoeven niet meer altijd in de drukst bekeken reclameblokken te zitten, zegt de topman van reclamegigant Omnicom. Digitale kanalen beginnen steeds betere alternatieven te bieden, waardoor de urgentie voor tv-adverteren afneemt.

Dat houdt niet in dat de mediabudgetten afnemen, maar wel dat ‘s werelds grootste adverteerders die anders gaan inzetten. En dan doen ze niet meer louter bij televisie. Dat merkt hij bij zowel bij de zogeheten ‘upfront’ als ‘scatter market’. Dat zijn de lang vantevoren en last minute ingekochte reclameblokken.

John Wren zei dat vorige week tijdens de toelichting op de financiële resultaten van zijn bedrijf over het derde kwartaal.

De topman over online reclame: “Met first party data kunnen we beter doelgroepen adresseren, persoonlijk relevante boodschappen versturen en de resultaten beter meten. Die zaken zijn stuk voor stuk belangrijk voor adverteerders bij de transitie van massamarketing naar grootschalige personalisatie.”

Omnicom sloot afgelopen voorjaar een samenwerking met Facebook en Twitter waarbij het precies die thema’s aanspreekt. Adverteerders kunnen, met hulp van Omnicom, hun eigen klantgegevens bijvoorbeeld importeren naar Facebook om te zien wie wel of juist niet klant of fan is en die groepen met aparte boodschappen aanspreken. Daarbij is het wel noodzakelijk dat de adverteerders CRM-bestanden hebben klantgegevens uit eerste hand.

Het bedrijf, dat onder meer werkt voor Pepsi en Apple, sluist ook steeds vaker reclamebudgetten naar YouTube-netwerken. Deze zogeheten multichannel netwerken bundelen het bereik van de populairste zenders op het videoplatform en bieden dat aan de adverteerdersmarkt aan. Deze commercials zouden normaalgesproken enkel op televisie worden getoond, maar online kanalen bieden de targetingopties die merkadverteerders zoeken.

In het komende nummer van Emerce magazine dat op 12 november verschijnt, wordt dieper ingegaan op de mogelijkheden en grenzen van automated buying in de televisiewereld.

Foto: gazeronly (cc)

Deel dit bericht

1 Reactie

Remi van Beekum

Mooi dat ook de mediabureaus ontdekken wat de kracht van digitale marketing is. Even een toelichting bij deze quote: “Adverteerders kunnen, met hulp van Omnicom, hun eigen klantgegevens bijvoorbeeld importeren naar Facebook om te zien wie wel of juist niet klant of fan is en die groepen met aparte boodschappen aanspreken. Daarbij is het wel noodzakelijk dat de adverteerders CRM-bestanden hebben klantgegevens uit eerste hand.”

Daarvoor hoef je niet bij Omnicom te zijn. Custom Audiences (zo heet dat bij Facebook) zijn een standaard functionaliteit binnen Facebook Advertising die alle adverteerders kunnen toepassen. En als het goed is kunnen alle digitale marketingbureaus dat al geruime tijd. Maar mooi voor Omnicom dat ze dat nu ook kunnen.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond