Deel dit artikel
-

Vakbladen experimenteren volop met online betaalmodel

Verschillende Nederlandse specialistische uitgevers weten de weg naar het betaalmodel voor online nieuws goed te vinden. Reisrevue zag met een online betaalmodel het aantal abonnementsopzeggingen teruglopen. Media Business Press werkt met een online betaalmodel voor Boekblad en wil dit ook voor andere uitgaven gaan hanteren, zoals bijvoorbeeld vakblad VMT (Voedingsmiddelentechnologie).

Reisrevue Groep hanteert sinds ruim een half jaar een betaalde toegang tot het nieuws voor de B2B-uitgave Reisrevue. En zo ook Luchtvaartnieuws.nl, dat zich richt op luchtvaartprofessionals. Deze online uitgave vraagt geld om een deel van het nieuws en het nieuwsarchief te kunnen bekijken. Van de 100.000 unieke bezoekers per maand is een groeiend deel van de bezoekers bereid de bijdrage van bijna 16 euro per jaar te betalen.

Bij Boekblad werkt men al tien jaar met het betaalde nieuwsmodel. "Wij doen zelf de nieuwsgaring en onze content is zo waardevol, dat willen we niet gratis weggeven", aldus Lise van de Kamp, adjunct-uitgever bij Boekblad en Mediafacts. Online nieuws is bij Boekblad in twee abonnementsvormen te verkrijgen. Eén in combinatie met het papieren blad en één waarbij de lezer een los abonnement krijgt voor enkel het online nieuws. Van de Kamp: "Dat gaat alleen als je unieke content hebt die elders niet is te vinden."

Unieke content

Op het losse online abonnement voor Boekblad wordt deze zomer meer ingezet. "Er zijn veel klanten van ons die nog geen weet hebben van dit abonnement." Mediafacts moet ook langzaam naar een betaald model toe. Van de Kamp: "Daar moeten we eerst unieke content voor gaan produceren, als we dat een tijdje doen, dan gaan we dezelfde kant op als bij Boekblad."

Van de Kamp, die geen exacte cijfers wil geven, merkt dat de vraag naar een online en combinatieabonnement het afgelopen jaar is gestegen. "Van het combinatieabonnement hebben we ettelijke duizenden gesloten. Het pure online abonnement is ongeveer 20 procent van al onze abonnementen. We verwachten zeker een verdubbeling het komende jaar van dat online abonnement. Een aantal jaren geleden waren onze klanten meer op het blad gericht, nu oriënteren mensen zich meer online."

Uitbreiden betaalmodel

Media Business Press wil bij meerdere uitgaven een online betaalmodel gaan hanteren voor nieuws. "Bijvoorbeeld bij VMT, dat is ook een grote uitgave. We hebben veel bladen en kijken waar we dit nog meer in kunnen voeren", zo laat Van de Kamp weten.

Of het meer inkomsten genereert, dat wil Van de Kamp niet zeggen. "Zoals het geweest is, dat je een uitgave op advertenties en abonnees van het blad kunt draaien, dat komt niet meer terug. We moeten onszelf opnieuw uitvinden."

Papier

De uitgave Reisrevue van Reisrevue Groep is van oorsprong ontstaan uit een hardcopy business model. "Met de komst van de site ging al het nieuws linea recta naar de site. Dat bracht teweeg dat bij een belangrijk deel van onze lezers het papieren abonnement onbelangrijk werd", aldus Jan Lokhoff, eigenaar van Reisrevue Groep en mede-investeerder in Emerce. Het abonnement voor het papieren blad werd door deze online lezers dan ook opgezegd.

Lokhoff kreeg kritiek uit de online wereld. "Ik werd verguisd. Internet is gratis. Ze vroegen hoe ik het me in mijn hoofd haalde om hier geld voor te vragen."

Abonnementopzeggingen

"De pijp kan niet roken van gratis content. Dus sinds een half jaar heeft de lezer met een papieren abonnement gratis toegang tot het online nieuws." Dat zorgde voor twee dingen. Het aantal abonnementopzeggingen is tot stand gebracht en niet-abonnees die geen toegang meer hadden tot het online nieuws, zijn lid geworden. Dat scheelde, zo laat Lokhoff weten, toch al gauw zo’n 25.000 euro aan abonnementsinkomsten.

Daarnaast is er een abonnement dat alleen toegang biedt tot het online nieuws, waarbij de lezer het blad niet toegestuurd krijgt. Lokhoff: "Daarvan hebben we er zo’n 500 lezers bijgekregen."

Bezoeken

Sinds het nieuws bij Reisrevue achter slot en grendel zit, is het aantal bezoeken niet veranderd. Dat blijft nog steeds steken, afhankelijk van de top story, op 3.000 tot 15.000 bezoeken per dag.

Toch ziet Lokhoff ook wel dat bepaalde gratis nieuwssites voor inkomsten kunnen zorgen. "Neem bijvoorbeeld Nu.nl dat onder Sanoma valt, dat is een prachtige aanjager voor een andere site van de uitgever om cross traffic te genereren. Bijvoorbeeld Vakantie.nl van Sanoma, dat draait niet echt top, maar als Nu.nl met de reissectie doorlinkt, dan betekent dat dat een gratis model extra inkomsten genereert voor andere sites die vanwege CPM-laagte onvoldoende inkomsten genereren."

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond