Deel dit artikel
-

Verlichting snelst groeiende categorie in e-commerce

De online consument heeft het licht gezien, waar het een nieuwe populaire productgroep betreft. Het aantal informatieopvragingen bij webwinkels is afgelopen jaar met een factor veertig gegroeid. Icecats jaarcijfers laten bovendien een opkomende Zuid- en Oost-Europese sector zien.

Wandverlichting en Spotjes staan sinds afgelopen jaar heel duidelijk op de e-commercekaart. Fabrikanten beginnen hun artikelen massaal aan te bieden bij webwinkels, algemene en gespecialiseerde woonwinkels, en consumenten laten een sterke vraagontwikkeling zien. De woonmarkt komt online.

Ook aanverwante categorieën zoals stofzuigers, koelkasten en vriezers en koffiezetapparaten laten groeicijfers zien van tussen de twee- en driehonderd procent.

Informatieleverancier Icecat uit Nieuwegein voorziet als mondiale speler talloze kleine en grote webwinkels, vergelijkingssites en internetveilingen van productinformatie. Achter de schermen ziet het bedrijf hoevaak die informatie wordt opgevraagd. Op basis van die informatie kan het trends in de mondiale e-commercesector signaleren.

Naast het gegeven dat de woonwereld het online kanaal omarmt als verkoopmiddel signaleert de informatieleverancier ook dat de e-commerce in landen in Zuid- en Oost-Europa sterk opkomt. West-Europa en Amerika laten groeicijfers van tussen de tien en twintig procent zien.

Griekenland is de verrassing van 2013: +198 procent. Directeur Martijn Hoogeveen van Icat: “De reden is waarschijnlijk een combinatie van de e-commercegolf die de periferie van het Westen bereikt en de crisis: kopers willen prijzen vergelijken, goedkoper inkopen en iets nieuws doen om geld te verdienen.” Ook de andere PIGS, Portugal (+27 procent), Italië (+27 procent) en Spanje (+20 procent), behoren tot de snellere groeiers. Twee andere ‘groeikampioenen’ zijn Letland (+290 procent) en Bulgarije (+282 procent).

Brancheorganisatie E-commerce Europe publiceerde vorige week nog een rapport dat het groeipotentieel in Zuid-Europa omschreef. In de regio zijn 128 miljoen mensen online, van wie ‘slechts’ een derde online shopt. Sinds 2009 laten de zuidelijke landen jaarljks een gemiddelde omzetgroei van 29 procent zien. Dat leidt tot een geschatte e-commerceomzet van 39,5 miljard euro in 2013.

Buiten Europa en Amerika laten Zuid-Afrika (+104 procent), China (+74 procent), Brazilië (+42 procent), India (+42 procent), Rusland (+41 procent) hoge cijfers zien. Dat gaat niet om concrete verkopen, maar om consumenten die informatie opvragen over producten op e-commercesites.

Foto: Audrius Juralevicius (cc)

Deel dit bericht

3 Reacties

Paul Vranken

Ik vermoed dat dit toch voornamelijk te maken heeft met het feit dat Philips Lighting de gehele catalogus in Icecat heeft staan. Ik vraag me ook af in welke mate informatieopvragingen gekoppeld zijn aan daadwerkelijke sales van.

Peter Lammers

We gaan het afwachten, in ieder geval is het een motiverend bericht om te lezen.

In ieder geval bedankt voor het artikel!

Geert

Ik sluit mij aan bij de reactie van paul maar dit blijft toch een positief signaal. Laten we hopen dat de verlichting branche de volgende niche is die het licht gaat zien!

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond