Deel dit artikel
-

Verlichting snelst groeiend segment in e-commerce

Spotjes, wandlampen en hanglampen zijn internationaal het snelst groeiende segment in e-commerce. Deze trend is een slecht voorteken voor lampenwinkels in de fysieke winkelstraten.

De kwartaalcijfers van Icecat uit Nieuwegein laten dat zien. Helemaal bovenaan in de top 100 van populairste artikelen staan zaken als notebooks, telefoonhoesjes, printcassettes en computerkabels, maar onderaan in die lijst staan verrassende productgroepen.

Icecat is een bedrijf dat catalogi samenstelt met productinformatie van duizenden leveranciers. Die informatie levert het vervolges uit aan de grootste webwinkels ter wereld, zodat zij correcte productinformatie kunnen tonen. Het bedrijf is een wereldspeler.

Het marktbericht over het derde kwartaal laat zien dat e-commerce een steeds breder terrein wordt. Waren het eerst overwegend fabrikanten van computers, telefoons, printers en bijbehorende accessoires die de toplijst domineerden, nu staan daar ook minder online georiënteerde bedrijven tussen.

Onderaan in de top 100 staan bijvoorbeeld: wasmachines (95), koffie-apparaten (91), verlichting (hanglampen, 88), planfonnières (83), lichtspotjes (78) en koel- en vrieskasten (54).

De dataleverancier verwacht dat de opkomst van deze nieuwe groepen zijn weerslag zal vinden in hoe de fysieke winkelstraten er straks uitzien. Naarmate meer consumenten dit soort items via het web kopen, zal het aantal bakstenen winkels met vergelijkbaar product het steeds lastiger krijgen.

Foto: Roberto Verzo (cc)

Deel dit bericht

3 Reacties

Arjen

@redactie, interessant: waar vindt ik de volledige lijst / bronartikel waar jullie uit citeren?

Erwin Boogert

Die data komen direct van Icecat vandaan en staan, voor zover ik zie, niet online. Als ik jou was, zou ik hen benaderen.

Henry van der Borg

Deze stijging downloads komt doordat Philips Verlichting nu de productinformatie via Icecat deelt. Daarmee is het bericht nog wel waar want door de beschikbaarheid via Icecat wordt verlichting online verder ondersteund en komen er automatisch meer leverenciers, want sommige partijen bouwen hun catalogus op op basis van informatie in Icecat. Tevens halen gevestigde partijen nu ook deels hun informatie binnen via Icecat. Zo krijgt de verlichting online dus een extra zet en wordt het mede dankzij de berichtgeving een self fulfilling prophecy, die ongetwijfeld onomkeerbaar is voor winkels die zich alleen in de winkelstraten begeven.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond