Deel dit artikel
-

WebAds gaat zichtbaarheid van banners garanderen

Media-exploitant WebAds maakt een einde aan de discussie over ‘waste’, niet zichtbaar uitgeserveerde banners, in zijn netwerk. Het bedrijf gaat de zichtbaarheid van alle uitingen garanderen.

Banners die worden opgevraagd maar niet zichtbaar in beeld zullen verschijnen, worden niet meer uitgeserveerd. “Real time wordt bekeken of iets in beeld komt of niet. De uitgevers die ons netwerk zijn aangesloten, plaatsen daartoe de ‘0% waste’-tag”, legt directeur Tjeerd Kooij van WebAds uit.

De nieuwe systematiek wordt geïmplementeerd met technisch partner Adsolutions.

WebAds verwacht dat de meeste van de aangesloten uitgevers in de komende weken de nieuwe tag in hun site hebben verwerkt.

Er loopt al langere tijd een discussie over hoe adverteerders moeten omgaan met waste, uitgeserveerde reclameuitingen die nooit in beeld komen. Ze kosten wel geld maar leveren niets op. MeMo2 concludeerde uit een grote meting dat het slechtste performancenetwerk een waste heeft van 98 procent. Cijfers van Adlantic betwisten dat en laten zien dat dat niet erger is dan 33 procent.

Foto: Jesus Solana (cc)

Deel dit bericht

20 Reacties

Walter Aerts

Leuk nieuwsbericht, maar een beetje veel aandacht om niets.

Het inkopen van advertenties op basis van views (cpv) is niks nieuws. Vaak zijn alleen de prijzen hoger omdat men garanties af moet geven op het daadwerkelijk aantal bekeken ads.

Tjeerd Kooij

Klopt er zijn meerdere bedrijven die de meest zichtbare posities tegen een hogere prijs aanbieden.
Wij hebben echter onze admanagement software zo aangepast dat uitingen die onder de vouw staan überhaupt niet meer worden opgevraagd. Hiermee zullen we geen onzichtbare adverttenties gaan aanbieden.

Wouter Hulst

Mooi – Fair – Goed initiatief.

André Scholten

Wellicht technisch iets te inhoudelijk: maar wat als men scrolt en de uiting alsnog in beeld komt?

Tjeerd Kooij

@André: dan wordt er alsnog een request gedaan naar de adserver en een uiting vertoond!

Philippe van Ooteghem

Wij staan 100% achter initiatieven waarbij banner zichtbaarheid wordt meegenomen in de rapportages. Het probleem is dat iedereen een andere definitie van zichtbaarheid gebruikt.
WebAds gebruikt techniek die alleen banners boven de vouw toont. IAB gebruikt weer een andere definitie (minstens 50% in beeld gedurende 1 seconde), Memo2 hanteert 5 seconde.

Daarnaast maakt iedereen gebruik van andere technieken; meting vanuit tags, panels, flash, etc. Hierdoor is de afwijking tussen al die meetsystemen enorm groot. Er is dus behoefte aan een duidelijke standaard. De door MRC geopperde definitie lijkt me prima (http://www.iab.net/media/file/VIEWABLE-IMPRESSION-ADVISORYfinal.pdf) maar helaas is er geen bedrijf ter wereld die dit goed kan meten.

Tjeerd Kooij

@Philipppe: Voor de duidelijkheid het gaat hier om een aanpassing in de techniek die ervoor zorgt dat een uiting pas wordt opgevraagd wanneer deze in beeld komt.

Wat de waarde hiervan is, wordt uiteraard ook bepaald door de duur dat de uiting in beeld is en alle overige factoren, waaronder bijvoorbeeld ook share of voice.
Het zou voor de branche gewedig zijn als hier standaarden voor komen, waarmee adverteerders veel beter de waarde van een uiting kunnen bepalen!

David van Dam

Goed initiatief Tjeerd, maar ben wel benieuwd hoe dit vanuit yield management oogpunt werkt.

Serveert een publisher eerst een blank (staat immers buiten beeld) en roept die na het inbeeld scrollen pas voor het eerst een banner op? Of kan er eerst een andere advertentie staan, waarna die van jullie er ‘overheen’ wordt geladen zodra er gescrolled is (als die meer oplevert voor de publisher)?

HJ

Prima initiatief en de juiste stap vooruit….Overigens ben ik wel benieuwd wanneer we reactie kunnen verwachten van het mannetje Vogels van Memo2 om zijn bevindingen weer te gaan pluggen ( kijk voor de grap even op dit artikel op Adformatie)

Tjeerd Kooij

@David: Voor een uiting onder de vouw geldt dat het hele proces is opgestart, maar we hebben een pauze ingebouwd vlak voor het leveren (technisch: renderen) van de uiting. Zodra de uiting in beeld komt, wordt het renderen gestart en de uiting ook echt geleverd.
Een adverteerder betaalt pas wanneer de uiting daadwerkelijk geleverd (gerenderd) is.

Philippe van Ooteghem

@ Tjeerd, de methode is me volkomen duidelijk en daarin ben je ook transparant. Dat waardeer ik enorm.
Ik geef alleen aan dat iedereen nu dingen roept over zichtbaarheid, terwijl we eigenlijk geen goede definitie hebben van wat dat nu eigenlijk is, laat staan dat we het goed kunnen meten. Ik refereer o.a. naar indianen verhalen in het verleden over 98% onzichtbaarheid.

Timon van Baalen

@Tjeerd: Als er pas een request naar de adserver gaat als de ad tag in de viewport komt, welk proces is dan al wel opgestart? Of zijn het twee requests naar de adserver, 1 voor het ophalen, en 1 voor het weergeven?

Stefan ten Have

@Tjeerd, TOP!! extra vraag op alles: de meetpixels van anderen, deze worden dan neem ik aan ook pas na de opheffing van de “pauze” geserveerd, niet? En wat nu als dat ongewenst is, dat men zegt “ik wil die pixel(tag) echt altijd laten inladen, of ze nu in beeld was/is of niet”, kan dat dan ook? Belangrijk is dan wel dat de techniek van te voren weet welke adverteerder er dan op “pauze” staat. Is dat bekend of staat de “pauze” op de gehele webads admanagementTAG, dat die dan nog naar de database moet gaan en checken moet wie er gaat komen? Hoor het graag!

Tjeerd Kooij

@Timon: in feite staat alles klaar, maar moet wordt de uiting pas geleverd/ gerenderd als deze in beeld komt. Dit geldt ook voor campagnes die via het automated kanaal komen. Hier heeft de uiting het veilingproces doorlopen, maar wordt deze pas vertoond als hij in beeld is. Als dat niet gebeurt, dan betaal je daar als adverteerder ook niet voor.

@Stefan: de pixel(tag) is onderdeel van het laatste stuk levering. Ook deze wordt niet geleverd als de uiting niet in beeld komt. Uiteraard kunnen we hier wel een oplossing voor verzinnen. Ik stel voor dat je daarvoor contact opneemt met support@webads.nl

Philippe van Ooteghem

Ik zag net dat ComScore als enige bedrijf ter wereld MRC gecertificeerd is. Definitie is 1 seconde minimaal 50% in beeld. http://www.comscore.com/dut/Insights/Blog/MRC_Accredits_comScore_vCE_Validation

Walter Aerts

@tjeerd wat betekent jullie propositie voor publishers? Ik kan me voorstellen dat wanneer je normaliter 15 euro cpm krijgt en je nu 3 cent cpv krijgt met een zichtbaarheids percentage je hier dus boven komt. Komt dit ook de publisher ten goede?

Wat doen jullie indien de gebruiker niet scrollt? Toon je dan wel een andere banner om voor de publisher wel omzet te blijven genereren?

Quintijn van Kessel

In principe is dit natuurlijk een heel goed initiatief. In plaats van achteraf naar de visibility te kijken, wordt er nu enkel een advertentie verkocht wanneer deze zichtbaar is (defenitie hiervan even daar gelaten).
Het enige nadeel is dat Webads hiermee een uitzondering op alle andere ‘Sellers’ is. Bij automated campagnes betekent dit dat het niet een onderdeel van een algemene campagne kan zijn, want we prijzen en bidding strategies zullen heel anders zijn dan bij de andere ‘sellers’. Dus dat vergt altijd een seperate setup voor Webads inventory.
Desondanks een goed initiatief naar meer transparantie/duidelijkheid binnen automated trading.

Quintijn van Kessel

@Walter, er wordt enkel een call voor een banner gedaan als er gescrolled wordt. Daarvoor gebeurt er niets en wordt er dus ook geen banner verkocht.

Wil er iemand een bannerslot below de fold inkopen, met de garantie dat die wordt vervangen als hij zichtbaar zou worden? Met andere woorden een bannerslot die gegarandeerd niet zichtbaar is… Ik denk het niet, toch?

Tjeerd Kooij

@Walter: vooralsnog willen wij het prijsmodel niet aanpassen. We geloven (en hopen uiteraard) dat deze verbetering in kwaliteit voor een toename aan vraag zal zorgen. Sommige adverteerders eisen inmiddels posities die zichtbaar zijn. Anderen verrekenen de mindere zichtbaarheid in de prijs, dat is bij ons netwerk binnenkort niet meer nodig.
We hebben inmiddels zeer veel posirtieve reacties ontvangen van zowel adverteerders als mediabureaus.

Als een gebruiker niet scrollt, dan zullen we ook geen andere uiting vertonen. Deze aanpassing is gericht op een kwaliteitsverbetering voor de adverteerder.

Tjeerd Kooij

@Quintijn: Wat bedoel je precies? Voor zover ik weet hoeft er geen separate setup te worden gehanteerd voor automated trading. De procedures voor automatred trading zullen hetzelfde blijven.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond