Deel dit artikel
-

Wehkamp schrapt 10.000 producten van Beslist.nl

Wehkamp heeft zijn productaanbod op Beslist.nl met eenderde teruggebracht. De winkel verzet zich, net als grote branchegenoten, tegen het nieuwe betaalmodel van de vergelijker.

Sinds enkele weken hanteert Beslist.nl een vergoedingsmodel waarbij webwinkels niet betalen voor de kliks naar hun site maar voor de gerealiseerde verkopen. Op het eerste gezicht is dat een eerlijke constructie, maar Nederlands grootste webwinkels spreken er openlijk hun afkeur over uit.

Marketingbaas Alexander van Slooten van Wehkamp: “De pijn zit ‘m in twee punten. Ten eerste verplichten ze ons een conversiepixel op onze site te zetten die ál onze transacties en alle inzichten aan hen geeft.” Dat zijn de transacties die via Beslist.nl tot stand komen, maar ook via alle andere verkeersbronnen. Een soort private Google Analytics, maar dan mét ingebakken combinatie van AdWords. Immers, shops kunnen bij de vergelijker hun zichtbaarheid tegen betaling vergroten.

“Het tweede punt is dat we worden verplicht af te rekenen op de bruto-verkopen. Dat is voor ons niet interessant, want er wordt bijvoorbeeld geen rekening gehouden met retouren.” En zijn voor Fashion, een belangrijke tak van sport voor Wehkamp, erg hoog.

“Vergelijkers zijn goed voor minder dan tien procent van onze omzet. Kleinere shops kunnen misschien niet zonder hun verkeer. Wij wel.”

De gewraakte conversiepixel komt er bij Wehkamp niet in. Fonq en Coolblue geven dezelfde reactie aan Emerce. Jeremiah Albinus van Fonq: “Die pixel komt er niet. Dit is een machtsgreep. Ze willen van iedere aangesloten winkel in Nederland de diepste details zien. Denk aan: alle verkopen, productnummers van de verkopen, de productwaarde en het orderbedrag.”

Fonq is niet van plan actief te snijden in zijn aanbod richting Beslist.nl, maar deed dat in eerdere instanties al wel. “Bij enorme onverklaarbare stijgingen in het verkeer hebben we wel gericht gesneden in ons aanbod.”

Los van de principiële barrières verzetten de grootste shops zich ook tegen de hoogte van de basiscommissie. Die zouden zeker voor zaken als hardware in Elektronica te hoog zijn.

Het is niet voor het eerst dat Beslist.nl de toorn van zijn grootste klanten over zich afroept. Bij het vorige verdienmodel (cpc-gebaseerd) plaatste het niet enkel cookies om te meten naar welke shop een consument wegklikte. Cookies werden ook gezet voor de pop-up pagina’s met daarop het gezochte product. Ook daarvoor moest de shop al betalen, zonder dat hij ook maar één extra klant over de drempel zag komen.

Wehkamps Van Slooten: “Toen die lay-over met daarop het product werd geplaatst, hebben we inderdaad tienduizend artikelen uit Beslist gehaald. Dat staat los van die conversiepixel, want wij zitten op het cpc-model, niet op het nieuwe cps. Met die lay-over konden we vanwege de dubbele cookies die producten niet meer rendabel aanbieden.”

Ook zou het zo zijn dat webwinkels kunnen bepalen hoe hoog ze in de overzichtspagina worden getoond. Deze en de hiervoor beschreven technieken zijn niet bevorderlijk voor het vertrouwen van de consument en de aangesloten winkels in de vergelijker.

Het is ook nog maar de vraag of Beslist.nl een productvergelijker wil zijn. Directeur Kees Verpalen is er duidelijk over. Zijn bedrijf moet een zogeheten advanced reseller worden. Verpalen zegt ook op dit moment geen webwinkel te willen worden. De fundamenten liggen er echter al wel grotendeels.

Het nieuwe betaalmodel, dat op aangebrachte omzet is gebaseerd, wordt inmiddels doorgevoerd bij de kleinere webwinkels. De strategie nu is eerst de kleine shops te overtuigen en daarna de grote.

In een vraaggesprek met Webwinkel Weblog lijkt de directeur Verpalen al wat terug te krabbelen. De eis aan Nederlands grootsten om de conversiepixel te plaatsen, lijkt minder hard te worden dan eerder gesuggereerd. De keerzijde is dat er een risico op een tweesporenbeleid ontstaat waarbij kleine shops meer data delen dan grote.

Foto: Willi Heidelbach (cc)

Deel dit bericht

10 Reacties

LR-dev

Het is van groot belang dat webshop’s de pixel zo implementeren dat deze nooit betrouwbare iformatie opstuurt.
Enerzijds vind ik een ontwikkeling waarin je betaalt voor de omzet prima, maar anderzijds: een prijsvergelijker gaat deze info natuurlijk inzetten om dan beter converterende shops en landingspage’s voorrang te geven. Met de huidige ROI’s op beslist is het haast al meer een zichtbaarheidskanaal. Verdere uitholling van de marge’s kan kwaliteit van shops niet ten goede komen, en we moeten daarin in ieder geval niet de sturende rol van beslist.nl vergemakkelijken.

Paul Haarman

Ik begrijp de commotie bij retailers volkomen. Het zou mij inderdaad niet verwonderen dat Beslist.nl zich gaat omturnen van prijsvergelijker naar webshop. Op zich niet zo gek, vergelijkingssites moeten meer en meer hun traffic inkopen en dan wordt het businessmodel erg fragiel. Bovendien is prijsvergelijking meer en meer de core business van zoekmachines aan het worden. Google Shopping, geautoriseerde reviews via AdWords, het zijn allemaal zaken die meer thuis horen bij zoekmachines. Kortom, Beslist.nl moet de bakens gaan verzetten, maar retailers als Wehkamp hebben gelijk dat zij daar niet aan hoeven mee te helpen.

Tunis

Terecht! Shops die meedoen met de eisen van Beslist.nl moeten zich heel goed achter de oren krabben. Als Beslist.nl doorgaat met deze dictatuur dan voorspel ik dat Beslist.nl niet lang meer zal meegaan. Beslist.nl zal voor de grote winkel (zoals Wehkamp) vast een uitzondering maken maar ik adviseer iedereen om op je tanden te bijten en te eisen dat je niet meedoet met hun voorwaarden anders al je producten gewoonweg uit de shop halen. Samen sta je sterk en dan komt Beslist.nl er op den duur zelf wel op terug.

Thomas

Beetje naief van Beslist.nl: sommige adverteerders die beursgenoteerd zijn (of onderdeel zijn van beursgenoteerde bedrijven) mogen deze info niet eens delen. Daarnaast creeer je extra concurrentie op gebied van bv retargetting, want Beslist.nl weet dan precies wanneer iemand niet meer interessant is om te retargetten, omdat ze de van meerdere aanbieders weten of iemand iets gekocht heeft.

delenzenvergelijker.nl

http://www.nutech.nl/internet/3842380/wehkamp-in-protest-beslistnl-nieuw-verdienmodel.html

Die zijn snel om! Vorige week vrijdag liet Beslist.nl nog weten dat het een kwestie van tijd en wennen was. Tja, als dan een grote webshops zich al terugtrekt, dan kun je beter voorkomen dat meerdere aangesloten webshops dat ook gaan doen! Webshops kunnen zonder een vergelijkingssite, een vergelijkingssite echter kan niet zonder webshops… 😉

Bert

Hoor vanuit diverse hoeken geluiden dat inmiddels veel grote e-tailers ook besluiten weg te gaan bij Beslist.nl

Hans

Dit is toch niet heel bijzonder? In de affiliate marketing wereld is het heel normaal om op CPS af te rekenen. Beslist.nl positioneert zich zo als een affiliatenwerk, maar trekken ook risico naar zich toe. Als de webshop niet converteert dan verdienen ze niets.

Daarbij hebben webshops zelf controle over het laden van Beslist pixel. Gewoon alleen maar inladen als de betreffende bezoeker bij Beslist.nl vandaan komt. Overige bezoek krijgt niets te zien.

Lars

Het oogt absoluut als een poging om de macht te grijpen. Gelukkig kun je als shop nog uitwijken naar andere vergelijkers.

reinier

Beslist.nl moet zichzelf opnieuw uitvinden. Als vergelijker heeft het geen toekomst. Het moet een contentmedium worden met meer kwalitatieve informatie, als het meer sales naar zich toe wil trekken. Wil Beslist niet gewoon old-skool dropshipper worden? Denk dat het zo veel meer kans heeft te overleven.

Henk Wouda

Na Google wil ook beslist.nl de grootste data provider worden 🙂 Inzicht in alle transactie’s met bijbehorende IP’s

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond