Deel dit artikel
-

WiseGuys-oprichters lanceren social media monitor

De vroegere oprichters van internetbureau WiseGuys, gebruiken hun kennis van toen om vandaag de dag een social media monitor in de markt te zetten. In de vroege jaren van het internet ontwikkelenden ze een zoekmachine, de ervaring met web crawling en data mining, komt nu weer goed van pas.

De oprichters van de social media monitor Coosto, Rob de Wit, Toine Verheul en Frank Scheelen, hebben twee jaar gepuzzeld aan de ontwikkeling van het nieuwe product. “ We pretenderen dat we de grootste aantallen van bijvoorbeeld de WordPress-blogs hebben”, aldus Verheul. Ook de WordPress-blogs met een .org- of een .nl-extensie. “We spideren de hele dag door. Dan heb je ook de linkstructuur en kun je kijken wie naar wie linkt. Dat kan een virtual host zijn, of en eigen host waar het blog op draait. Je kunt niet aan de identiteit zien dat het een WordPress-blog is.”

Ook verschillende fora en Twitter worden gespiderd. Het gaat om een full tekst scan, waarbij Coosto aangesloten is op de feed van Twitter, de zogenoemde firehose.

“We hielden ons al lang bezig met crawlingtechnieken. Dat helpt wanneer je wilt filteren op social media bronnen.” Verheul vervolgt: “Wij zijn ooit begonnen met een concurrentie-analyse op het internet. Op dit moment leveren we nog data aan Funda, waarmee de huizen wrden gefilterd, dat filteren doen we ook met vacatures voor bepaalde feeds. Al die tijd hebben we goed gekeken wat we met data kunnen doen.”

Kleine brandjes

De social media monitor heeft even op zich laten wachten. Volgens Verheul komt dat door uitgebreide testfases. “Je kunt 100 of 1000 bronnen nemen en zeggen dat je het sociale web monitort, maar dan kun je je afvragen of je wel het goede inzicht biedt. De kleine brandjes mis je dan net, je komt pas ergens achter als het een flink vuur is. Dan kan je dat net zo goed lezen wanneer het ergens op een nieuwssite staat, zonder monitor-tool.”

Voor Coosto moesten er dus meer bronnen doorzocht worden. Verheul: “Maar dan wordt het duur, je moet immers alle data zo opslaan dat je ermee kunt werken terwijl het snel blijft. Dat was even een uitdaging. Ook de automatische sentiment analyse, context base vergde even wat denkwerk.”

Stom

Wat betreft het context base automatische sentiment analyse, Coosto geeft, waneer een gebruiker twittert dat Volvo stom is, Audi leuk en Peugot nog leuker, niet aan dat het sentiment over Volvo positief is. “Je moet kijken wat er wordt gezegd over de zoekterm en de rest met rust laten. Op de aantallen die wij doorzoeken, is dat nog best lastig”

Meer dan 250.000 Nederlandstalige bronnen worden dagelijks bezocht en geïndexeerd. Of dat dan wel genoeg is om de kleine brandjes in de gaten te houden, dat moet blijken. “Als het niet zo is, dan kunnen we altijd opschalen”, meent een optimistische Verheul.

Coosto begon in het Verenigd Koninkrijk. “Dat is niet open voor het publiek, maar we hebben wel enkele klanten. We zijn over gegaan naar de Nederlandse taal, omdat we ook Nederlandse klanten hebben.” Welke klanten, dat kan Verheul nog net zeggen, al laat hij los dat het gaat om een forensisch research-tak, een speler uit de energiemarkt en nog een andere klant uit de vervoersmarkt.

Concurrentie

Verheul meent dat ‘zijn’ monitor onderscheidend is op de veelvoud aan doorzochte bronnen. “Ook is Coosto volledig interactief. De gebruiker kan real time zijn vragen stellen. Er komen meteen antwoorden terug, waar de gebruiker weer op in kan zoomen, en het monitor-gedeelte op in kan stellen.” Een ander punt dat Coosto van de concurrent moet onderscheiden is de mogelijkheid om terug te kijken in de tijd. “Je kunt zien hoe KPN het vorig jaar deed bij het lanceren van een product en hoe zich dat verhoudt met de lancering van een product op dit moment.” Verheul somt de pluspunten op, maar wil niet uitsluiten dat andere soortgelijke diensten er niet al zijn. “Al zal dit eerder bij onze Amerikaanse, dan bij de Nederlandse concurrent te vinden zijn.”

Deel dit bericht

7 Reacties

Jeroen

Verwarrend dat het dezelfde naam heeft als de social media monitor waar Emerce vorige week over schreef: http://www.emerce.nl/nieuws.jsp?id=3061919

Stefan Smit

Deze tool heet Coosto, en is een social media monitoring tool. Dat is dus duidelijk wat anders dan de social media monitor (een half jaarlijks 'onderzoek'). Al snap ik de verwarring wel.  De diverse typfouten zijn wel een beetje storend overigens, zoals: – we hielde – de klen brandjes- Je k*t zien hoe KPNetc…

Jan-Evert

Zeker nu de gratis real time social media monitordienst http://www.google.com/realtime is geintroduceerd is het handig om de komende tijd duidelijk te laten zien waarin Coosto verschilt met de Google dienst.

Michel H

Wow, dat ziet er wel erg goed uit zeg! Ik vrees voor de prijzen, maar ik ga Coosto wel in de gaten houden de komende tijd.

Ruud

Michel H

@RuudGoogle Realtime is niet te vergelijken met Coosto. Google doet geen sentiment analyse, laat niet zien wie belangrijke auteurs zijn etc.

Peter

Hele goede dienst, waar ik en veel van mijn relaties zeer actief gebruik van maken: http://www.finchline.nl/

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond