Deel dit artikel
-

Workshop: Een widget maken

Consumenten creëren meer en meer hun eigen digitale omgevingen in de vorm van blogs, fotoboeken en persoonlijke startpagina’s. Met widgets hang je je bedrijf of dienst op niet-indringende wijze in zo’n persoonlijke digitale leefomgeving. Maar hoe?

1. Widgets, wat zijn dat?

Een widget is een brokje computercode dat kan worden geïnstalleerd en uitgevoerd op afzonderlijke html-pagina’s. Apple, de bedenker van dit soort mini-programma’s, definieert drie soorten widgets:

1) accessoires – code die zelfstandig werkt en niet per se een inter- netverbinding vereist. Denk aan een klokje of rekenmachine;

2) applicaties – digitale hulp-middelen die geassocieerd worden met grotere computerprogramma’s. Denk aan een klein schermpje om in iTunes voor- of achteruit te spoelen of het geluid te regelen;

3) informatie-bronnen – programma’s die werken op basis van data die van internet worden geplukt. Denk aan weer, verkeer of aandeelkoersen.

2. Kaal tot op het bot

Bedenk voordat je een widget laat maken, welke kernfunctie je wil aanbieden aan je gebruikers. Widgets zijn programmaatjes die tot de essentie zijn teruggebracht, geen franje hebben. Bedrijven als Slide.com en Rockyou.com zijn de hofleveranciers van de eerste generatie widgets. Deze zijn bedoeld voor consumenten om foto’s, filmpjes en berichten uit te wisselen. Slimme bedrijfswidgets bestaan in Nederland amper tot niet.

3. Zes uitgangspunten

De Deense internetmarketeer Stefan Juhl definieert zes basisprincipes voor het succes van widgets:

1) ze hebben een duidelijke, onderscheidende reden om geïnstalleerd te worden,

2) ze zijn interactief,

3) ze kunnen via e-mail of via de website waarop ze staan makkelijk worden doorgestuurd,

4) ze brengen verkeer naar de widgetuitgever,

5) ze bevatten externe links, en

6) ze tonen duidelijk het merk.

4. Bepaal doel(groep)

Bepaal of de widget één persoon in zijn privé-omgeving aanspreekt of een grote,publieke groep. Een widget met iemands e-mail- en agendagegevens bevat immers meer privacygevoelige informatie dan een widget van fotodienst Flickr, waarbij gebruikers per definitie hun kiekjes delen met een grote gebruikersgroep. De mate van ‘openheid’van de widget is bepalend voor de keuze van het platform waarvoor je het programmaatje laat ontwikkelen. De gangbaarste platformen: Netvibes.com (publiek), iGoogle (publiek), Windows Vista (privé), Mac OS X (privé), Hyves (privé) en in mindere mate Yahoo Widgets. Het voordeel van ontwikkelen voor Netvibes is dat deze programmatuur standaard is, dat ze makkelijk kan worden ‘ingeschoven’bij bijvoorbeeld iGoogle en vergelijkbare systemen. Bovendien kan een widgetstrategie worden gezien als de opmaat naar de ontwikkeling van mobiele applicaties. Immers, ook op het mobiele platform moet je kleine programma’s leveren met onderscheidende functies.

5. De werking in een notendop

Het skelet van een widget bevat,kort gezegd, drie onderdelen:

1) een server waaruit dynamisch gegevens worden gegenereerd en uitgeserveerd,

2) een grafische interface (het uiterlijk) en

3) clientsoftware die de ontvangen data verwerkt en op juiste wijze in de interface presenteert.

6. Wie is verantwoordelijk?

De it-afdeling is in de regel verantwoordelijk voor de technische infrastructuur achter de widget. Het is echter verstandig om de coördinatie en het beheer van het project onder te brengen bij iemand die op zijn minst gelieerd is aan de marketingafdeling. Iemand moet de verantwoordelijkheid krijgen over de gemeten cijfers, doorontwikkeling van (andere?) widgets en het merk.

7. Voorbeeldfuncties

Pacman, een aftelklok tot een bevalling en een kraskaart met dagelijks een nieuwe boodschap behoren tot de populairste widgets op het web. Dat blijkt uit een overzicht op Widgetbox.com, dat voor 123.000 domeinen de distributie van widgets meet. Vermaak is een leidende factor voor succes. Online reisbureau STA Travel liet een widget ontwikkelen dat aftelt tot het moment van va- kantie. In de weken voor vertrek krijgt de ge- bruiker verschillende meldingen te zien. De reisaanbieder biedt ook een takenlijstje (paspoort nog geldig? Uitstapjes gepland?) en vergelijkt het weer thuis met dat op de reisbestemming.

8. Verwacht weinig

Ook voor widgets geldt de 20/80-regel. Een handjevol toepassingen, de leukste en de nuttigste, zullen het landschap domineren. Voor Facebook bestaan nu zo’n 3000 widgets. Web-strategist.com rekent voor dat slechts 42 daarvan (1,4 procent) meer dan een miljoen gebruikers hebben. En slechts 150 widgets (5 procent) hebben meer dan 100.000 gebruikers.

9. Blijf testen

Test de widget een maand voordat je hem publiceert onder een kleine, onafhankelijke groep gebruikers. Meet of ze de applicatie na installatie gebruiken. Vraag aan het einde van de proef wat ze ervan hadden verwacht en of die verwachting uitkwam. Pas zo nodig de vormgeving, het gebruiksgemak of de elementen uit de datafeed aan. Kan de widget iedere keer verrassen?

Weblinks

widgets.yahoo.com gadget-builder.com www.google.com/ig/gmchoices vista.gallery.microsoft.com (gadgets) dev.netvibes.com www.widgetbox.com www.yourminis.com www.hyves.nl/widget 10.Verspreid het virus Meld op het bedrijfsweblog het bestaan van de widget.Vráág om reacties.Een korte verwij- zing naar de noviteit in een e-mailnieuwsbrief levert ook het eerste golfje verkeer op.Het is overigens raadzaam met meerdere typen widgets te experimenteren.Dat maakt het belang en het gebruik van je publieke data-export,of xml-feed,inzichtelijk.

Deel dit bericht

1 Reactie

Freddy

Is er dan ook een nederlandstalige uitleg voor het maken van een Yahoo widget.De layout kan ik maken met photoshop alsook heb ik het script voor yahoo.Maar ik weet bevoorbeeld niet,hoe ik alles moet linken aan een websit of url.BV:De updates van een nieuws website?Grts

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond