Deel dit artikel
-

Zalando onthult nieuwe (mobiele) strategie

Meer dan de helft van Zalando’s verkeer komt nu van mobiele apparaten. Het bedrijf maakt dit jaar zijn technologie toegankelijker voor derden, zowel voor merken als ontwikkelaars om daarvan te profiteren.

Komend jaar legt Zalando de basis om het bedrijf om te vormen van winkel naar winkelstraat. Dat is de focus van de strategische investering die dit jaar worden gedaan, zo werd gisteren duidelijk tijdens een reeks presentaties aan de financiële markt.

Kledingmerken kunnen, tegen betaling natuurlijk, een shop in shop-omgeving realiseren op Zalando (PDF). Kledingmerk Gap, bijvoorbeeld, opent hier een brand store om te profiteren van het pan-Europese bereik van de winkel. De Amerikanen hoeven zodoende geen eigen webshops per land te maken, maar kunnen naar eigen inzicht op Zalando gaan verkopen.

Om het bereik, nu 130 miljoen bezoeken per maand, te vergroten, maakt Zalando zijn technologie ook beter toegankelijk voor derden. Een belangrijke rol is daarbij weggelegd voor ontwikkelaars en voor particuliere fashionspecialisten.

Ontwikkelaars krijgen komend jaar meer middelen en support om eigen apps te maken op basis van de Duitse webwinkel. De app Amaze is daarvan een van de eerste voorbeelden. Wie die app binnenkort downloadt, kan door kleding en collecties heen swipen. De voorselectie wordt door fashionkenners gedaan. De uiteindelijk verkoop wordt door Zalando afgehandeld. Dit wordt ook wel curated shopping genoemd.

Curated shopping en andere vormen van personalisering van kledingadviezen zijn dit jaar een belangrijk thema, zo blijkt (PDF). De winkel ontwikkelt zijn technisch platform dermate door dat zowel mensen als machines op Zalando zelf als in eigen apps gerichte kledingtips kunnen gaan geven. Het primaire doel is de nu vijftien miljoen klanten, en de grote groep potentiële kopers daar omheen, te inspireren en uiteindelijk te converteren.

API’s, meer tech hubs en selectieve overnames staan dit jaar op de agenda om het Zalando-systeem opener te maken voor derde partijen (PDF).

Wat deze ontwikkeling met de omzet moet doen op langere termijn houdt de leiding voor zich. Deels omdat dat niet te voorspellen is. De omslag van winkel naar platform is een proces dat hangt op support door en van de externe partijen die de hen geboden mogelijkheden ook daadwerkelijk aangrijpen.

Afgelopen jaar boekte Zalando een omzet van 2,2 miljard euro (+26 procent) op een Europese markt die online 43 miljard euro groot is. Het bedrijf heeft 15 miljoen klanten op een markt met 425 miljoen inwoners.

Foto: Liton Ali (cc)

Deel dit bericht

1 Reactie

mark appel

Wat n super artikel zeg!

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond