Industry Wire

Black Friday en Cyber Monday waaien over vanuit de VS

Amsterdam, 26 november 2014 – Met de feestdagen in aantocht beginnen de aanbiedingen van Nederlandse retailers steeds scherper te worden. Internationaal, en dan met name in de VS en de UK, begint de kerstgekte dit weekend. Zowel Black Friday als Cyber Monday beginnen echter ook in ons land een trend te worden, waarbij de drukte in (web)winkels een piek bereikt. In Nederland wordt van vrijdag tot en met maandag een totale omzet van 88 miljoen euro verwacht. Vooral de omzet op Cyber Monday zal naar verwachting vele malen hoger zijn dan afgelopen jaar, met een toename van 32.1% ten opzichte van 2013*.

Black Friday, de vrijdag na Thanksgiving, is een term die is overgewaaid uit de VS, waar het jaarlijks terugkerende verschijnsel dé aftrap betekent voor de kerstinkopen. Vroeger betekende dit lange rijen voor de grote warenhuizen en drukte op de wegen. Tegenwoordig zijn veel aanbiedingen echter ook online te vinden en kunnen consumenten profiteren van hoge kortingen en aanbiedingen, zowel offline als online. Het weekend vol kortingen en aanbiedingen eindigt met de zogenaamde Cyber Monday, de Amerikaanse marketingterm voor de drukste dag van het jaar voor webwinkels.

In Europa zijn beide termen nog redelijk onbekend, maar ActiePagina.nl ziet een verschuiving en verwacht ook in Nederland een druk weekend voor (web-)winkeliers. Naar verwachting zullen aanstaande maandag dan ook de online winkelwagentjes volgeladen worden met inkopen voor de feestdagen. “Steeds meer winkelketens bieden dit weekend speciale, hoge kortingen aan. We zien dat vooral Amerikaanse retailers met een vestiging in Nederland, zoals Apple of Nike, met speciale Black Friday en Cyber Monday aanbiedingen komen. Europese en Nederlandse bedrijven haken hier op in, dus het is zeker waard dit weekend de aanbiedingen goed in de gaten te houden”, zegt Iwan Mouton, Partner Manager bij ActiePagina.nl. Het ActiePagina.nl team zet tijdens deze drukke dagen voor het eerst 20 extra krachten in om er zeker van te zijn de consumenten van alle aanbiedingen te voorzien en niets te missen. Daarnaast zijn ze in nauw contact met hun internationale collega’s van bijvoorbeeld VoucherCodes.co.uk om mogelijk relevante aanbiedingen uit andere Europese markten aan te kunnen bieden aan de Nederlandse consument.

*Onderzoek uitgevoerd door Centre of Retail Research Limited, Nottingham, in het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Duitsland, Italië, Spanje, Nederland, België en afgezet tegen de Verenigde Staten, in oktober 2014

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht