Geplaatst door Verizon Business

Tips die de overgang naar IPv6 protocol versoepelen en bedrijfscontinuïteit waarborgen

Als brancheleider op het gebied van het ontwikkelen, testen en toewijzen van IPv6-adressen biedt Verizon Business de volgende tips voor een soepele overgang:

1. Bepaal de invloed op uw bedrijfsvoering

Ga na in welke mate het opraken van IPv4-adressen op uw bedrijfsvoering van invloed is. Verwerf inzicht in de overgang naar IPv6-adressen door onderzoeksrapporten van brancheanalisten en andere experts te raadplegen. Probeer een antwoord te vinden op de volgende vragen: Heeft u plannen om uw netwerk uit te breiden naar nieuwe locaties die het gebruik van publiek gerouteerde IP-adressen vereisen? Is uw organisatie van internet afhankelijk, bijvoorbeeld voor e-commerce of contenthosting? (Klantgerichte bedrijven en sociale netwerken zijn waarschijnlijk de eerste bedrijven waarop het opraken van IPv4-adressen van invloed zal zijn.) Op welke wijze zijn op IPv6 gerichte toepassingen zoals Windows Direct Access van invloed op uw bedrijfsactiviteiten? En op welke wijze zullen draadloze 4G-netwerken – de vierde generatie op IPv6 gebaseerde draadloze standaard – van invloed zijn op de verbindingen van smart phones en draadloze netwerktoepassingen met uw zakelijke infrastructuur?

2. Ga na hoe uw provider op IPv6 is voorbereid

Ga na welke plannen uw provider heeft ontwikkeld voor het bieden van IPv6-ondersteuning, welke methoden deze hanteert om uw bedrijf te verbindingen met het IPv4- en IPv6-internet, en op welke wijze deze methoden van invloed zullen zijn op uw bedrijfsvoering, bijvoorbeeld als u afhankelijk bent van geografische IP-rapportage of als uw netwerk tijdsgevoelige informatie overdraagt.

3. Evalueer uw interne infrastructuur

Ga na welke apparatuur compatibel is met het IPv6-protocol en welke apparatuur aan opwaardering toe is. Ga tevens na welke op IPv6 gebaseerde overdrachtsmethoden in combinatie met de verschillende segmenten binnen uw infrastructuur zullen werken: Biedt uw interne infrastructuur ingebouwde ondersteuning voor IPv4 en IPv6? Is uw hardware in staat om beide versies van het internetprotocol tegelijk te ondersteunen? Bieden onderdelen van uw infrastructuur ondersteuning voor tunneling-toepassingen zoals GRE Tunneling? Zijn uw back-officesystemen (servers, toepassingen enzovoort) compatibel met IPv6? Daarnaast moet u nagaan welke ondersteuningsmogelijkheden uw leveranciers voor IPv6 te bieden hebben.

4. Investeer in IPv6

Zorg ervoor dat er binnen uw organisatie IPv6-expertise aanwezig is. Controleer of uw netwerk- en ICT-oplossingen compatibel zijn met IPv6. Zorg ervoor dat al uw nieuwe software- en hardware-investeringen ondersteuning bieden voor IPv6. Dit kunt u controleren door te kijken of de desbetreffende oplossingen van het ICSA Labs-logo zijn voorzien. ICSA Labs, een onafhankelijke divisie van Verizon Business, is een van de enige twee laboratoria ter wereld die over een accreditatie van de National Institute of Standards and Technology van het Amerikaanse Ministerie van Handel beschikken. Op basis van deze accreditatie is ICSA Labs bevoegd om de IPv6-mogelijkheden van producten te testen.

5. Stel een IPv6-migratieplan op voor interne en externe netwerken

Stel een bedrijfsbrede gereedheiddatum/overgangsdatum voor IPv6 in op basis van uw bedrijfsvereisten, een analyse van de schaarste aan IPv4-adressen binnen uw branche en de mate waarin uw toepassingen/netwerktechnologie afhankelijk zijn van IPv6. Zo moet u ervoor zorgen dat alle nieuwe netwerken en uitbreidingen van bestaande netwerken ondersteuning voor IPv6 bieden, en dat alle nieuwe diensten en netwerkmogelijkheden die u aan klanten aanbiedt dit eveneens doen. En uiteraard moet u niet vergeten om uw migratieplannen te testen, zodat u van een juist functioneren bent verzekerd.

“Verizon Business is al meer dan een decennium lang koploper wat betreft het testen en implementeren van IPv6,” aldus Anthony Recine, de vicepresident Network & Communications Solutions van Verizon Business. “We zijn dan ook goed uitgerust om samen met onze klanten voor een soepele overgang naar het nieuwe internetprotocol te zorgen. IPv6 zal niet alleen de verdere groei van internet verzekeren, maar tevens nieuwe deuren openen naar toekomstige technologieën.”

Verizon Business vervult een pioniersrol wat betreft het ontwikkelen en implementeren van IPv6-functionaliteit voor bedrijven en instellingen. In de negentiger jaren ontwikkelde Verizon Business (het voormalige MCI) een hogesnelheidsnetwerk genaamd vBNS (very high performance backbone network service). Dit netwerk, dat zich later ontwikkelde tot vBNS+, was in 1998 een van de eerste netwerken die gebruikmaakte van het IPv6-protocol. Het was het tweede Amerikaanse netwerk waaraan de ARIN IPv6-adresruimte voor live productieverkeer toekende. Momenteel maken Amerikaanse overheidsinstellingen gebruik van het vBNS+-netwerk voor de overdracht van IPv6-verkeer.