UvA en ZEEF starten onderzoek naar online zoekgedrag

Amsterdam, 14 april 2014 – De Universiteit van Amsterdam start deze week samen met ZEEF, de Nederlandse start-up in content curation, een onderzoek naar het online zoekgedrag van Amerikaanse internetgebruikers.

De grote vraag tijdens het onderzoek zal zijn of internetgebruikers tevreden zijn met de zoekresultaten die door middel van algoritmen als Google gegenereerd worden of dat er behoefte is aan door experts gefilterde zoekresultaten. Er gaan namelijk steeds meer stemmen op voor social search, content curation of link directories als alternatief voor of als aanvulling op de zoekresultaten van zoekmachines als Google, Yahoo en Bing.

Welk type internetgebruiker?

Matthijs Rijken, master student Information Studies aan de Universiteit van Amsterdam, zal onderzoeken of een expert daadwerkelijk een hogere kwaliteit aan zoekresultaten zal genereren dan het Google algoritme. Ook wil hij inzicht krijgen in het type internetgebruiker dat kiest voor zoekresultaten die gebaseerd zijn op kennis van experts. Daarnaast is het interessant om te onderzoeken welke mensen dit niet zullen doen en wat de reden daarvan is.

‘Zoekresultaten per definitie dubieus’

Klaas Joosten, oprichter van ZEEF, voorspelt dat social search binnen een jaar gemeengoed is: ‘De zoekresultaten die voortkomen uit een standaard zoekmachine zijn per definitie dubieus. Ten eerste geldt dat marketeers die het SEO-spelletje goed kennen hun merk, dienst of product bovenaan weten te krijgen, wat niet wil zeggen dat dit de beste zoekresultaten zijn. Ten tweede ligt er nog veel kennis besloten in de breinen van experts, die door machines moeilijk vervangen kan worden.’

Scrapers

Joosten biedt daarom met zijn content curation platform ZEEF een aanvulling op de bekende zoekmachines. Curatoren (experts op hun gebied) kunnen pagina’s aanmaken over bepaalde onderwerpen en hier de best beschikbare informatie aanbieden. Het doet denken aan Startpagina, maar is veel dynamischer door het sociale aspect en het gebruik van crowdsourcing: iedereen kan de rol van curator vervullen, kwaliteit komt vanzelf boven drijven. Onlangs heeft het team van Joosten scrapers gebouwd die de Google resultaten weergeven, die de curatoren dan zelf kunnen beoordelen en wel of niet, of in een andere volgorde op hun pagina kunnen plaatsen. Hierdoor kunnen curatoren makkelijker en sneller een pagina opbouwen.

Google en Microsoft

Ook grote partijen als Microsoft en Google nemen deze ontwikkeling waar en proberen daar wat mee te doen. Zo voegde Bing, de zoekmachine van Microsoft, bij wijze van test de links, afbeeldingen en video’s van experts toe aan de zoekresultaten. Onder de naam ‘Bing Boards’, in eerste instantie met name gericht op een kleine groep van food en lifestyle bloggers, voegt Bing een nieuw sociaal element toe aan de zoekresultaten. Door de connectie met Twitter, worden bijvoorbeeld relevante tweets zichtbaar in de zoekresultaten. Ook Google begon dit jaar te experimenteren met social search.

De uitkomsten van het onderzoek worden in juli bekend gemaakt

Over ZEEF

Zoals een curator in een museum een tentoonstelling samenstelt met verschillende kunstwerken, kunnen de curatoren van ZEEF een pagina samenstellen over een zelf gekozen onderwerp. Iedereen kan een curator zijn, want iedereen heeft wel specifieke kennis van of een passie voor een bepaald onderwerp, persoon of organisatie. Door met behulp van crowd sourcing content te selecteren en categoriseren wordt het zoeken naar en het beoordelen van informatie overzichtelijker en eenvoudiger.

Met ZEEF Widgets biedt ZEEF een curated advertising tool waarmee bloggers en websitebeheerders relevante top-5 lijstjes op hun pagina kunnen plaatsen. Deze lijstjes sluiten nauw aan bij de content van die specifieke pagina en geven de blogger of websitebeheerder hiermee de gelegenheid om zowel waarde toe te voegen voor de lezer, als geld te verdienen met advertenties. Kijk voor meer informatie op ZEEF.com.

 

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond.

terug