Industry Wire

Geplaatst door Glasnost

#WhatYouDontSee: Hoe het stigma van depressie op Twitter wordt getackeld

Depressie is een ziekte waar nog steeds niet genoeg over wordt gesproken binnen de samenleving. Dit is precies waar Twitter helpt: onder verschillende hashtags wordt het onderwerp besproken. De acties #WhatYouDontSee, #3GoodThings en het Nederlandse #openup zijn hier voorbeelden van.

De hashtag #WhatYouDontSee vat het stigma samen van veel mensen die getroffen zijn door een depressie. Op het eerste gezicht is een depressie niet zichtbaar en daarom zien veel mensen het als ‘gewoon’ verdriet. In werkelijkheid is het een ernstige en vaak dodelijke ziekte. De populariteit van de hashtag #WhatYouDontSee helpt om deze perceptie te veranderen. Er ontstaat zo namelijk aandacht voor het onderwerp, de Tweets wekken begrip en redden misschien zelfs levens.

De Wereldgezondheidsdag heeft dit jaar als slogan “Universal Health Coverage”. De focus ligt hierbij op uitgebreide medische zorg en snelle toegang tot behandeling. Veel patiënten die lijden aan een depressie moeten lang wachten op een afspraak met een therapeut die zij dringend nodig hebben. Terwijl anderen niet eens in behandeling durven te gaan, omdat ze bang zijn voor uitsluiting. Het terugdringen van deze remmingen en angsten om de toegang te vergemakkelijken, is een belangrijke taak voor onze samenleving. De strijd om het stigma van depressie te doorbreken vindt iedere dag plaats op Twitter.

Twitter verbindt
Op Twitter kunnen mensen direct in contact komen met organisaties en vrijwilligers die ondersteuning bieden. Kunnen praten en ideeën uitwisselen, is van groot belang voor mensen die lijden aan een depressie. Dit maakt hashtags zo krachtig: het brengt getroffenen samen met mensen die kunnen helpen, ongeacht tijd en plaats. Door de hashtag te gebruiken, kunnen mensen van over de hele wereld samenkomen. Hiermee kan uiteindelijk het stigma van geestelijke gezondheid verbroken worden.

#3GoodThings
Soms zijn het de kleine dingen die het doen. De hashtag #3GoodThings is opgericht om mensen aan te moedigen om Tweets te delen over de positieve momenten uit het leven. De Tweets motiveren en geven hoop aan anderen.

#OPENUP
Meer dan vier op de tien jongeren heeft last van psychische klachten. Toch rust er nog steeds een gigantisch taboe op het openlijk praten over je burn-out, depressie, angst, persoonlijkheids- of eetstoornis. Terwijl praten juist hartstikke belangrijk is. Daarom heeft NPO 3FM de handen ineen geslagen met MIND en stimuleert jongeren met #openup ‘uit de kast te komen’ met hun psychische klachten.

#FACEOFDEPRESSION
De hashtag #faceofdepression geeft antwoord op de belangrijke vraag: ‘Hoe ziet een depressief persoon er eigenlijk uit?’. Velen hebben hier namelijk een verkeerd beeld van. De foto’s die bij deze hashtag worden gedeeld, laten zien dat mensen met een depressie deze gedachten juist verbergen en ‘gewoon’ normaal doen.

@113Online
Stichting 113 Zelfmoordpreventie is de nationale organisatie voor preventie van suïcide. Hun missie is een land waarin niemand eenzaam en radeloos sterft door zelfmoord. Zij gebruiken hiervoor de hashtag #zelfmoordpreventie.
https://www.113.nl/

Onlangs werd de discussie over het onderwerp ‘depressie’ weer aangewakkerd in Nederland. Dit kwam doordat radio dj Stephan Bouwman van Q-music openlijk over zijn depressie sprak op de radio. Veel mensen reageerden op het item en spoorden daarmee ook weer andere mensen aan om er openlijk over te praten.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht