Industry Wire

Geplaatst door Montapacking

Montapacking pioniert op werkvloer met ‘mixed reality-bril’ van Microsoft

Als één van de eerste logistieke bedrijven in Nederland zet Montapacking de HoloLens van Microsoft in in hun magazijn. Het gebruik van de ‘mixed reality-bril’, die 3D-visualisaties in de werkelijke wereld projecteert, moet voor de specialist in fulfilment en verpakken een flinke efficiencyslag opleveren.

Als e-commerce-bedrijf verzorgt Montapacking de logistiek van meer dan 300 webwinkels. Voor volgend jaar heeft de onderneming zich ten doel gesteld om de totale kostprijs van haar dienstverlening te halveren. De HoloLens moet eraan bijdragen om dat voor elkaar te krijgen. Vooral in het 10.000 vierkante meter grote magazijn van Montapacking, waar medewerkers duizenden orders voor webwinkels klaarmaken, kan de mixed reality-techniek zorgen voor veel tijdwinst.

Van der Ham: “We hebben enorm veel rekken met coderingen. Nu moeten medewerkers de locatie min of meer uit hun hoofd leren. Maar stel nou dat de HoloLens een streep trekt zodat de route ernaartoe duidelijk wordt, en ook nog het betreffende rek groen kleurt. Dan loop je er, zelfs als nieuwkomer, zo heen. Dat zou fantastisch zijn en een versnelling van ons werkproces betekenen. De volgende stap is dat we binnenkomende producten gaan scannen door er enkel via de HoloLens naar te kijken. Die herkent alles. Telkens naar een computer lopen, hoeft dan niet meer. De kunstmatige intelligentie waarvan we nu gebruikmaken, aangebracht op de pols van de medewerker, is straks ook overbodig. De HoloLens is de nieuwe personal assistent. We hebben goud in handen.”

Begin 2015 presenteerde Microsoft de HoloLens; een bril waardoor je levensechte, holografische projecties kunt zien in de werkelijke ruimte waar je je bevindt. Een belangrijk verschil met virtual reality, waarbij de werkelijkheid helemaal wegvalt. Met de HoloLens op kun je bijvoorbeeld om de projecties heen lopen; de werkelijke en virtuele wereld vermengen zich met elkaar. Deze nieuwe technologie is in 2019 verkrijgbaar in de winkels, zo luidt de verwachting. Maar Montapacking, altijd sterk technologiegedreven, heeft de ontwikkelversie van de bril al in huis gehaald.

Montapacking-directeur Edwin van der Ham is ervan overtuigd: de HoloLens heeft de toekomst. Hij vergelijkt de komst van de ‘mixed reality’-bril met de begindagen van internet. “Dit gaat een enorme impact hebben op het bedrijfsleven. Wij hebben een innovatief karakter en willen vooroplopen. Net zoals die bedrijven die begin jaren negentig al met internet bezig waren. Ook al is het nog niet helemaal duidelijk waar het zich naartoe ontwikkelt, je weet: de HoloLens gaat de wereld veroveren.”

In de logistieke sector maken steeds meer bedrijven gebruik van robottechnologie, weet Johan van der Slikke. Als IT-manager bij Montapacking gelooft hij vooral in de mogelijkheden van de HoloLens in interactie met de mens. “Robotisering betekent: grenzen opwerpen. Een kleine afwijking van een product in ons magazijn en een robot snapt het niet meer. Een mens werkt flexibel en dynamisch, zéker in combinatie met de HoloLens.”

Bruikbare applicaties
Ook Haiko van der Velden, medeverantwoordelijk voor research & development bij Montapacking, is enthousiast. “Eerder hebben we geëxperimenteerd met Google Glass en een bril van het bedrijf Meta, maar die bleken niet bruikbaar voor ons. Ik was dus sceptisch, maar de HoloLens heeft dat letterlijk 180 graden gedraaid. Ik heb nu al applicaties in mijn hoofd, die we met een beetje geluk dit jaar al kunnen inzetten.”

Volgens Van der Velden is het grote voordeel van de HoloLens dat de bril de ruimte waarin de gebruiker zich bevindt, leest en begrijpt. “Hij weet dat dit een bureau is en dat dat stoelen zijn. Heel knap gedaan. Met virtual reality zie je de werkelijkheid helemaal niet meer. Maar met mixed reality maak je gebruik van de werkelijke omgeving, door er 3D-visualisaties in te plaatsen. Je blik is de aanwijzer, je hand fungeert als een soort muisknop door er gebaren mee te maken.”

De komende maanden gaat Montapacking volop aan de slag met de toepassing van de bril. Van der Ham: “Het moet geen experiment blijven. De HoloLens gaat uitgroeien tot een belangrijk onderdeel van ons werkproces. Mixed reality is de toekomst, zéker voor ons warehouse.”

Over Montapacking
Montapacking is een e-commerce bedrijf dat de logistiek voor 370 webwinkels verzorgt. Het bedrijf is sterk technologiegedreven. Montapacking bestaat sinds 1999 en is momenteel een van de snelst groeiende e-commerce bedrijven in Nederland (75% groei in 2015, 96% groei in 2016). Montapacking werkt vanuit meerdere zelfstandige e-commerce warehouses en zorgt wereldwijd voor de handling en bezorging van orders van haar klanten. Alle orders die voor middernacht bij Montapacking binnenkomen voor Nederland, België en Duitsland worden de volgende morgen vroeg al weer geleverd in deze landen. Daarnaast biedt het bedrijf Same Day Delivery aan in heel Nederland: voor 12 uur besteld, dezelfde dag geleverd. Webwinkels die hun logistiek bij het fulfilmentbedrijf hebben ondergebracht groeiden in 2015 gemiddeld met 30%. Bij Montapacking werken 250 medewerkers. Montapacking werd in november 2016 verkozen tot Onderneming van het Jaar.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht