BuddyBuy gelanceerd in Nederland: commerciële doelstellingen behalen met social marketing

Doorn, 19 december 2011 – BuddyBuy is een unieke socialmarketing-oplossing die organisaties in staat stelt om door middel van business-to-business- en business-to-consumer-communicatie, afnemers, relaties en klanten te mobiliseren als digitale ambassadeurs voor het merk, de organisatie of een specifiek product. Het principe van BuddyBuy is eenvoudig: BuddyBuy gebruikt de kracht van sociale netwerken in gerichte socialmarketing-campagnes door het gebruik van de bestaande netwerken van klanten. Hierdoor komen potentiële klanten, die normaliter niet zichtbaar zijn, direct binnen het bereik. BuddyBuy faciliteert het opzetten van een campagne en zorgt ervoor dat organisaties met één druk op de knop een campagne en/of promotie kunnen verspreiden. De boodschap wordt consistent overgebracht en bovendien wordt het resultaat van de campagnes gemeten.
BuddyBuy is een platform dat werkt vanuit het idee dat personen hun merkentrouw actief in het voordeel van een organisatie willen inzetten. Het platform identificeert en beloont de personen die hun merken- en/of winkeltrouw inzetten door hen bijvoorbeeld speciale aanbiedingen te geven. Het gevolg hiervan is dat de waardering voor de ondernemer vele malen hoger ligt dan wanneer er uitsluitend op de laagst mogelijke prijs wordt gelet. Daardoor zal men vaker geneigd zijn campagnes en promoties door te sturen. Natuurlijk kan een onderneming er ook gewoon voor kiezen om scherpe aanbiedingen via BuddyBuy te distribueren en zo de hoge kosten voor traditionele media te verminderen.
Bedrijven die gebruik maken van BuddyBuy beschikken over een unieke gebruikersnaam met wachtwoord waarmee zij kunnen inloggen op de BuddyBuy-portal. Binnen deze portal kan men de eigen huisstijl hanteren in de vorm van een logo, banner en kleur van de tekst. Bovendien kunnen vanaf hier verschillende campagnes en promoties worden aangemaakt, gewijzigd en gedeeld. Zodra een campagne geheel is vormgegeven vindt gerichte distributie plaats via de voor de aanbieder relevante sociale media. Tevens is het mogelijk de promotie via de eigen CRM-applicatie te organiseren.
Ten Brink Foodretail, een kwaliteitssupermarkt in Alphen aan de Rijn kan zich de eerste BuddyBuy-klant in Nederland noemen. Edwin ten Brink, directeur van Ten Brink Foodretail: “Een groot voordeel van BuddyBuy is dat we direct het netwerk achter onze klanten kunnen benaderen, een belangrijke doelgroep waarmee we normaal gesproken niet gemakkelijk in contact komen. Verder hebben we gedurende de hele cyclus van een promotie of aanbieding inzicht in de resultaten, iets wat met traditionele media niet mogelijk is. Nu wordt in kaart gebracht hoeveel mensen de promotie hebben bekeken en doorgestuurd en hoeveel promoties er nog over zijn. Bovendien worden ook de gegevens van personen die de promotie hebben geaccepteerd vastgelegd. En deze gegevens kunnen wij vervolgens weer gebruiken voor vervolgcampagnes, al dan niet via BuddyBuy.”
Paul Hassels Mönning, namens BuddyBuy: “Klanten zijn steeds meer en steeds vaker actief op sociale media. Om hen te bereiken en te mobiliseren is het dus van groot belang hier ook aanwezig te zijn. Op dit moment ondersteunt BuddyBuy de publicatie van campagnes op Facebook, Twitter, Google+ en natuurlijk email. Wij zijn ervan overtuigd dat deze sociale media een prominente rol in kunnen nemen om een merk of product in de markt neer te zetten en zien met de eerste resultaten een duidelijke trend ontstaan. Met Ten Brink Foodretail als één van onze eerste klanten in Nederland, kunnen wij op korte termijn aantonen op welke manier organisaties en bedrijven in zowel B2B als B2C effectief sociale media kunnen inzetten om hun commerciële doelen te bereiken.”
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.