Decembermaand en uitverkoop biedt kansen webwinkels

De prijzen voor consumentenelektronica stijgen na de kerst en kort na de jaarwisseling. Fysieke retailers staken dan hun prijsacties. Dit biedt volgens marktonderzoeker GfK kansen voor web shops om te concurreren met de winkelstraat.
GfK bestudeerde de prijsontwikkeling van electronica in de periode voor en na kerst over de afgelopen jaren. Het gaat daarbij om de prijzen die in de fysieke retail worden gehanteerd.
Harold van der Laan van het onderzoeksbureau: “Prijzen van elektronicaproducten dalen normaalgesproken gestaag. In de weken voor kerst laten de elektronica aanbieders hun verkoopprijzen wat sneller dalen. Omdat er gestunt wordt met prijzen voor de kerst, zijn de prijzen die er vlak na gevraagd worden dus eigenlijk weer de ‘normale’ prijzen, die vervolgens hun gebruikelijke daling weer vervolgen”.
Hij concludeert dat de prijzen tussen kerst en de jaarwisseling gemiddeld stijgen. Hetzelfde gebeurt halverwege januari in de aanloop naar de traditionele winteruitverkoop. Die is bedoeld om schapruimte leeg te maken voor voorraden nieuwe producten.
Webwinkels kunnen hier hun voordeel mee doen. GfK stelt namelijk dat consumenten in de periodes van gestegen prijzen niet naar de winkel komen om kortingen en aanbiedingen mee te pakken. “Webshops kunnen daarom een deel van de consumenten die normaliter wachten op de uitverkoop bij de fysieke retailers verleiden tot aankopen door eerder koopjes aan te bieden”.
Er blijkt ook een verschil te zitten het soort producten waarvan de prijzen worden verlaagd:
De onderzoeker toont aan dat webwinkeliers op grond van actuele marktgegevens hun concurrentiepositie ten opzichte van de fysieke retail kunnen vergroten. Online verkopers zetten dit jaar rond de 7 miljard euro om, wat nog geen tien procent van het totale retailvolume in Nederland is.
Deel dit bericht
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond
2 Reacties
Frans Jan Boon
GfK zou dit toch van meer dan alleen elektro producten moeten weten? Laathetmeweten.nl heeft een aanbiedingenvoorspeller voor alle productgroepen die -voor zover ik weet- ook voorspelt o.b.v. historische data: http://www.laathetmeweten.nl/search/predict.aspx
Harold van der Laan
Klopt, GfK meet periodiek (wekelijks, maandelijks, etc.) de verkoopprijzen van meerdere segmenten. Een aantal andere segmenten naast consumentenelektronica zijn o.a.: boeken, bruingoed, witgoed, optiek, pakketreizen, horloges, online muziek, games, kantoorartikelen, doe-het-zelf, telecom, IT en mode.GfK meet dus niet alleen het prijsverloop tijdens de periode van de uitverkoop maar prijsverloop plus omzetten en afzetten gedurende het hele jaar, waardoor niet alleen de effecten van de uitverkoop maar ook andere effecten nauwkeurig gemonitord kunnen worden, zoals bijvoorbeeld het effect van prijsveranderingen bij andere aanbieders, merken etc, of de effecten van eigen reclamecampagnes, seizoensinvloeden, invloeden van bepaalde evenementen of gebeurtenissen etc.