VIA: ‘Nederlandse marketingbureaus in zwaar weer’

De markt groeit, maar Nederlandse marketing- en communicatiebureaus kunnen daar niet van profiteren en staan onder financiële druk.
De opkomst van AI en automatisering door techplatforms ondermijnt het klassieke verdienmodel.
De jaarlijkse VIA Bureau-enquête onder leden toont aan dat Nederlandse marketing-, reclame- en mediabureaus worstelen met gezonde marges en hun financiële toekomst.
Tijd voor fundamentele verandering, stelt de belangenorganisatie van de bureaus. Ze roept op tot een koerswijziging.
Uit het onderzoek onder 54 bureaus blijkt dat het gemiddelde operationele resultaat in 2024 slechts 13% bedraagt, ruim onder de internationaal gehanteerde norm van 15-20%. De winst per FTE blijft structureel achter, ondanks een lichte omzetstijging.
“We zien een sector die hard werkt, maar structureel te weinig overhoudt,” zegt Saskia Baneke, directeur VIA Nederland. “De kern van het probleem? Het verdienmodel is niet meegegroeid met de markt. De uurtje-factuurtje-aanpak kraakt, terwijl AI en techbedrijven steeds meer taken overnemen.” Tegen Emerce: “AI is geen belofte meer. Het is de nu. De noodzaak tot verandering is groot. Men voelt de pijn.”
Vooral kleinere en middelgrote bureaus hebben moeite om inflatiecorrecties door te voeren. Tegelijkertijd stijgen de kosten voor talent, technologie en huisvesting. Ook de personeelsopbouw is scheef: te veel seniors, te weinig juniors.
VIA raadt zijn leden en de communicatiebranche, op grond van een KPMG-analyse, als geheel aan het werk en de -benadering fundamenteel op de schop te nemen.
Een aantal van de suggesties: “Bureaus moeten zich herpositioneren als strategische partners die bijdragen aan businessresultaten, niet alleen aan marketinguitingen.”
En: “De traditionele ‘doeners’ verdwijnen. De toekomst vraagt om AI-curatoren, strategen en data-vertalers. Reskilling is geen optie, maar noodzaak.”
“Klanten bouwen zelf marketingteams. Platforms automatiseren. Bureaus moeten zich specialiseren op dat wat intern niet te repliceren is: merkregie, creativiteit, culturele context.”
Foto: Karthikeyan Perumal, Unsplash
Deel dit bericht
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond
2 Reacties
Nils van der Knaap - Sky Internet Marketing
AI-tools zijn goed om te brainstormen, maar de echte creatieve ideeën komen vooralsnog uit mensen. AI kan ook snel een heel verkeerde interpretatie hebben van wat een website/bedrijf doet. Dus welk probleem los je op voor de klant. Dat inzicht verkrijg je nog steeds door te luisteren naar de eindklant, om er vervolgens op in te spelen met een oplossing die nog niet wordt aangeboden. Dat lijkt mij vooralsnog de toekomst van (online) marketing bureau’s.
Alexander - Creaktor
Bij ons het tegendeel. Enorm druk, ik neem niets meer aan. We hadden 10 jaar geleden al de goeie koers door meer als partner over de breedte mee te werken. Nu gebruiken we super toffe software waarmee we bedrijven over de volledige breedte helpen on doelen slim te bereiken on zo bakken met kosten besparen. Ik denk dat daar vooral je focus moet liggen en waar behoefte aan is. Niet aan de ene campagne in een red ocean market. Dat is high-risk.