Industry Wire

Geplaatst door Capgemini

Rapport digital engineering: maakindustrie laat een potentiële omzet van 685 miljard US dollar nog onbenut

De maakindustrie kan de komende twee jaar wereldwijd tussen de 519 en 685 miljard US dollar aan extra inkomsten genereren als het zich sterker richt op de ontwikkeling en verkoop van slimme producten. Hoewel de potentiële rendementen tot 2020 aanzienlijk zijn en veel fabrikanten ook investeren in digital engineering, blijkt het voor veel ondernemingen nog lastig te zijn om hiervan de vruchten te plukken. Dit bijkt uit het rapport “Digital Engineering: The new growth engine for discrete manufacturers”, dat is gepubliceerd door het Digital Transformation Institute van Capgemini.

Het rapport ondervroeg 1.000 bedrijfsleiders van grote producenten. Zij verwachten dat bijna 50% van hun producten tegen 2020 slim en geconnecteerd zijn. Dat is een stijging van 32% ten opzichte van 2014. 18% zegt zelfs dat ze van plan zijn om de productie van producten helemaal stop te zetten en over te stappen op een puur op het leveren van diensten gericht bedrijfsmodel.

Fabrikanten hebben enthousiast gereageerd op nieuwe technologieën en zijn nu al bezig hun IT-investeringen hierop af te stemmen. Ongeveer 50% van de fabrikanten wil de komende twee jaar meer dan 100 miljoen euro uitgeven aan Product Lifecycle Management (PLM)-platforms en digitale oplossingen, terwijl het deel van het IT-budget dat bestemd is voor het onderhoud van oudere systemen aanzienlijk is gedaald, van 76% in 2014 naar 55% in 2017.

We willen waarde toevoegen aan de markt door ons bedrijfsmodel te verleggen naar op service en cloud gebaseerde architecturen. Het is een belangrijke manier om onze waardepropositie in de markt van pure hardwarespelers te onderscheiden“, zegt Antoine Destribats, Vice President – Industrial Operations bij Schneider Electric.

Kansen benutten

Hoewel de digitale investeringen sinds 2014 aanzienlijk zijn toegenomen, hebben weinig fabrikanten nog veel resultatan van hun inspanningen gezien. Tweederde (66%) erkent dat ze voortdurend te maken hebben met twee concurrerende prioriteiten: het versnellen van de time-to-market door continue productinnovatie te behouden en de ontwikkeling van bestaande producten versus investeren in slimme, met internet verbonden producten.

Als gevolg hiervan is het gebruik van bijvoorbeeld virtuele simulatie van fysieke objecten binnen de industrie nog laag; slechts 16% van de organisaties heeft een concept als “Digital Twins”volledig geïmplementeerd, terwijl 45% niet voorbij de pilotfase is. Hoewel minder dan een op de vijf (19%) van de afzonderlijke fabrikanten in de Forbes-lijst van de meest innovatieve bedrijven in 2018 verantwoordelijk was voor 58% van de wereldwijde R&D-uitgaven in 2017, benadrukten zij ook het ‘ankereffect’ van bestaande producten en de noodzaak om de huidige aanpak van product- en diensteninnovatie te heroverwegen.

Klik hier om het volledige rapport te downloaden

Over Capgemini
Capgemini is wereldwijd toonaangevend in consulting- en technologiediensten. In de voorhoede van innovatie, helpt Capgemini zijn klanten om de kansen te benutten die ontstaan in de snel evoluerende wereld van cloud computing, digitalisering en platformen. Voortbouwend op 50 jaar historie en diepgaande sectorkennis, stelt Capgemini organisaties in staat om hun zakelijke ambities te realiseren via een breed palet aan diensten, van strategie tot uitvoering. Capgemini is sterk doordrongen van de overtuiging dat de zakelijke waarde van technologie van en door mensen komt. Het is een multiculturele organisatie van 200.000 medewerkers verspreid over meer dan 40 landen. Capgemini Group rapporteerde in 2017 wereldwijd een omzet van EUR 12,8 miljard. Bezoek ons op www.nl.capgemini.com. People matter, results count.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht