Deel dit artikel
-

Teamleader bezig met nieuwe financiering

De online CRM-specialist voor het MKB Teamleader verwacht in de loop van de zomer een nieuwe miljoeneninvestering te krijgen. Zijn eigen mini-fonds voor ontwikkelaars krijgt tractie.

“Het concept werkt, dat hebben we bewezen. In België en Nederland zijn we cashflowpositief. Die opbrengsten helpen de groei financieren in Duitsland, Italië, Spanje en Frankrijk.”

Dat vertelt mede-oprichter en CEO van Teamleader aan Emerce. Ondanks deze voor een start-up niet oncomfortabele positie willen de Vlamingen meer. Meer marktaandeel, meer klanten en – om dat te realiseren – meer venture capital.

“We willen Europees marktleider worden en kijken dus ook naar uitbreiding naar andere landen. Er is ook een grote investering in het product nodig” om dat naar weer een hoger plan te tillen. De Wit verwacht de vierde financieringsronde deze zomer te realiseren. Namen van gesprekspartners noemt hij niet. Wel dat hij smart money zoekt, een partner waar hij in de praktijk profijt van heeft.

Teamleader levert CRM-, sales- & projectmanagement- en facturatiediensten vanuit de cloud. Daarbij richt het zich vooral op de onderkant van de markt, het MKB, waar Salesforce-achtige partijen zich juist upmarket begeven. “Er is in dit segment geen Europees marktleider, enkel leveranciers op onderdelen. Daarom is snelheid voor ons belangrijk.”

De meeste nieuwe klanten van de start-up stappen over vanuit Excel. Het gaat dan ook typisch om bedrijven met drie à vijf medewerkers die voor het eerst een kernproces vanuit de cloud gaan afnemen. Een andere groep ‘instappers’ zijn de ondernemers die van losse softwarepakketten komen. “Wij bieden hen een alles-in-een-dienst.”

In 2016 gebruikte 21 procent van de Europese bedrijven een cloudgebaseerde dienst, zo toont Eurostat.

Inmiddels heeft Teamleader tienduizend klanten die de dienst dagelijks gebruiken. Gemiddeld betalen ze 93 euro per maand. Het bedrijf heeft 180 medewerkers, van wie een kwart technici en een zesde op marketing.

Een jaar geleden zette De Wit voor zijn product de overgang in richting een platform. Dat houdt in dat ook externe partijen hun diensten moeten kunnen aansluiten op en integreren met Teamleader. Tweehonderd partijen deden dat, maar om het platform aantrekkelijker te maken voor een groter publiek wil hij dat dat er volgend jaar duizend zijn.

Begin juni, tijdens het Work Smarter-evenement in DeFabrique te Utrecht, lanceerde Teamleader een investeringsfonds van een miljoen euro. Dat moet software-ontwikkelaars ondersteunen bij het bouwen van integraties met het Teamleader-platform. Hoeveel het bedrijf bijdraagt aan de financiering van integraties wisselt per project maar dat varieert doorgaans van 2,5 duizend tot tienduizend euro.

De populairste algemene integraties zijn applicaties zoals Dropbox, Mailchimp, Google Apps/Gmail, LinkedIn en Office365. Typisch voor de Benelux zijn toepassingen als Exact en Yuki. Marketingklanten bijvoorbeeld naar WordPress, Drupal en web-to-lead-formulieren. Een typische klant heeft vijf integraties. Hoe meer, hoe dieper hij zich in de omgeving van Teamleader nestelt.

In 2014 kreeg het CRM-bedrijf een miljoen euro groeigeld, in 2015 2,5 miljoen en eind 2016 tien miljoen euro.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond