Deel dit artikel
-

Haagmans weg als directeur OMG

Slechts twaalf maanden na haar aanstelling is Jessica Haagmans al weer vertrokken als directeur van online marketingbedrijf OMG.

OMG-oprichter Edwin Basten bevestigt het vertrek van Haagmans. De reden voor haar vertrek is “een verschil van inzicht over het te volgen beleid”.

“We bevinden ons in een zich snel veranderende markt. Dat geldt zowel voor technologie als de media zelf. Denk alleen maar aan de snelle opkomst van social media als Facebook. Het verschil van inzicht ging over in welke gebieden je hoe investeert”.

“Ik wil me meer focussen op het feit dat OMG meer kan neerzetten dan alleen e-mail via Mailmedia, online leads via Netdirect of social marketing via Urbanology. We willen klanten kennis leveren over de combinatie van deze middelen, helpen zoeken naar het bereik dat het beste resultaat levert”.

Een jaar geleden trad Basten operationeel terug om zich meer op de strategische koers te kunnen richten. Sinds enkele weken heeft hij weer de dagelijkse leiding. Hij zoekt geen vervanger voor Haagmans.

Deel dit bericht

6 Reacties

meinonna

Basten kon zijn "kindje" niet loslaten en bleef zich te veel met OMG bemoeien. Dit kwam met name omdat Netdirect behoorlijke (financiele) klappen opgelopen heeft omdat de markt voor leads het afgelopen jaar behoorlijk ingestort is. Daarnaast draait de nieuwe aankoop mailmedia ook niet erg lekker omdat de respons op een groot deel van het mailbestand nihil is. Haagmans had de opdracht om deze "kat in de zak" tezamen met het ingestorte Netdirect leads gedeelte winstgevend te maken, maar de financiele doelstellingen waren niet rationeel. Al na een aantal maanden was dit vrij duidelijk en kwam Basten terug om het roer (op de achtergrond) weer over te nemen. Dit werd echter niet geaccepteerd door Haagmans die over het management van OMG andere afspraken had gemaakt en die het moeilijk had om de beoogde synergie binnen de losse ondedelen van OMG te bewerkstelligen. Duidelijk is in ieder geval dat OMG met een groot probleem zit aangezien het ze maar niet lukt om duur gekochte onderdelen te laten renderen. Daaruit blijkt eens te meer dat je wel van alles kunt kopen maar dat zonder visie, goed management en een strakke uitvoering je niet heel ver komt.  Wat op dit moment binnen OMG mist is goed management. OMG, groot geworden met Netdirect, starte in de markt in een tijd dat leads, kliks, en performance based nog relatief nieuw was voor adverteerders. De markt staat echter niet stil en eist dat de "black box" van OMG waaruit alle kliks en leads komen open gaat. Adverteerders willen transparantie en die wordt niet gegeven. Met alle beperkingen die Haagmans had op het gebied van zeggenschap, eigen technologie binnen OMG (niet dus), en de ontwikkelingen in de markt, was dit ook al een Mission Impossible voor Haagmans voordat ze er aan begon. 

Eric

Mooie reactie.Persoonlijk wil ik toch iets toevoegen. Wij werken al bijna 10 jaar samen met OMG en iedereen die een beetje de markt kent zal beamen dat de lead markt, vooral in 2010, klappen heeft opgelopen. Dit is niet alleen een probleem van Netdirect maar bij meerdere LeadGen partijen.  We werken in een markt die snel verandert en waar een basis leggen moeilijk is. Zeker als je afhankelijk bent van de traffic van je publishers, adverteerders geen budgetten hebben en de leads die er zijn, tegen dumpprijzen worden weggegeven. Als je 10 jaar lang (bijna) ieder jaar triple groei cijfers doormaakt.. mag je dan ff een minder jaartje hebben? Wat betreft het ?aankoopbeleid? moet ik wel beamen dat ook ik niet inzie waar ze nou in willen investeren. MailMedia zal overgenomen zijn om zelf traffic te krijgen om de leads weg te zetten. Of dat gelukt is..uit jouw reactie lijkt van niet.  Waar het echte probleem ligt, DENK IK, is bij de techniek (en niet zo zeer bij de blackbox). Ze kunnen op geen enkel vlak concurreren met affiliatie partijen. Nu hoeft dat ook niet want hun positie is een LeadGen bedrijf maar met alleen geoptimaliseerde pagina?s redt je het niet. Het innovatief vermogen en inspelen op markt ontwikkelingen lijken mij eerder een oorzaak van de problemen. Al met al komt het neer op ondernemen. Niet alle beslissingen kunnen goed zijn. 10 keer schieten is hopelijk 1 keer raak. Het maakt het ook allemaal weer ff wat spannender.

OhMyGod

De spijker op zijn kop: "zonder visie, goed management en een strakke uitvoering kom je niet heel ver" Kijk maar eens naar het personeelsverloop daar…. Dat zegt denk ik genoeg over de management capaciteiten van de heer Basten.

Robert

Jammer van de anonieme reacties van de betweters. Over transparantie gesproken…Voor alles, hierboven genoemd, is wat te zeggen, maar laten we niet vergeten dat Edwin met een goede visie is begonnen en daarmee een mooi bedrijf heeft opgebouwd. In een razendsnelle markt met goede groeicijfers vergt het als ondernemer wellicht een extra kwaliteit om onder al die goedbedoelde adviezen de juiste signalen op te vangen. Zeer begrijpelijk, daar ben je entrepreneur voor. Je eigen koers varen. En als je succes hebt, heb je vrienden. En adviseurs. Wellicht wel anonieme vrienden… Wat ik weet is dat Edwin als marketeer een (ook naar mijn mening terechte) grote voorliefde heeft voor de DM en affiliating is hier grotendeels absoluut niet op gebaseerd. Daarom ligt daar geen focus op bij OMG, maar is het zeer waarschijnlijk wel 1 van de oorzaken van de huidige situatie.  Met de juiste focus op online marketing zijn er volgens mij voor OMG/Netdirect goede kansen een aparte plaats te bezetten in deze markt. Dus niet sec als netwerk. Maar met een netwerk als 1 van de onderdelen om eigen concepten te testen. Dit betekent wel dat er flink omgebogen zal moeten worden. Want verder sluit ik me aan bij Eric. Technologisch zijn de stappen niet genomen om daarin verder te groeien, mijn inziens primair door gebrek aan geloof in affiliating en dus de daarvoor benodigde ontwikkelingen.  Succes Edwin, doe het gewoon nog een keer, dan wordt het vanzelf weer stil.

Piet

Wat is er met Marcel Kuiper gebeurt, die was toch directeur van OMG?

Hans de Wringer

Dat ook OMG gehinderd is door marktontwikkelingen en door normale aansturingperikelen kan je concluderen.Ik daag Meinonna uit om zich persoonlijk kenbaar te maken, het getuigd van lafheid om slechts onder schuilnaam te reageren. De weergave dat Basten zich niet los kan maken is onjuist. Ik heb een periode mooie dingen kunnen doen binnen OMG en heb Edwin leren kennen als een manager die processen van een afstand durft te besturen. Daarnaast oog heeft voor het individu, hoge mate van integriteit bezit en de markt goed begrijpt.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond