Coop lanceert boodschappenapp met beeldherkenning

Een beetje supermarkt opereert tegenwoordig omnichannel. Ook Coop heeft naast haar 270 fysieke winkels een populaire webshop en mobiele boodschappenapp. Tot nu toe waren de digitale Coop-kanalen vrij basic, maar daar komt verandering in. Want de nieuwste appversie heeft een bijzondere extra: een productscanner die beelden herkent. Hiermee stel je makkelijk on the go je boodschappenlijstje samen.
Partneren met Incentro
De nieuwe productscanner is de eerste primeur die Coop samen met global digital agency Incentro lanceert. Jop van Sommeren, e-commerce manager bij Coop, legt uit: ‘We zochten een partner die onze omnichannel-ambities naar mooie, concrete toepassingen kon omzetten. Incentro was bij ons aangehaakt om de prestaties van de webshop aan te scherpen, maar werkte al gauw ook aan de boodschappenapp. Toen we de volgende stap wilden zetten, vroegen we Incentro om weer met ons mee te denken. We pakten onze backlog erbij en besloten met een productscanner aan de slag te gaan. Een lang gekoesterde wens, want een scanfunctionaliteit is handig voor de klant – of hij nu in de winkel wil shoppen, of online. Incentro stelde voor om er beeldherkenningstechnologie in te bouwen. Een topidee, want het maakte de scanner meteen leuker én gebruiksvriendelijker.’
Boodschappen doen terwijl je kookt
De scanner werkt zo: je opent de camera op je smartphone en houdt ‘m voor het product dat je wilt bestellen – bijvoorbeeld een appel. De software achter de scanner herkent het fruit, en selecteert in de app de appels die Coop in haar assortiment heeft. Het enige wat je nog hoeft te doen, is de gewenste hoeveelheid appels in je winkelmandje leggen en je bestelling definitief te maken. Zo kun je heel makkelijk on the go een boodschappenlijstje samenstellen, vertelt Sjoerd Middeldorp, product owner e-commerce bij Coop: ‘In principe kun je al kokende je voorraadkast aanvullen. Dat is veel efficiënter dan vanachter je desktop een voor een alle producten selecteren, of in de app door het assortiment te scrollen. En het is nog leuk om te doen ook.’
Snel gebouwd op technologie van Google
Het brein achter de productscanner is Rogier van den Brink, iOS developer bij Incentro. Hij constateerde dat de meeste huidige productscanners een beperking hebben: ze kunnen alleen barcodes lezen. Terwijl niet alle producten zo’n code hebben, zoals losse stukken groente en fruit. Rogier: ‘Bovendien is het fijn als je willekeurige producten kunt scannen, en niet alleen de pakken melk van één specifieke supermarkt. Sommige ketens experimenteren nu met voice, maar bij Amazon zag ik een andere oplossing: een scanner die beelden herkent. Dat leek me een mooie, onderscheidende technologie voor Coop. Met de nieuwste AI-technologie van Google – van wie we partner zijn – zette ik vrij snel een prototype in elkaar, waar Coop meteen enthousiast over was. In drie weken werkten we het idee vervolgens uit tot een goed functionerende productscanner.’
De scanner wordt slimmer
Omdat de technologie van Google is voorzien van machine learning, wordt de productscanner aldoor slimmer. Rogier: ‘Door data toe te voegen en het systeem te trainen, kan de scanner steeds meer producten herkennen. Op dit moment is een glas water nog te moeilijk voor hem; hij herkent het glas, niet de inhoud. Maar over een tijdje snapt ‘ie dat het om het water gaat, en selecteert hij in de app een fles bronwater voor je.’
Naast de productscanner is Coop van plan om de mobiele app van meer innovatieve features te voorzien. Maar Jop van Sommeren geeft nog even niets prijs: ‘Onze appomgeving is zeer geschikt om met nieuwe toepassingen te accelereren én experimenteren. Er staan nog een hoop ideeën in onze backlog waar we samen met Incentro iets bijzonders van willen maken. Ik zou zeggen: houd ons in de gaten!’
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.