Deel dit artikel
-

Grote bureaus willen Razorfish kopen

Microsoft vindt een luisterend oor bij ’s werelds grootste communicatiebureaus om Razorfish aan te verkopen.

Publicis Groupe en WPP zouden concrete belangstelling hebben om Razorfish over te nemen. Microsoft heeft zakenbank Morgan Stanley gevraagd het verkoopproces te begeleiden. De bank bezocht, volgens de Wall Street Journal, ook Omnicom, Interpublic en Dentsu.

Twee jaar geleden werd Microsoft eigenaar van dit reclamebureau toen het advertentienetwerk aQuantive in 2007 overnam voor 6 miljard dollar. Razorfish, dat onder meer filialen in Duitsland, Engeland, Frankrijk en Spanje heeft, behoorde tot de overgenomen bedrijvengroep.

De uiteindelijke verkoopprijs hangt af van een aantal factoren. Belangrijk is de vraag of de kopende partij enkel Razorfish overneemt of tegelijk ook afspreekt veel reclameruimte bij Microsoft in te kopen bij Live, Bing, Xbox en andere Microsoft-diensten.

De Wall Street Journal denkt dat de verkoopprijs minstens 400 miljoen dollar is, eenmaal de jaaromzet van Razorfish, oplopend tot tussen de half en 1 miljard. De koper begeeft zich in zekere zin op glad ijs, aangezien hij zijn klanten (adverteerders) objectief moet bedienen en geen voorkeur voor mediakanalen mag hebben op basis van financiële afspraken.

Aangezien het exploiteren van een reclamebureau geen kernactiviteit is van het softwarebedrijf plaatst het Razorfish in de etalage. Microsoft wil de handel in online reclameruimte zo ver mogelijk automatiseren, zoals Google met AdWords doet.

In het kwartaal dat eind maart 2009 afliep boekte Microsoft 721 miljoen dollar omzet met Online Services. Dat vertegenwoordigde een daling van 16 procent. Daar valt internetreclame voor belangrijke mate onder.

De komende drie jaar zullen de online reclamebudgetten niet toenemen door de economische crisis, zei het onlangs tijdens de jaarbijeenkomst van IAB Europa.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond