Dell ondanks miljoenenomzet wankel op Twitter

Dell verkocht via Twitter voor 3 miljoen dollar aan, overwegend, tweedehands computers en printers. De miljoenen kwamen binnen via één account, de andere dertien lijken nagenoeg inactief.
Sinds twee jaar promoot Dell in Amerika behalve via e-mail zijn aanbiedingen voor tweedehandsjes behalve via e-mail ook per Twitter (voorbeeld). Via de openbare chatdienst wijst het bedrijf zijn nu 644.000 volgers op locaties waar men de apparatuur kan bestellen.
Twee jaar deed het er over om de eerste miljoen dollar aan omzet te realiseren. Het account Twitter.com/DellOutlet deed er vervolgens slechts zes maanden over om het volgende miljoen binnen te harken. Beheerster Stefanie Nelson plaatste in totaal 524 berichten met aanbiedingen en antwoorden op hulpvragen.
In een blogbericht zegt Nelson: “We zien ook dat bezoekers van @DellOutlet op Twitter doorklikken van Dell.com/outlet naar een andere plaats op de Dell-site en pas daar hun aanschaf doen”. Die groep is verantwoordelijk voor 1 miljoen dollar omzet.
Gemiddeld levert een Twitteraar Dell nu iets meer dan 3 dollar omzet op.
Het is onduidelijk in hoeverre Dells chatacties zijn gebaseerd op daadwerkelijk slim handelen. Het miljoenensucces op Twitter is namelijk toe te kennen aan één account. Dell heeft echter in totaal 14 Twitter-accounts via welke het aanbiedingen op de particuliere en zakelijke markt doet in 12 landen.
Het Amerikaanse outlet-kanaal heeft 644.000 volgers op Twitter. De nummer twee op de landenlijst komt niet verder dan 5.196 (Brazilië), gevolgd door 1.926 in Canada en 1.629 in Engeland. Acht van de 14 Twitter-accounts in Dell-landen komen niet boven de duizend volgers uit.
In totaal hebben 200 medewerkers van het bedrijf toegang tot de Twitter-accounts. Dell betaalt niets aan Twitter om deze vorm van digitale omzet te realiseren. Twitter wil op termijn geld gaan vragen voor dit soort metadiensten, om het basisgebruik van de site gratis te houden. Dell wil niet kwijt of het bereid is te betalen. Richard Binhammer zegt daarover pas te beslissen als die vraag actueel wordt.
Foto: Pink Sherbet (cc)
Deel dit bericht
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond
1 Reacties
Dirkjan Vis
Als ik dit bericht lees, dan is Dell toch nog steeds sterk op Twitter? Dat andere accounts minder aanslaan maakt toch niet dat "Dell wankel op Twitter" is? Een account maakt miljoenenomzet. Ze proberen meer accounts, met duizend volgers misschien toch interessant voor enkele duizenden dollars omzet. Overall een succesvol bedrijf op Twitter? Misschien is het "Dell eigenlijk maar met een account succesvol op Twitter" of "Dell weet succes op Twitter niet te verdubbelen". Maar overall blijft Dell in mijn ogen een sterke Twitter marketing te handhaven.