Deel dit artikel
-

3D games met hoog knuffelgehalte

Hoe vergaat het beginnende ondernemingen in Nederland? En hoe moeilijk is het om een nieuw product in de markt te zetten? Deze maand gaat Emerce hierover in gesprek met Doki Tops van online 3D game-bedrijf Eximion.

Online 3D games volgens een nieuw verdienmodel. Daar moest flink lang over nagedacht worden.

Doki Tops (30) ontwikkelt al games sinds zijn dertiende en partners Chris van der Linden, Rob van Gulik en Mark Schroders kent hij ook al heel lang in het Eindhovense. Enkele jaren terug wilden ze een nieuwe game ontwikkelen, maar de incubatietijd was nogal lang, zo moet Tops achteraf toegeven. In 2006 kreeg het bedrijf financiering voor een lancering ergens in 2007, maar het is pas dit jaar dat de eerste games online zijn gegaan volgens het concept dat Tops en consorten voor ogen hadden. Er moest dan ook flink wat geld bij, enkele tonnen. “Voordeel is dat we goed over het zakelijk model hebben kunnen nadenken.”

De vondst was het microbetaalsysteem eCoins, waarmee gebruikers punten kunnen vergaren voordat ze de game kopen.

Raadgever Syntens drong aan op een nieuw concept nadat een plan voor een game van 6 miljoen euro was afgeschoten. “Games door adverteerders laten betalen leek ons geen goed idee,” zegt Tops. “Vooraf betalen voor een game is ook niet altijd handig; niemand geeft graag geld uit voor een game die hij niet kent.” Een gamer kan bij het gameplatform van EximionKalydo – het spel uitproberen en gratis punten winnen. Zo kan hij de aanschafprijs van de game verlagen tot minder dan 10 euro. Gratis punten kunnen straks ook worden verdiend via marketingpartners. Tops: “Ik gebruik vaak de analogie van een discotheek, waar je de eerste keer gratis mag rondneuzen. Bevalt het, dan moet je de volgende keer betalen.”

Keep it simple, stupid!

Eximion wil een zo breed mogelijk bereik. De games – met een hoog knuffelgehalte – doen eerder aan de Nintendo dan aan de Playstation denken. Wel in 3Domgeving, maar slim geoptimaliseerd, zodat ze ook op een oude computer of zelfs netbook kunnen worden gespeeld. Tops bedenkt het merendeel van die games nog steeds zelf. “Mijn hoofd staat nooit stil.”

De Wii lonkt.

En niet alleen de Wii. Ook voor de iPhone gaat Eximion mogelijk games maken. Overigens vooral op verzoek van de gebruikers, die de games graag ook op consoles of de mobiele telefoon zien. Tops: “We zullen niet gauw een aparte game voor deze platforms ontwikkelen. Dat is te riskant. Het voordeel van online games is dat je geen distributiekosten hebt en ook geen uitgever waaraan je een deel van de omzet moet afstaan.”

De grootste verdienste tot nu toe?

Tops hoeft niet lang na te denken: het team. Het bedrijf trekt nagenoeg uitsluitend stagiaires en bijnaafgestudeerden aan die zonder vergoeding aan de slag kunnen gaan. Bevalt de samenwerking, dan komen ze in vaste dienst. “Voordeel is dat je zo automatisch de beste medewerkers kunt selecteren.” Tops hoopt echter ook op versterking van buiten het bedrijf. Het ontwikkelplatform Kalydo kan door iedereen worden gebruikt om games te ontwikkelen. “De beste games zullen we dan gezamenlijk exploiteren.”

Deel dit bericht

5 Reacties

Maarten

Het betreffende platform is trouwens http://Kalydo.com ;) Maarten – Kalydo

Chris

Leuk artikel! Bedankt emerce 🙂

michael

Congratulations Doki and the whole Eximion Crew. And the squidz of course…  

Ed

Wel leuk idee maar….Het lijkt me dat even praten met de jongens van Valve die STEAM exploiteren een zelfde resultaat opleverd als kalydo. (Episodic content is ook niks nieuws meer, dat bestaat in alle digitale ditributie systemen al.) Alleen heb je dan wel gelijk miljoenen users van STEAM tot je beschikking.Vraag me dus af in hoevere "externe" ontwikkelaars naar kalydo toe willen.

Doki

Hee Ed. Even toelichten. De games speel je in de browser. Ze laden in seconden in plaats van lange grote downloads.Overal en altijd beschikbaar dus ook op andere computers.Geintegreerd met het web dus ook te spelen in sociale netwerken of in portals met alle sociale aspecten van dien. Steam is ook harcore oriented content wij focussen ons op toegankelijke games. Nintendo like. Daarbij heb je dan nog het business model wat flexibel is en dat de developer zijn eigen uitgever kan zijn omdat ze hun game(s) ook zelf op hun site kunnen zetten en zo meer revenue krijgen.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond