The best of global cricket – made in Holland

Nederlandse studios Addikt en Dog and Pony ontwikkelden samen met het Indiase Codesign de broadcast identiteit voor één van de grootste sportevenementen ter wereld: de Indian Premier League.
De Indian Premier League (IPL) is de belangrijkste cricketcompetitie ter wereld en wordt wereldwijd uitgezonden. Twee maanden per jaar is het cricket minnende deel van de wereld compleet in de ban van dit spectaculaire cricketevenement, waarin de 8 sterkste teams van India tegen elkaar strijden om de titel met absolute topspelers uit o.a. India, Sri Lanka, Zuid-Afrika, Verenigd Koninkrijk en Australië. Broadcaster Star Sports kocht voor $2,5 miljard de uitzendrechten van de IPL voor 5 jaar en ontwikkelde het programmaformat ‘Cricket Live’, waarvoor de leden van Grit.network de visuele identiteit ontwikkelden.
Cricket is meer dan een sport in India. Het is een religie, die beleden wordt in alle lagen van de bevolking. Met meer dan 700 miljoen kijkers is de IPL na de olympische spelen en het WK voetbal het het grootste sportevenement ter wereld.
Pol van Haren, creative director Dog and Pony: ‘Om voor zo’n gigantisch publiek een multiplatform identiteit te ontwikkelen is een geweldige uitdaging. Het was cruciaal om een designteam samen te stellen waarmee vanuit verschillende culturele invalshoeken aan het project kon worden gewerkt. Uiteraard in nauwe samenwerking met het in-house team van Star Sports. Niet alleen omdat onze Indiase partners zijn opgegroeid met cricket en de sport ademen, maar ook omdat we een ontwerpoplossing zochten die naast het Engels en Hindi kon worden geïmplementeerd in 4 andere lokale Indiase talen.’
Het Grit team ontwikkelde op basis van de tagline BEST vs BEST een dynamische, impactvolle broadcast identity, waarin graphic-, motion- en sonic design simultaan zijn opgebouwd.
Koen van Ovoorde, creative director Addikt: ‘Zoals elk project benaderden we de briefing vanuit onze visie dat een hedendaags merk een ‘living brand’ moet zijn. Dat wil zeggen: een flexibel merk, toepasbaar op elk platform, dat zich snel kan aanpassen aan ontwikkelingen in de markt. Vanuit deze basis ontwikkelden we een allesomvattende visuele taal voor een van de grootste broadcast events in de wereld. Het ontwerp straalt actie, rivaliteit en entertainment uit. Uiteindelijk is dat de kern van IPL: entertainment. Een jaarlijks hoogtepunt voor cricketfans over de hele wereld.’
Bekijk de volledige case: https://grit.network/project/starsports-cricketlive-ipl
Over Grit.network
Grit.network is onafhankelijk internationaal design netwerk dat bestaat uit Addikt (Amsterdam/Mumbai), Dog and Pony (Amsterdam) en Codesign (Delhi).
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.