Industry Wire

Geplaatst door HIBOU

Hibou haalt emotie en aanname uit marketingbudgetten

Amsterdam, 1 februari 2019 – Hibou, het nieuwe bureau voor datagedreven reputatiemanagement, is gelanceerd. Het bureau wil door middel van data-analyse aannames en emotie uit marketing- en communicatiebeslissingen halen, zodat organisaties hun budgetten optimaal benutten. Hibou werkt inmiddels voor internationale opdrachtgevers als het Italiaanse racefietsbandenmerk Vittoria en structureel voor Nederlandse bedrijven als PitPoint Clean Fuels, MUNT Hypotheken en cosmeticamerk Dr Leenarts.

Weg met de onderbuik
Marketing- en communicatiecampagnes worden vaak nog op basis van de onderbuik geïnitieerd. Hibou wil hier een einde aan maken door alle besluiten te onderbouwen met data. Oprichter Matthijs Rutten is afkomstig uit de traditionele bureauwereld en zag daar hoe veel bedrijven budgetten verspillen als gevolg van verkeerde beslissingen. “Organisaties weten vaak niet hoe ze worden gepercipieerd door hun doelgroepen. Dan kunnen ze dus ook niet de juiste beslissingen nemen om deze perceptie te beïnvloeden. Vervolgens krijg je een marketingverhaal dat totaal niet past bij wat de doelgroepen echt over de betreffende organisatie denken. Dat werkt geregeld zelfs averechts, waardoor het merk schade oploopt”, zegt Rutten.

Data zonder menselijke analyse is waardeloos
Het begint volgens Hibou bij weten wat consumenten en andere stakeholders over jouw merk of organisatie zeggen op social media platforms, fora, blogs en review sites. Hibou gaat bewust verder waar andere monitoringtools en dataverzamelaars stoppen. Zonder een juiste interpretatie van data kun je er niet de juiste acties aan verbinden. Daarom heeft Hibou zeer ervaren social onderzoekers in dienst om deze data te interpreteren. Rutten: “Het scrapen van online data hebben we geautomatiseerd met social monitoring tools, maar de juiste analyse van sentimenten en andere feedback van de doelgroep blijft mensenwerk. Zij selecteren handmatig opvallende data, corrigeren het sentiment en analyseren de onderliggende drijvers en behoeften zodat werkelijke inzichten ontstaan. Op deze manier brengen ze ervaringen, vragen en teleurstellingen van de doelgroepen naar de oppervlakte.”

Acties op basis van feiten
Door deze open data te analyseren, ontstaan inzichten die een uitstekend vertrekpunt vormen om de reputatie te beïnvloeden. Dit doet het bureau door middel van campagnes op het gebied van PR en content marketing, maar ook social media en influencer marketing worden door het bureau opgezet en uitgevoerd. Hibou is een joint venture met onderzoeksbureau MWM2 en beschikt daardoor dus over ontzettend veel onderzoekservaring. “Voor ons is het erg motiverend om te zien dat onderzoeksresultaten ook worden vertaald naar concreet beleid en campagnes”, zegt Govert van den Bos, oprichter en directeur van MWM2. “Op deze manier kunnen bedrijven het meeste uit hun marketing- en onderzoeksbudgetten halen en maken we als bureau maximaal impact voor onze klanten.”

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht