Deel dit artikel
-

Zuinige start-ups bieden kredietcrisis het hoofd

Waar in de Verenigde Staten start-ups massale ontslagrondes doorvoeren om de kredietcrisis uit te zitten passen de jongen techbedrijven in Nederland hun strategie maar mondjesmaat aan. De zuinige inborst van de Nederlandse ondernemer is een voordeel in economisch mindere tijden.

Nulaz, een interactieve locatiegebaseerde dienst die gebruikers op hun mobiel laat zien waar zij zich bevinden, waar hun vrienden zijn en wat er in de buurt te doen is, deed het altijd al zuinigjes aan. "Nulaz is een uitgekleed bedrijf. We hebben bijvoorbeeld voornamelijk stagiaires in dienst. En we doen onze best om geen gigantische bedragen uit te geven. Nulaz probeert quitte te draaien. In zeker zin zijn wij altijd toegespitst geweest op een potentiële crisis. De start-upstijl in Sillicon Valley is er één van miljoenen binnenhalen en weer zo snel mogelijk uitgeven. Die stijl hebben wij nooit gehanteerd. Dus wij hebben ook geen probleem", aldus medeoprichter Michiel Baneke.

Corly Bedacht, oprichter van de reissite Tripr.tv hoeft de strategie niet aan te passen om de kredietcrisis uit te zitten. "Wij hielde al de hand op de knip. Er is natuurlijk al de dotcomcrash geweest. Daar hebben veel online bedrijven van geleerd. Wij hebben eigenlijk al de optimale strategie. Als je een bedrijf start is het niet meer dan logisch dat je zorgt dat de kosten in het begin zo laag mogelijk zijn. Grote bedrijven in Amerika hebben misschien 500 man personeel en kunnen ook verder met 450, maar wij zijn maar met z;n vieren." Bovendien brengt de kredietcrisis Bedacht ook goed resultaten: "In een laagconjunctuur willen mensen nog beter weten wat ze krijgen. Dat krijgen ze bij ons, wij werken met reviews." Tripr.tv werkt met user generated content, films van vakantielocaties, en levert zo boekingen aan reisbureaus.

BackupAgent ziet ook nog geen noodzaak om anders te werk te gaan. "Wij merken weinig van de kredietcrisis. Ons bedrijf zit in een snelgroeiende markt. Dit specifieke product is niet afhankelijk van de crisis. Je stopt niet met het maken van een back up in slechte tijden. De vraag is onafhankelijk van de korte termijn conjunctuur. Onze partners investeren voor de lange termijn", aldus Roland Sars, directeur marketing en medeoprichter van BackupAgent.

Bron foto: Nieve44/La Luz (CC)

Deel dit bericht

1 Reacties

Hein Hofman

Juist! kan ook bijna niet anders. Bij ons is de zelfde trend waar te nemen. Het gebaande pad volgen. Wat al een zeer kosten drukkend traject was. Vond de berichten uit Amerika van vorige weken al zo on werkelijk voor de Nederlandse scene.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond