De week die was: kwartaalcijfers

Skype, Nokia, eBay, Google en Intel kwamen deze week naar buiten met de cijfers van het derde kwartaal. En de grote jongens in de internet-, telecom- en media-industrie presteerden weer iets beter op de beurs.
Het Finse Nokia schrijft 140 miljoen euro omzet dankzij de handel in internetdiensten en software. De verkoop van mobiele telefoons bleef achter, de omzet hieruit daalde met zeven procent.
Skype ziet de groei van het aantal nieuwe gebruikers afvlakken. De gemiddelde omzet per klant per maand is al twee jaar stabiel op 40 dollarcent. Moederbedrijf eBay scoort met tekst- en beeldadvertenties. Deze leverden de organistie 127 procent meer omzet op dan vorig jaar. Toch stelt het bedrijf zijn omzetverwachting voor het vierde kwartaal naar onderen bij.
Intel haalt marginale omzetten op voor de kleine laptops, de netbooks. De chipfabrikant boekte 200 miljoen dollar omzet met de verkoop van chips voor nettops, op een totale omzet van 10,2 miljard. Omgerekend is 1,9 procent van de omzet afkomstig uit verkopen van de kleine laptops die ruwweg onder de 500 dollar kosten. Vooralsnog verdient Intel het meest met de verkoop van chips voor reguliere laptops en ook desktops en servers.
Bij Google steeg de omzet in een jaar met 31 procent tot 5,5 miljard dollar, de nettowinst steeg met 26 procent tot 1,4 miljard. De netto kasstroom groeide afgelopen kwartaal met 410 miljoen tot 2,2 miljard dollar. Mooie cijfers, maar toch houdt ook de zoekmachinegigant de kosten in de gaten en zijn ze aarzelende bij overnames.
Op de beurzen ging het beter. De grootste spelers op in de internet-, telecom- en media-industrie wonnen afgelopen week een deel van hun waarde terug, nadat de beurzen afgelopen weken door hun hoeven zakten. Dat blijkt uit een overzicht met daarin 20 gezichtsbepalende bedrijven uit hun respectievelijke sector.
YouTube, OpenID en spam
Een korte briefwisseling tussen YouTube en McCain deze week levert de laatste weinig op. YouTube geeft geen gehoor aan John McCains vraag om het verwijderingsbeleid aan te passen voor filmpjes van politici. Zij leven slechts de Digital Millenium Copyright Act (DCMA) na. Eerder deze week stuurde het campagneteam van McCain een brief aan YouTube. De campagnefilmpjes van McCain werden keer op keer verwijderd van YouTube vanwege inbreuk op het auteursrecht. Een uitzonderingspositie voor politici zou dit moeten verhelpen.
OpenID mag rekenen op grote belangstelling, maar wordt als concept nog lang niet opgepakt door de grote massa. Een onderzoek van Yahoo toonde aan dat gebruikers er weinig kaas van hebben gegeten. Dat ziet ook start-up Nulaz. Van de in totaal 50 duizend gebruikers zijn er slechts 34 gebruikers die inloggen op de site met OpenID. MijnOpenID, de Nederlandse onafhankelijke ‘paspoortverstrekker’ meent dat grote bedrijven als de online netwerken er te weinig mee doen.
Het was de week waarin spamstrijders aan de haal gingen met de overwinning. Een van de grootste spamnetwerken die op een bepaald punt verantwoordelijk was voor eenderde van alle spam, is deze afgesloten.
Bron foto: Nieve44/La Luz (CC)
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond