Deel dit artikel
-

Overname Easyconcepts door EyeWonder gestrand

De champagneglazen kunnen bij rich media reclameclub Easyconcepts in de kast blijven. De beoogde verkoop voor 15 miljoen euro aan het Amerikaanse EyeWonder is gestrand.

De eigenaar van Easyconcepts, Danny van der Cingel, hoeft niet te gaan peinzen waar hij 15 miljoen euro veilig en met rendement wegzet. Het bod van EyeWonder is niet concreet gestand gedaan.

Van der Cingel stuurde ons een ‘primeur’ met een foto waarop hij klinkt met Marcel Udo, de baas van EyeWonder Nederland. Udo: "We zijn gisteren wezen eten om bij de praten over de Europese markt voor rich media advertising. Er zijn nooit serieuze onderhandelingen geweest, zeker niet over de 15 miljoen euro die hij noemde. Wel zijn er oriënterende gesprekken geweest. Verder dan deze oriëntatiefase zijn we niet gekomen."

Van der Cingel heeft na de eerder wat voorbarige euforie over een mogelijke verkoop nu geen commentaar meer. De redenen lagen niet vooral bij het over te nemen Easyconcepts, en niet bij de marktsituatie volgens Udo: "De online markt in de VS gaat prima, maar op de kapitaalmarkt ligt de situatie nu geheel anders waardoor overnames in het geheel veel moeilijker zijn geworden. Maar dat geldt voor iedereen, en niet alleen Eyewonder."

Ondertussen begon EyeWonder wel een ‘strategische samenwerking’ in Estland
met Altex Marketing. Udo betreurt het afketsen van de Nederlandse overname wel. Zoals gemeld bij het bod in mei paste het landennetwerk van Easyconcepts uitstekend bij het Europese netwerk van EyeWonder. Ook zou ‘Easy’ wat betreft rich media technologie met ‘Eyeblaster’ en klanten als Heineken en Unilever het nodige hebben meegebracht.

Zo prijst Marcel Udo de campagnes van Nike bij Easyconcepts. Volgens Udo behoort die tot de uitzonderingen van goede interactieve reclame met rich media. Een ander voorbeeld is volgens hem Coca Cola die, wel met EyeWonder, vooral in de Verenigde Staten mooi campagnes draait. Ook zijn klant Vodafone Nederland vindt Udo het goed doen.

"Ze vormen de uitzondering op de regel dat Europa, en vooral Nederland, achterloopt met het gebruik van de mogelijkheden voor interactive rich media. De achterstand wordt eerder groter dan kleiner. In Nederland wordt nog steeds voornamelijk gekeken naar de click trough rate . Bij display online advertenties is dit veel te beperkt. Om een goed effect te bereiken dien je als adverteerder de sitebezoeker te entertainen, en niet alleen maar roepen dat je een geweldige aanbieding hebt.

Je moet dus echt interactie gaan uitlokken. Je moet die interactie ook meten en daarvan leren. In de VS en Engeland hebben veel adverteerders dat inmiddels heel goed opgepakt. In Nederland zijn adverteerders en uitgevers daar nog veel te weinig mee bezig, hoewel er wel veel interesse ontstaat. Het is eerder een kwestie van kennis en die handschoen moeten onder andere de rich media partijen oppakken."

Een ander nadeel is volgens Udo het vastnagelen van adverteerders aan technologieën daar een standaard ontbreekt. Dit speelt met name bij video instream advertising . Bij iedere site moeten ze aan andere normen voldoen. Mede om die reden introduceert EyeWonder een nieuw concept voor reclame in video via Adobe Flash, Microsoft Silverlight en Akamai’s Media Framework, waarmee ze een standaard hoopt neer te zetten.

Udo: "Hiermee kun je reclame in de film plaatsen en als de kijker klikt, het filmpje stilzetten. Zodra hij terug is van de interactie met de adverteerder begint het filmpje weer te spelen vanaf het punt waar het was gestopt."

Met wat aplomb spreekt EyeWonder van het ‘New Universal In-Stream Framework’ als een ‘Open Standard Platform’. De tijd zal leren of deze lancering ook elders aanslaat.

Deel dit bericht

11 Reacties

M Roelofs

hey mannen. is dit een comic story ofzo?  dinsdag 27 mei 2008 (8:43)beste emerce lezers, what can i say, handige PR truc van eyewonder 🙂 we zijn door de heren vincent(ceo) en udo inderdaad gepolst of we 4sale waren in de toekomst dat hebben wel meer bedrijven gedaan de afgelopen maanden, maar tot nu toe heb ik geen bod mogen ontvangen. de enige ''take overs'' waar we wel dagelijks mee bezig zijn kunt u hier bekijken: http://www.easyconcepts.com/demo/10000/ als u daarover meer wilt weten praten we u graag bij vriendelijke groet, danny

Ralph

Hey Peter, check even de KVK register voor dat je artikelen plaatst. Volgens mij weet je niet eens wie de eigenaren zijn van Easyconcepts

Leonard Wolters

Les 1 van ondernemerschap. Pas juichen als de handtekening gezet is. Erg onhandig en inderdaad zuivere marktbespeling dit……..

danny

beste emerce lezers,  lang verhaal kort ik heb mn medewerking NIET verleend aan een reactie of interview vanochtend mbt dit artikel en niet met peter osthoorn inhoudelijk gepraat. de quotes in dit artikel waar mijn naam bij staat zijn voor rekening van peter olsthoorn en berusten op aannames van zijn kant het enige wat ik heb bevestigd is dat ik gisteravond met marcel heb gegeten, champagne heb gedronken en de rekening heb betaald :-) groet,

tim

Hey Peter, Heb je nog steeds niet door dat Eyewonder free publicity zoekt. Ga even behoorlijke artikelen schrijven over technologie en niet over onze overnames die misschien wellicht plaatsvinden.

Elja

Weet je waarom het gestrand is. omdat Eyewonder slecht gaat. Ga even veld onderzoek doen waar Eyewonder al gebruikt wordt in Nederland of europa. Easyconcepts is in 9 europese landen actief en succesvol. Gasten zijn over 2 jaar 50 miljoen euro waard. Je moet je schamen Peter. Je verhaal is nergens op gebaseerd. Ben je wel eens bij beide bedrijven op bezoek geweest. Over de vloer of zo. Wie weet het antwoord…..

marcel

Hey Udo, Leuk silverlight en instream ads. Heb je al geteld hoeveel mensen silverlight gebruiken? LOL

Gerard

Silverlight, wil je niet zo vloeken voor Mac & Firefox gebruikers? En de kredietmarkt lastig voor ondernemers? Las gisteren nog overal grote koppen: "Bank voorziet liever ondernemers van lening dan andere banken" http://www.lening-geld-lenen.nl/financieel-nieuws/ondernemers-lening-banken  Voor een goede, echt goede, overname is altijd geld beschikbaar. Geloof mij nou maar…

Erwin van Asselt

Hmm, paar maal op 'verstuur' geklikt, punt zo wel gemaakt. Beste redactie: 2 van de 3 bijdragen morgen eraf.

Erwin van Asselt

De redactie verwijdert ze vervolgens allemaal. Mijn reactie: waarom reageert Peter (de journalist van het stuk) hier zelf niet op? Jammer!

bram

Beste Emerce, Wat jammer toch dat Peter voor Emerce werkt. Ik ken werkelijk niemand die zijn input weet te waarderen. Meeste Emerce lezers zouden hem graag zien vertrekken. Peter probeert steeds weer nieuws te maken wat er helemaal niet is, en daar zitten wij als Emerce lezers niet op te wachten. Dat past beter bij Boulevard. Peter zet zich zelf steeds weer voor schut als een gefrustreerde journalist die liever ondernemer zou zijn maar zelf ook wel begrijpt dat dat op niets uit zou draaien. Hij zit random ondernemers af te zeiken, maar reageert zelf nooit op kritiek. Misschien een redactielid (Alex?) die ons kan toelichten waarom Peter opdrachten van Emerce blijft krijgen?

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond