Deel dit artikel
-

Microsoft: menselijke factor verbetert zoekresultaten

Ingenieurs van Microsoft hebben in samenwerking met onderzoekers van diverse Aziatische instituten een nieuwe methode ontwikkeld die de rankings van webpagina’s moet verbeteren: BrowseRank. De nieuwe methode voegt een menselijke factor toe in de weging.

Belangrijk in BrowseRank is dat gewogen wordt hoe mensen het internet daadwerkelijk gebruiken. Dit wordt meegenomen in het zoekalgoritme, zo is te lezen in het onderzoek (PDF).

Hoe meer bezoeken een pagina krijgt en hoe langer de bezoekers op de pagina doorbrengen, des te groter de kans dat de betreffende pagina belangrijk is. Dit is volgens de onderzoekers meer in lijn met de gedachte achter web 2.0 waarin gebruikers een grotere rol spelen.

Google berekent met het algoritme van PageRank de relevantie van een webpagina. Links spelen hierin een belangrijke rol. Volgens de auteurs van het onderzoek kan PageRank hierdoor eerder inaccurate resultaten genereren. “De links worden te makkelijk toegevoegd en weer weggehaald door de eigenaar van de content.”

BrowseRank daarentegen, zo beweert Microsoft, levert betere resultaten af door het gedrag van de gebruiker te meten.

Het meten van de relevantie van zoekopdrachten op internet is belangrijk voor Google, Yahoo en Microsoft om de advertenties beter te kunnen koppelen en plaatsen.

Microsoft beweert dat Google hier de boot mist omdat het belang van pagina’s in hun zoekresultaten kunstmatig wordt opgedreven. In het rapport halen ze het voorbeeld van Adobe.com aan. “Dit soort websites staan hoog in de zoekresultaten omdat er miljoenen links zijn naar downloads voor Acrobat Reader en Flash Player. Maar internetgebruikers bezoeken deze pagina’s niet heel frequent. Daarom zou een pagina als Adobe.com niet gezien moeten worden als meer belangrijk dan een pagina waar mensen wel veel tijd doorbrengen als bijvoorbeeld MySpace en Facebook”, zo beweren de onderzoekers.

Ter verduidelijking, PageRank van Google is niet de enige methode waarmee de zoekmachinegigant de zoekresultaten rangschikt. Er zijn verschillende factoren die de relevantie van een pagina in Google bepalen. Dat lijken de onderzoekers hier niet mee te nemen.

Deel dit bericht

3 Reacties

Martijn Smit

Laat ze er nu eerst maar eens voor zorgen dat pagina's ook daadwerkelijk worden geindexeerd. Ik heb zelf een site waar google ondertussen 13.000 pagina's in de index heeft staan tegenover een stuk of 50 bij msn/live. Ze hebben beide meer als 1,5 jaar de tijd gehad om te indexeren… 1-0 voor google denk ik.

Thijs Westen

2.0 voor Google, want Google gaat niet alleen uit van Pagerank. De 2e zoekopdracht kan namelijk veelal gezien worden als verfijning van de eerste. Google maakt daar gebruik van bij het tonen van de gesponsorde resultaten. Hiermee worden nu experimenten gedaan in de natuurlijke zoekresultaten. Dit zegt meer over het gedrag van zoekers, en sluit beter aan, dan waardering op basis van de lengte waarop een bezoeker op de website blijft. Een donwload website wordt kort en doelgericht bezocht, een hyves veel langer en voor de fun. Ik weet niet of dit beter is voor de resultaten.

Annabel

Het draait bij het meten van BrowseRank om het gebruik van mensen van een webpagina. Zoals in de bron staat: "Many web service applications assist users in their accesses to the web; sometimes they record user behaviors under agreements with them."  Ik ben benieuwd van welke zoekmachines de gebruikersvoorwaarden dit mogelijk maken op dit moment. Met een cliche gezegd, ben ik niet blij dat zoekmachines als een big brother over mijn schouders meekijken naar hoe lang ik op een zoekresultaat (en verder) blijf hangen. p.s. Linkje naar PDF vereist correctie 🙂

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond