T-Mobile wint zaak van Telfort

Telfort heeft ten onrechte beweerd dat haar abonnementen met een belbundel 39 procent goedkoper zijn dan die van T-Mobile.
Dat heeft de voorzieningenrechter in Amsterdam vandaag gevonnist. De reclame is te simpel en dus onjuist en misleidend.
Telfort moet binnen 48 uur na betekenis van het vonnis op de homepage van haar website groot rectificeren, alsmede op pagina 3 van De Telegraaf op een zaterdag. Telfort heeft met de vergelijking diverse malen in die krant geadverteerd en met een forse rectificatie op zaterdag kan dat volgens de voorzieningenrechter in één keer worden rechtgezet.
Voorts moet er nog een vaststelling van de schade plaatsvinden. Die moet Telfort betalen aan T-Mobile. Het vonnis noemt ‘zowel materiële als immateriële schade’.
Telfort had twee gewraakte advertenties waar het om ging inmiddels uit de roulatie genomen. De rechtbank oordeelde nog over een derde advertentie.
Daarin vergelijkt Telfort beltarieven binnen een bundel van 20 euro. Voor gesprekken binnen die bundel is Telfort naar eigen zeggen wel degelijk ‘tot 39 procent goedkoper’.
De rechter vindt ook dit te ver gaan. Hoeveel goedkoper die bundel is, is zozeer afhankelijk van belgedrag dat de reclame toch in veel gevallen misleidend uitpakt in de praktijk.
Het gaat immers, zegt de rechter in navolging van T-Mobile, om vergelijking van appels en peren. Telfort rekent binnen de bundel van 20 euro de belminuten naar vaste en mobiele nummers in Nederland. T-Mobile biedt een bundel waarbinnen je tegen vaste tarieven keuzes hebt uit verschillende diensten, waaronder bellen en sms’en.
Ook sprak Telfort van ‘normale tarieven’ maar volgens de rechter is voor de consument niet duidelijk wat daaronder verstaan mag worden. Zo rekent Telfort bellen naar voice-mail daarin niet mee. De consument kan dat toch als ‘normaal’ beschouwen.
In het algemeen zei de rechtbank dat in aanbod van mobiele telefonie gezien de complexiteit van de tarieven aanbieders extra moeten uitkijken met vergelijkende reclame.
De zaak was al aanhangig gemaakt bij de Reclame Code Commissie, maar met de klacht dat bellen buiten de bundel bij Telfort veel duurder uitpakt. Die klacht is niet behandeld. Dat was niet de klacht van de rechtszaak die de bundel zelf betrof.
Telfort was ook misleidend met online reclame, met banners en reclame bij zoektermen waarin al werd aangegeven dat Telfort veel goedkoper aanbiedt dan T-Mobile. Telfort stelde dat alleen surfers daarop klikken die toch al geïnteresseerd zijn in Telfort. Dat vond de rechter een slechte smoes.
Ook voerde Telfort aan dat een dealer van T-Mobile had geroepen dat deze kwestie louter positieve aandacht voor T-Mobile betekende. Ook dat deed volgens de voorzieningenrechter in Amsterdam niet ter zake.
T-Mobile vroeg ook om een verbod van dit soort vergelijkende reclame in de toekomst, maar de rechtbank vindt dit onnodig daar Telfort is veroordeeld voor deze uitingen.
Peter Haug, Directeur Consumenten Marketing van T-Mobile, toont zich blij met de uitspraak. Het commentaar van Telfort: "We zijn uiteraard teleurgesteld en overwegen hoger beroep." Dat laatste is meestal de reactie van de verliezer, maar wanneer weet Telfort of ze in hoger beroep zal gaan? "Dat is nog niet bekend."
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond