Deel dit artikel
-

Aandeel Google daalt 40 procent in 4 maanden

Begin november 2007 kostte een aandeel Google nog 711 dollar. Gisteren sloot het aandeel op de Amerikaanse beurs op 464 dollar, weer bijna 5 procent lager dan de dag ervoor. Er zijn indicaties dat Googles melkkoe, de betaalde advertentieklik, niet meer zo vet is als voorheen.

Het aandeel Google zit in een glijvlucht. In vier maanden tijd is het aandeel 40 procent in waarde verloren. Het waardepapier gaat voor 464 dollar van de hand, evenveel als in oktober 2006.

Eén aanwijsbare reden is er niet. Maar de presentatie van de cijfers over 2007 deed het aandeel niet veel goed.

Uit de specificaties van de cijfers blijkt namelijk dat consumenten, relatief gezien, steeds minder vaak op tekstadvertenties op Google-sites en die van partners klikken. De groei daarin althans zwakt af.

In december 2006 groeide het aantal betaalde kliks, Googles melkkoe (AdWords), met 61 procent. Dat groeipercentage liep vervolgens van kwartaal op kwartaal met 10 procentspunten terug tot 30 procent aan het einde van 2007. En dát percentage noemt Google nog beter dan verwacht, zo bleek uit latere toelichtingen van de Google-leiding op de financiële prestaties.

Gisteren publiceerde het Amerikaanse onderzoeksbureau ComScore cijfers waaruit blijkt dat het aantal kliks op Google-advertenties niet meer stijgt. Het gaat daarbij om metingen onder het Amerikaanse publiek. Weblogger en ex-analist Henry Blodget publiceert cijfers waaruit blijkt hoe de groei in betaalde advertenties-kliks in Amerika in januari tot stilstand kwam.

Het inzakken van het aandeel heeft geen directe impact op de operationele activiteiten van het bedrijf. Eind december 2007 had Google 14,2 miljard dollar in kas. De netto kasstroom in het laatste kwartaal bedroeg 1 miljard dollar.

Bron foto: zoonabar (CC)

Deel dit bericht

4 Reacties

RRN

Link "presentatie van de cijfers" werkt niet

Erwin Boogert - Emerce

Scherp opgemerkt, dank daarvoor. Heb de link gerepareerd.

Bart

Eindelijk een signaal dat mensen aan het denken zet!Google is een kei in Search maar heeft (afgezien van het niet innovatieve product Gmail) nog geen enkel succesvol nieuw product in de markt gezet. Ze ontwikkelen veel maar geen van alle draagt bij aan meer omzet. De media mag ze dus wel eren om hun search activiteiten maar laten we voortaan ze niet meer eren om al het anderen want ze zijn net zo groot en traaag geworden als Microsoft en Yaho.

Bart

Hehe, kan ik eindelijk eens aandelen Google gaan kopen :)!

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond