Deel dit artikel
-

Startpagina is 20e-eeuws, maar groeit

Deze week verloor Startpagina De Telegraaf als adverteerder. Raakt Startpagina uit de tijd in het web 2.0 tijdperk?

Begin deze week stopte De Telegraaf met de betaalde links op Startpagina. De prijs was te hoog, zo werd gemeld, voor het verkeer dat het opleverde.

Hoe hard komt die klap aan bij Startpagina? Lopen de belangstelling, en dus de inkomsten van Startpagina nu terug? Dat is niet het geval, zegt operationeel directeur Gert Jaap Schoppink van Startpagina: "Er is met de Telegraaf niet gesproken over de prijs. Er is niet onderhandeld. De Telegraaf liet weten dat ze er om strategische redenen mee stopt bij Startpagina."

De Telegraaf maakte onlangs, tijdens het uitgeverscongres, bekend dat ze online met haar niet minder dan 60 titels variërend van Habbo Hotel tot Speurders.nl nu circa 50 procent van de Nederlandse bevolking van 13 jaar en ouder bereikt. De Telegraaf kan dus in het eigen netwerk goedkoper en effectief reclame maken. Bovendien spekt ze met advertenties bij Ilse Media de kas van een grote concurrent op internet, wat anno 2007 met groter wordende uitgeversnetten minder en minder zal voorkomen.

Schommelend bereik

Volgens Schoppink van Ilse is de prijsontwikkeling van de betaalde links op Startpagina – die nog altijd niet als advertenties herkenbaar zijn voor het publiek – 'redelijk stabiel'. Dat komt ook omdat het bezoek aan Startpagina niet dalende is: "Met 122 miljoen views op Startpagina.nl in mei 2007 was de groei nog 12 procent ten opzichte van mei 2006. Ook in juni 2007 was het bezoek hoger dan in juni 2006. Al is de hoge groei van de afgelopen jaren wel afgevlakt, maar dat is het gevolg van minder groei van internetpenetratie in Nederland."

Volgens de Stichting Internetreclame Stir was het bereik van Startpagina in mei 2006 nog 46 procent, in juni 2006 nog 44,6 procent en in mei 2007 gedaald tot 37,3 procent. Daarbij zij aangetekend dat het bereik van de concurrentie nog meer is afgenomen. Een reden om nog wat Stir-cijfers erbij te halen: in februari 2007 was het bereik 35,6 procent, in november 2006 nog 32,6 procent. Dus na een daling is het bereik weer stijgende. Stir-metingen veranderen overigens in de loop der tijd. Startpagina komt er daarmee rekening houdend ook goed uit.

Het aantal bezoéken aan Startpagina dat de Stir sinds een klein jaar meet, in plaats van voorheen het aantal pageviews, bedroeg in:

  • November 2006: 68 miljoen
  • Februari 2007: 80 miljoen
  • Mei 2007: 92 miljoen

Kortom, er is een behoorlijke stijgende lijn bij Startpagina. In het geheel lijkt het erop dat Ilse Media binnen het eigen netwerk steeds meer een versterkend effect kan noteren van interne doorverwijzingen.

De vierde kolom

Ilse Media begon in eigen beheer, dus zonder afhankelijk te zijn van derden zoals bij de dochterpagina's, ook met overzichtspagina's (Overzicht.nl). Hierop zijn tenminste twee van de drie kolommen met links betaald. Echt aangeslagen is dat niet. Schoppink: "Wij zijn overigens wel tevreden over de aantallen: er zit iets meer stijging in dan bij de traditionele Startpagina's: 2,5 miljoen bezoekers in mei 2006 tot 3 miljoen in mei 2007.

Startpagina lijkt meer het statische web 1.0, iets van de twintigste eeuw. Dat laatste geeft Schoppink toe: "Ja, Startpagina komt voort uit de vorige eeuw, maar zijn kracht is in de 21ste eeuw nog niet uitgewerkt. De sterke punten zijn de rust en duidelijkheid. We hebben dus nooit een hele nieuwe vorm ingevoerd maar Startpagina een vertrouwd anker gelaten."

De vernieuwing kwam in de vorm van een aanvulling met een 'vierde kolom' die plaats moet bieden aan wat meer interactiviteit. Daarin staan actuele zaken als weer en verkeer, maar bezoekers kunnen er ook hun persoonlijke links inzetten. Een zoekvenster naar producten biedt de link naar het door Ilse Media overgenomen Kieskeurig en er is een vakje met links naar zusje Web-log.nl.

Meer privé en commerciële interactie

In 2002 begon Startpagina met het uitbrengen van nieuwsbrieven door Dochterpagina's over hun onderwerp. Daar maken nu ongeveer de helft van de totaal 5.400 dochterpagina's gebruik van. Schoppink: “Er worden  inmiddels 7 miljoen nieuwsbrieven per jaar verstuurd, een heel behoorlijk aantal. Ook opent dit nieuwe commerciële mogelijkheden met reclame."

Wie nu kiest voor een nieuwsbrief krijgt die gratis als de persoonlijke gegevens gebruikt mogen worden voor reclame, of betaalt 10 euro als daar bezwaar tegen bestaat. Op die manier verwerft Startpagina de nodige data die commercieel belangrijk zijn, tenzij de abonnee bijvoorbeeld de gegevens van (zusteruitgave) Donald Duck in Duckstad invult .

En er zijn nu ook discussiegroepen en handelssites met rubrieksadvertenties, in een poging een bres te slaan in de hegemonie van Marktplaats en Speurders op dit terrein. "Het is niet onze intentie om een grootmacht als Marktplaats te verdrijven, maar het groeit gestaag sinds we er in het najaar mee begonnen. De prikborden bieden een platform aan mensen om te interageren over onderwerpen met gelijkgestemden. Maandelijks trekken de discussiegroepen miljoenen views en ook dit is nog steeds groeiende."

Dus niet alleen boogt De Telegraaf meer en meer op het eigen net, dat doet Ilse media ook zelf. Schoppink: "De kracht van Ilse Media zit in de verbanden die je kunt bieden tussen de verschillende sites. Zo plaatsen we vaak nieuwsberichten van Nu.nl door op andere sites.”

Spanningsveld

Dat Emerce nog eens terugkwam op de kwestie met een bloemlezing uit de reacties zinde Ilse media bepaald niet. Schoppink "Wat dient dat nog extra? Er staan veel anonieme reacties tussen en je weet niet welk belang daar achter zit."

Maar we vinden ze wel relevant en het ontlokte nog meer relevante reacties over het commercieel opereren van Startpagina. Schoppink: "De lifeline tussen Startpagina en de dochters is nog steeds heel hecht, zie bijvoorbeeld de nieuwsbrief aan de beheerders die wij sturen maar ook de jaarlijkse dochterdag die zeer druk bezocht wordt is hier een voorbeeld van.”

Over Startpagina heerst een commercieel ingestelde redactie. Schoppink spreekt liever van een "… spanningsveld. De redactie selecteert de links, bepaalt welke erop komen en heeft hier de laatste zeggenschap over. Sales draagt links die zij kunnen verkopen ter goedkeuring aan."

Dat lijkt een iets te florissante voorstelling van de praktijk. Er moet toch zo veel mogelijk verdiend worden. Schoppink: "Dat wel, maar op de lange termijn. Dus komt er geen link op Startpagina waar veel geld voor betaald wordt maar waar de redactie tegen is. Dat levert je misschien de korte termijn geld op, maar dan is het snel over en sluiten met Startpagina."

Hij schat dat 35 procent van de links nu betaald is. Dat zijn dus links naar sites die de redactie niet zou selecteren. Schoppink: "Dit klopt niet. Dit zijn links die de redactie op voordracht van Sales goedgekeurd heeft en die dus aan de redactionele toets hebben voldaan. Dit is een vereiste."

Selecteert de redactie die links wel zelfstandig, waarom zouden de websites dan een rekening accepteren? Ofwel, De Telegraaf heeft misschien jarenlang voor niets betaald, of de redactie selecteert ook met commerciële overwegingen.

Schoppink verdedigt: "Een aantal links is uitwisselbaar qua relevantie en daarnaast is er sprake van schaarste op Startpagina. Bij gelijke geschiktheid komen de partijen die commercieel het meest interessant zijn als eerste in aanmerking en zij betalen ook graag voor het verkeer wat wij doorsturen. Er zijn maar een paar sites in Nederland die dermate relevant zijn voor het grote publiek dat wij ze niet willen missen. Of de Telegraaf.nl daar ook toe behoort, hou ik nog even in het midden."

Ondertussen blijft Telegraaf.nl momenteel wel een link houden op Startpagina, gezien de relevantie voor de doelgroep. Straks willen partijen met relevante links niet meer betalen. Schoppink: "Zie eerdere opmerkingen. Het is bovendien voor iedereen die ook maar iets met internet doet zeer gebruikelijk is om te betalen voor kwalitatief goed verkeer."  

Deel dit bericht

12 Reacties

martijn hoogveeen

Ook op alexa.com (voor wat het waard is) neemt het relatieve bereik van starpagina.nl af. Startpagina zakt realtief weg, en is al een tijdje niet meer de #1 site.Grootste probleem is dat de pagina's vercommercialiseerd zijn. Schrikt editors af. En Google is te goed.

Edwin Korver

Alexa toont ook aan dat het gemiddelde aantal bezoekers van startpagina.nl (en dochters) de afgelopen 3 maanden met 23% was toegenomen. In die zin klopt inhoudelijk hetgeen hierboven was gesteld. In het geheel genomen denk ik dat een site als Startpagina.nl nog wel een aantal jaren mee kan. Simpelweg omdat er een enorme groep Internet gebruikers is wat ooit vertrouwd is geraakt met het Internet via Startpagina.nl. En ook al is de opzet van de site inmiddels verouderd, mensen, en dus ook Internet gebruikers, blijven "gewoontedieren". P.s. Overigens meldde Alexa een afname van de bezoekersaantallen van 15% over de afgelopen 3 maanden voor takeitnow.nl. Voor wat het waard is natuurlijk 🙂

Roland

Duidelijk verhaal, bij mijn weten werkt startpagina zo, dit wel eens tot frustratie van haar adverteerders, aangezien onderhandelingen door deze werkwijze moeizaam gaan; schaarste en anders schuilen achter de redactie. Maar goed zo werkt het nou eenmaal, en dat ze nog steeds enorm bereik hebben lijkt mij evident. Ik word alleen een beetje moe van al de huilreacties over betalen, hoge prijzen etc etc, en dat allemaal van mensen die voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten en zelf de hoofdprijs vragen. Typisch Nederlands dat huil-jank-hypocriete-afkraakgedrag. Iedereen moet gewoon een simpel rekensommetje maken of de prijs voor hem/haar goed is, meten = weten!

Goertz

Ik begrijp niet dat anno 2007 mensen nog steeds gebruik maken van Startpagina. Dat iemand de dochterpagina's gebruikt om informatie te zoeken over een specifiek onderwerp wil er nog wel in, maar de algemene beginpagina … Die was in 1998 nog handig, toen zoekmachines nog weleens te wensen overlieten. Maar een statische verzameling links is echt niet meer van deze tijd (nee ik wil de pagina niet configureren, doe mij maar iGoogle die wordt tenminste 24/7 gevoed met nieuwe informatie). Bovendien is de pagina veel te groot waarmee de gebruiksvriendelijkheid ook meteen overboord is.

Jeroen

Ik had het mij nog even niet gerealiseerd, maar het is inderdaad Google die Ilse / Startpagina op de rand van de afgrond lijkt te brengen: sinds de introductie van Google gebruikt niemand de zoekmachine Ilse meer en wordt ook steeds minder waarde gehecht aan de 'door de redactie goedgekeurde' (hahaha) links van Startpagina. Google beoordeelt websites ook, maar dan automatisch en heeft daardoor gewoon een veel groter bereik. En er komen meer websites die wel 2.0 zijn en die op andere wijze de populariteit van websites kunnen vaststellen. Wat zeg ik: die zijn er al. Startpagina gaat haar positie echt kwijtraken.

Eric

Ooit heb ik startpagina gemaild waarom ze iedere link in een bizar gesized windows openen (zeker voor een hi-res widescreen notebook), waarvan ik dan vervolgens weer de omvang moet aanpassen. Geen reactie. Dan gebruik ik toch lekker iets anders? Ik heb de indruk dat ze na het enorme succes wat ze hebben gehad niets meer durfde te verbeteren aan hun site.  We weten allemaal wat er gebeurd met partijen die niet willen veranderen: ze worden uiteindelijk overvleugeld.

Jacques Lems

Google zal Startpagina nooit kunnen overtreffen als het gaat om specifieke informatie over een bepaald onderwerp. Als beheerder van de startpagina van Capelle aan den IJssel ( http://capelle-aan-den-ijssel.startpagina.nl ) staan alle relevante links voor Capelle op een pagina. Bij Google zouden dat 30 pagina's worden en dan heb je ze nog niet allemaal bij elkaar. Derhalve Startpagina zal misschien wel veranderen, maar altijd een belangrijke spil blijven voor internettend Nederland. Zonder Google ook maar iets te kort te doen. Want ook die is nodig zelfs voor Startpagina en zijn dochters.

Goertz

@Jacques: Ik ben het niet met je eens, ik heb je pagina eens bekeken. Het is een een flinke verzameling links, maar zo divers dat het mij uiteindelijk niet veel zegt. Ik wil niet door een hele pagina met links scannen om iets te vinden over Yoga in Capelle aan den ijssel. Als was het maar omdat er geen consistentie in de pagina's zit. Als ik naar Yoga wil zoeken in een andere startpagina dat is de kans groot dat het er niet bij staat. Was is er nu makkelijker dan een query in google gooien en dan meteen te krijgen wat je zoekt. (start) Pagina's zijn gedeeltelijk te customizen maar doe mij dan maar het nivau van http://del.icio.us/ Ik verwacht dat er wel een plaats zal blijven bestaan voor marktplaats, maar deze zal steeds kleiner worden. Het is een pitoresk, Anton-Pieck-achtig-medium dat vooral oudere gebruikers nog zal trekken. Maar de jeugd/nieuwe gebruikers is steeds meer bekend met queries en andere zoek methoden: navigatie in een website wordt ook steeds minder gebruikt, die slaat met over en gaat direct naar de zoekfunctie.

JJ

Volgens mij zijn veel van de "zeurpieten" in deze reactie een beetje te internet-onderlegd. Knap hoor dat je kunt zoeken op internet met Google en uit de 4.654.232 resultaten precies de juiste haalt. En goh wat heb je dan ineens geen last van de commercieel omhoog geblazen links op Google (tsja, daar betalen is ook bovenaan komen…). Startpagina mag dan 100x achterhaald zijn en web 1.0, maar volgens mij geldt het succes! En dat succes wordt denk ik toch gehaald uit de mensen die niet zo helemaal in het internet zitten als elke iGoogle-aar, Netvibes-er, Web2.0-ster die hier reageert. Ik denk dat 95% van de internetters juist wel de behoefte heeft aan voorgedefinieerde lijsten. Die willen niet moeilijk doen, want ze kunnen niet moeilijk doen. Niets ten nadele van deze gebruikers, maar ze willen, hoeven en kunnen niet meer dan dat! En dan is een startpagina of een dochter toch wel heel heel makkelijk!

Frank Vooijen

@JacquesVolgens mij gaat het om Startpagina.nl en niet de startpagina-dochters. Startpagina.nl-gebruikers zijn in mijn ogen voornamelijk wat oudere, gemakzuchtige bezoekers. Eerste is een uitstervend ras, het laatste helaas niet.

Jacques Lems

Startpagina.nl kan niet zonder zijn vele dochters en de dochters niet zonder Startpagina.nl. Je moet het dus zien als een geheel. En de mens (althans velen die over het internet surfen) zal altijd de makkelijkste weg zoeken om iets te vinden. De ene keer zal Google voldoende en snel resultaat geven de andere keer is Startpagina een uitkomst. Want wat al opgezocht is hoef je niet meer te vinden en dat is nu net de basis van Startpagina.@Goertz Ook ik zoek nog steeds naar de optimale indeling voor alle links. Scherp blijven, luisteren naar adviezen van anderen en een beetje passie hebben is het motto met een hoop tevreden en terugkerende bezoekers.

Roland de Groot

Zwitserland , Bern 31-12-2007 De toegang tot mijn wettige zwitserse vrouw word mij door het insel spital in bern na een hersenbloeding verweigert?????0041333410025

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond