Deel dit artikel
-

Voetbal kleine groei-impuls KPN TV

Telecombedrijf KPN zag het aantal tv-klanten afgelopen kwartaal met 20.000 groeien tot 265.000. De dalende trend in het aantal nieuwe tv-klanten werd gebroken met de toevoeging van Tele2-voetbalbeelden aan het Digitenne-pakket. Het aantal vaste telefoonaansluitingen daalde met 130.000, maar het aantal VoIP-klanten groeide tot 517.000.

Dat blijkt uit de financiële cijfers over het vierde kwartaal van 2006 die KPN vanochtend publiceerde. De omzet in het laatste kwartaal kwam uit op 3 miljard euro. Dat is 130 miljoen minder dan een jaar geleden. De nettowinst bedroeg 426 miljoen. Over het hele jaar boekte het telecombedrijf een omzet van 12,1 miljard bij een nettowinst van 1,5 miljard euro. De jaarwinst groeide ten opzichte van vorig jaar met 84 miljoen euro, de jaaromzet met 121 miljoen.

Opbrengsten vast en mobiel gelijk verdeeld

Uit de omzetverdeling blijkt dat KPN een groeiend deel van de opbrengsten realiseert met mobiele telecomactiviteiten in Nederland, België en Duitsland. De verhouding tussen omzet uit vast en mobiel is nagenoeg gelijk verdeeld. Via het vaste net realiseerde het bedrijf afgelopen drie maanden in Nederland een omzet van 1,73 miljard, een kleine daling. De omzet van het mobiele netwerk steeg met 19 miljoen euro tot 1,68 miljard. Volgens KPN dalen de kosten om nieuwe klanten te werven.

Eind 2006 had noteerde KPN 6,3 miljoen klanten met een vaste telefoonaansluiting, een daling van 130.000. Wel ziet het bedrijf de vraag naar VoIP, bellen via internet, toenemen. Aan het einde van het vierde kwartaal waren er 517.000 VoIP-abonnementen verkocht, een verdubbeling. KPN claimt op dit terein een marktaandeel van 36 procent. De kabelbedrijven zien schijnbaar meer vraag naar internettelefonie en verdelen het gros van de resterende 64 procent van de markt.

KPN heeft 8,6 miljoen mobiele klanten in Nederland. Inclusief België en Duitsland zijn dat er 24 miljoen, een stijging van 14 procent. Het HSDPA-netwerk, de snelle uitvoering UMTS, is in 87 procent van Nederland beschikbaar.

KPN langzaam met tv en met PCM in nieuwe ochtendkrant

Het telecombedrijf heeft 2,1 miljoen ADSL-klanten en claimt dat de uitrol van zijn snelle ADSL2+-netwerk voor 57 procent landelijk dekkend is.

ADSL2+ is de basis van de introductie van KPN's televisieproduct KPN Mine. Via Mine kunnen consumenten via ADSL, net als bij Tele2, televisie kijken via internet. Het product is slechts op zeer beperkte schaal in gebruik. Vooralsnog bedient KPN zijn tv-klanten enkel via de digitale ether, via het netwerk van Digitenne.

Eind september werd bekend dat KPN ook voetbalzenders aan zijn kijkers aan kan bieden, middels een overeenkomst met Tele2. Tele2 heeft de uitzendrechten van live Eredivisie-voetbal.

De distributieovereenkomst met Tele2 blijkt een impuls te hebben gegeven aan de klantaanwas van KPN TV. Afgelopen kwartaal groeide het aantal tv-klanten met 20.000 tot 265.000. Het merendeel van die klanten, 15.000 van hen, nam het tv-abonnement van KPN om voetbal te kunnen kijken. Voor het eerst vertoont de klantaanwas van KPN TV hiermee een kleine groei. Afgelopen kwartalen is het aantal nieuwe klanten alleen maar teruggelopen.

Vanochtend werd bekend dat KPN samen met uitgeefconcern PCM van plan is een nieuwe gratis ochtendkrant op de markt te brengen. Het is de bedoeling dat de krant niet enkel op papier, maar ook op tv-schermen in NS-treinen en op mobiele telefoons te lezen zal zijn. De voorzitter van PCM's raad van bestuur, Ton aan de Stegge, was tot de overname door KPN de baas van Telfort.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond