Buzzmarketing: cadeaus geven per SMS

Is het nog mogelijk om een vernieuwende SMS-dienst te bedenken? Het Haagse Bureau HBMEO beweert met cadeaucode.nl iets toe te voegen aan bestaande diensten. Met Cadeaucode.nl is het mogelijk om vriend of bekende per sms een code te sturen waarmee de ontvanger op een speciale site zelf een cadeau kan uitzoeken. Bedrijven leveren de producten kosteloos omdat de dienst voor hen een relatief goedkoop promotieplatform is.
Cadeaucode.nl is niet de eerste digitale kadobon. Zo is het onder meer via SMSBON al mogelijk om een iemand een cadeaubon te geven. Deze SMSBON is te koop op de site van SMSBON en door de ontvanger in te leveren in 3000 aangesloten winkels.
“Wij onderscheiden ons omdat de ontvanger van de cadeaubon op de site cadeaucode.nl één van tien voorgeselecteerde cadeaus kan uitzoeken,” zegt Philipe Souren van HBMEO. Cadeaus variëren van parfum tot vliegtickets. Het vaste tarief dat de verstuurder van een cadeau-sms betaalt is iets meer dan 25 euro. Het cadeau wordt naar het huisadres van de ontvanger gestuurd.
Volgens Souren is Cadeaucode een goede manier om consumenten kennis te laten maken met een nieuw product of dienst. Bedrijven die via het platform producten onder de aandacht gaan brengen zijn onder meer Versace, Transavia, Free Record Shop, iTunes en Sinner Eyewear. HBMEO noemt Cadeaucode een buzzmarketing-instrument.
Het bedrag van 25 euro dat een verstuurder van een sms-cadeau betaalt is opgebouwd uit verzendkosten, sms-kosten en een marge voor het bureau. Een groot deel van het bedrag wordt besteedt aan marketing. “Omdat we daar zoveel aan doen, krijgen we de producten gratis van leveranciers,” vertelt Souren. Hoe meer producten een leverancier geeft, hoe langer deze met een product op de site blijft staan.
Sommige cadeaus die worden aangeboden, zoals vliegtickets, zijn duurder dan het bedrag van 25 euro. Om die reden is er een beveiliging ingebouwd, zegt Souren. Per creditcard is het mogelijk om per dag maximaal twee producten cadeau te doen. “We willen voorkomen dat mensen producten gaan aanbieden op sites als Marktplaats.nl.”
Bedrijven zijn volgens Souren enthousiast om producten of diensten aan te bieden op Cadeaucode.nl. “Bedrijven adverteren daadwerkelijk met hun producten, en mensen kunnen deze uitproberen.” Voor bedrijven is dit een relatief goedkope manier van marketing, meent hij. “Bedrijven betalen alleen de kostprijs van hun producten of diensten.”
Deel dit bericht
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond
3 Reacties
Kasper Katje
Sorry hoor, maar een cadeaubon geven per sms? Kan het nog onpersoonlijker? En als het niet bevalt krijg je een smsje terug dat het uit is… Natuurlijk hoop ik altijd dat een dergelijk nieuw initatief aanslaat maar heb toch zo mijn twijfels hoor. En wat gebeurt er wanneer het smsje niet aankomt of vluchtig bekeken wordt en als spam wordt gezien en verwijderd?
Maurice
Ik denk dat dit best aan kan slaan. Het is echter wel zo dat in mijn ogen de cadeaus in een bepaalde context geplaatst moeten worden waarbij ook een doelgroep hoort. Zo is bijvoorbeeld http://www.this.nl sinds kort online. Op deze site is een cadeaubon te bestellen en te besteden die zowel een fysiek verkooppunt heeft (v&d, ako, etc) en een online versie die ook per sms verzonden kan worden. Het gaat hier om een cadeaubon voor mobiele content. De doelgroep 15-25 jaar is zeker vatbaar voor dit soort cadeaus. Eigenlijk is het een samensmelting van bestaande besteldiensten zoals Jamba, ringtoneking, musicdownloads, etc. Persoonlijk? Dat is uiteraard minder het geval, echter de puber van 16 stelt misschien meer op prijs dat hij mooi 25 euro aan mobiele content kan spenderen na het krijgen van het cadeau, dan die oom of tante die de bon persoonlijk kom overhandigen:)
Lennart
TH!S.nl , dat zegt mij wel wat inderdaad. Ik lees hierboven dat het verkrijgbaar is in de Ako, Bruna en V&D. Helaas is dat niet het geval. De bon is wel te verkrijgen in de Super de Boer en Primera vestigingen in Nederland en op http://www.this.nl, skyradio.nl, radioveronica.nl en spitsnet.nl. Je kan de cadeaubon zo persoonlijk maken als je zelf wilt (en zo persoonlijk als je een cadeaubon uberhaupt kan maken). De fysieke cadeaubon die je in de winkel koopt en online kan bestellen zit in een speciale cadeauverpakking waarin naast de voucher met unieke code ook een TH!S kaart inzit waar je een persoonlijke boodschap op kwijt kan.In de e-card kan je een persoonlijke tekst meegeven en wanneer je de cadeaubon per sms wilt verzenden (vooral praktisch als je op afstand bent maar toch iemand meteen wilt verassen) dan kan je daar ook variabelen als je naam in meegeven. Op deze manier proberen we de cadeaubon zo "persoonlijk" mogelijk te maken.