Nederlandse vacaturesites vergroten bereik

Nederlandse vacaturesites zagen hun gezamenlijke bereik afgelopen jaar met 15 procent toenemen tot 32,9 procent. Dat is meer dan het gemiddelde bereik van alle Europese sites van 29,9 procent. Het moederbedrijf van Monsterboard.nl verwerkt op het Europees continent 18 procent van alle bezoeken aan vacature- en carrièresites.
Dat blijkt uit cijfers van onderzoeksbureau Comscore dat de Europese banenmarkt op internet onder de loep nam. Deze markt blijkt van jaar op jaar te groeien. Tussen mei 2005 en mei 2006 nam het aantal bezoekers aan banensites met 22 procent toe tot 51 miljoen. Dat zijn unieke bezoekers volgens de onderzoeker. De totale Europese internetpopulatie bevat 170 miljoen surfers, wat erop neer zou komen dat eenderde van de Europeanen minstens een keer per maand een banensite bezoekt.
Monster en Stepstone zijn de grootste sites die in meerdere EU-landen tegelijk opereren. Monster had vorige maand 9,2 miljoen unieke bezoekers, het ook in Nederland actieve Stepstone 3,1 miljoen. Daarnaast komen Anpe.fr, Bundesagentur für Arbeit en Jobcentreplus.gov.uk in de top 5 voor. Zo blijkt uit het overzicht op de Comscore-site.
Vacature- en carrièresites in Nederland hebben een gezamenlijk bereik van 32,9 procent. Dat is te vergelijken met het bereik van De Telegraaf en De Telefoongids. Beiden hebben een bereik dat tegen de 30 procent aanligt, zo blijkt uit de gisteren gepubliceerde cijfers van bereikmeter Stichting Internetreclame (Stir). De enige vacaturesite in het Stir-overzicht is Wegeners Jobtrack, dat een bereik opgeeft van 2,3 procent.
Deel dit bericht
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond
3 Reacties
Raymond Kelder
Leuk om te zien dat de grote jongens in de wereld het goed doen. Toch geloof ik in de kleinere regionale vacaturesites. Laatst kwam ik er nog een tegen zoals http://www.noordhollandvacature.nl het zal wel zo blijven dat de kleinere de grote nodig hebben maar toch.
Rutger van den Berg
Erwin, Interessant artikel. Wel vergeet je (helaas) de grootste vacaturesite te noemen uit STIR namelijk Vacaturekrant.nl onderdeel van de Telegraaf Media Groep. Vacaturekrant staat op dezelfde manier vermeld in de STIR data als het wel genoemde Jobtrack. Vacaturekrant haalt een bereik van 2,7% volgens de laatste STIR metingen. (maand juni 2006). een kleine opsomming Vacaturekrant Jobtrackmei 3.1% 2.5% april 3.0% 2.5% maart 3.6% niet bekend feb 3.4% niet bekend jan 3.9% 3.9% N.b. ook als wordt gekeken naar het aantal gerealiseerde pageviews is Vacaturekrant een (stuk) groter dan Jobtrack. (5,8 miljoen – 3,2 miljoen)
Jeroen
Volgens mij ook hebben de kleine vacaturesites de toekomst, http://www.ggz.nl is er bv voor de geestelijke gezondheidszorg en zo zullen alle sectoren wel hun eigen vacaturesites krijgen, ik begreep dat er inmiddels 2000 vacaturesites op het nederlendse internet zijn!jeroen