Gartner: bedrijven besteden 3 miljard aan RFID in 2010

Rond 2010 zullen bedrijven wereldwijd rond de drie miljard dollar uitgeven aan RFID-technologieën. Dat zegt marktonderzoeker Gartner in een nieuw rapport.
Dit jaar hebben bedrijven volgens de onderzoeker in totaal 504 miljoen dollar aan de technologie uitgegeven, een groei van 30 procent vergeleken met 2004 schrijft het Amerikaanse CNET dat uit het rapport citeert. Vanaf 2007 zal RFID grootschalig door bedrijven worden ingezet, verwacht Gartner.
RFID (Radio Frequency Identifiation) is een methode die gebruik maakt van kleine chips (tags) die een klein radiosignaal kunnen opwekken met een identificatiecode. De tags zijn vaak erg klein en kunnen worden bevestigd op alle denkbare objecten, bijvoorbeeld kleren, schoenen, dozen of pallets. Hoewel de technologie al jaren bestaat, is de techniek nog nauwelijks grootschalig doorgedrongen in het bedrijfsleven. Voorbeelden van bestaande toepassingen zijn diefstalbeveiliging in winkels of het volgens van containers, treinen en trucks.
Gartner vergelijkt in het rapport barcodes met RFID. Barcodes zijn volgens de onderzoeker beter in het verzamelen van gegevens in gestructureerde omgevingen zoals pakhuizen, terwijl RFID-tags nuttig zijn in ongestructureerde omgevingen, zoals ziekenhuizen en winkels.
“RFID is in Nederland nog niet echt van de grond gekomen, ‘ zegt René Timmermans, hoofd van het RFID Kenniscentrum in Venlo. Als een grote partij het initiatief neemt om de technologie te introduceren, kan dat volgens hem een ketenreactie tot gevolg hebben. Het bekende voorbeeld van een ‘opgelegde ketenreactie ‘ is het Amerikaanse Wal Mart, de grootste retailer van de wereld, dat zijn honderd topleveranciers heeft verplicht om RFID-tags te gaan gebruiken. De top-100 leveranciers van Wal Mart moeten pallets aanleveren met daaropRFID-tags, die ervoor moeten ervoor zorgen dat de pallets makkelijker te traceren zijn in de logistieke keten.
Als een grote partij de beslissing neemt om RFID toe te gaan passen, dan gaat het volgens Timmermans vaak meteen om een miljoeneninvestering. Een investering die vaak verdeeld wordt over verschillende partijen. “De pilots die tot nu toe plaatsvinden in Nederland vinden meestal plaats binnen de muren van een bedrijf. Het effect is veel groter als de hele keten, van toeleverancier tot verkoper, mee doet. Maar dan moet iedereen bereid zijn geld te stoppen in RFID.”
Meer informatie.
Emerce RFIDnet schrijft bijna dagelijks over de nieuwste ontwikkelingen op RFID-gebied.
Voor meer informatie over RFID en The Internet of Things: in november publiceerde ITU het rapport The Internet of Things.
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond