Deel dit artikel
-

Resultaten TomTom verder onder druk

TomTom heeft over het eerste kwartaal een omzet van 202 miljoen euro gerealiseerd, minder dan de 233 miljoen een jaar eerder. De EBITDA kwam uit op 29 miljoen tegen 28 miljoen in 2012. Het nettoverlies is met 2 miljoen euro even hoog als een jaar eerder.

Uit de cijfers (pdf) blijkt dat vooral de consumentenmarkt slecht is. De omzet ging omlaag van 126 miljoen in Q1 2012 naar 101 miljoen euro afgelopen kwartaal, een daling van 19 procent. Ook de Automotive markt – kastjes en diensten voor autofabrikanten – zakte met 13 procent naar 51 miljoen. In de hardware werd alleen al 18 procent minder omzet gedraaid. Alleen de zakelijke markt steeg met 21 procent.

Voor 2013 houdt het Amsterdamse bedrijf rekening met een omzet van tussen de 900 en 950 miljoen euro.

Volgens CEO Harold Goddijn liggen de resultaten in de lijn der verwachtingen. De markt voor losse navigatiekastjes staat nog altijd onder druk. Het bedrijf heeft hoge verwachtingen van de overeenkomsten die het eerder sloot met Mercedes Benz en Toyota Motor Europe voor verkeersdiensten. Een eerder contract met Fiat wordt verlengd.

Opvallend is dat de Europese markt weer gegroeid is, maar op de Amerikaanse markt verliest TomTom terrein.

Vorige week nog stelde TomTom een nieuwe TomTom Go voor. Volgens het bedrijf liggen er nog steeds kansen voor losse navigatiesystemen. 39 procent van de automobilisten heeft nog geen navigatie-apparaat. Van de bestaande gebruikers is 26 procent geïnteresseerd in vervanging

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond