WAP maakt comeback

WAP krijgt dankzij lokatiediensten een herkansing, zo meldden verschillende sprekers afgelopen week op het Mobile Location Services-congres in het Amsterdamse Hilton-hotel. Anders Ljunggren van het bedrijf Cellvision signaleert dat in zijn thuismarkt Noorwegen de vraag naar WAP-phones sterk toegenomen is sinds mobile operators Telenor en Netcom in 2001 begonnen zijn met location based services.
Aanvankelijk nam de markt nog genoegen met SMS-berichten, maar nu richt de vraag zich op een betere user interface en content met beeld. Opvallend is de rol die MMS speelt bij lokatiediensten in Noorwegen, zo vertelde Ljunggren. "MMS wordt niet zozeer gebruikt om foto's uit te wisselen, maar om maps en andere content te ontvangen."
In Oostenrijk is een vergelijkbaar fenomeen zichtbaar, bevestigde Sabine Herman van Connect One. Daar zijn lokatiediensten sinds afgelopen zomer beschikbaar, en de mobile operator stimuleert bewust de aankoop van WAP-phones. Connect One biedt twee lokatiediensten aan: een event finder, in de vorm van een plaatsgebonden agenda, en een point-of-interest finder die de weg wijst naar ondermeer winkels en pinautomaten. Beide toepassingen komen niet goed tot hun recht op een standaard GSM die slechts SMS-tekstboodschappen weergeeft.
Ook in Engeland, waar de mobile operators nu stevig inzetten op lokatiediensten, wint WAP aan populariteit. Daar worden inmiddels maandelijks meer dan een half miljard WAP-page impressions geregistreerd, zo meldt de Mobile Data Association .
Deel dit bericht
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond
1 Reacties
aguy2no
Maps ontvangen is wel erg leuk, maar heeft niet zoveel zin. De helft van de mannen kan geen kaart lezen en vrouwen kunnen dat al helemaal niet. Te kleine doelgroep dunkt me. Gewoon ff wachten dat een navigatiesysteem en mobieltje geintegreerd zijn.