Publitas zet in op duurzaamheid en gebruikt AWS voor de papierloze catalogus

Het afgelopen decennium heeft winkelen een snelle digitale transformatie doorgemaakt. Consumenten kunnen producten online bestellen met een enkele klik met zelfs de mogelijkheid van levering op dezelfde dag. Maar er is één gebied waar de digitalisatie nog achterloopt: de gedrukte catalogus. Er worden nog steeds miljoenen catalogi per jaar verstuurd om het winkelend publiek te inspireren en hen te helpen nieuwe producten en promoties te ontdekken. Hoewel het ontdekken een essentieel onderdeel is van het winkelen, hebben deze catalogi een aanzienlijke impact op het milieu. Publitas helpt retailers en merken om consumenten te inspireren met online contentervaringen. Het platform van het bedrijf maakt gebruik van de cloud computing-services van Amazon Web Services (AWS). “Mensen hebben niet door hoeveel bomen er worden gekapt voor catalogi. We willen merken helpen hun catalogi online te publiceren om aan de nieuwe eisen van de klimaatdoelstellingen en tegelijkertijd de consument te voldoen. De rekenkracht van AWS zorgt voor de schaalbaarheid en betrouwbaarheid van ons platform. Zelfs als er miljoenen gebruikers zijn, blijft ons platform wereldwijd beschikbaar,” zegt Guillermo Sanchez, CEO Publitas.
Hele organisaties, teams en processen zijn opgezet rond het leveren van gedrukte catalogi. Guillermo: “We hebben de afgelopen vijf jaar een organisatorische verschuiving gezien van gedrukte naar online catalogi omdat de gedrukte variant te statisch, te duur en niet ‘deelbaar’ is in een digitale wereld.” Het gebruik van een digitale catalogus helpt retailers ook om minder afhankelijk te worden van hun adressenbestand. Met een digitale catalogus kunnen ze in realtime publiceren, is de inhoud dynamisch en zijn AI-geautomatiseerde processen de sleutel tot succes. Hun bereik moet komen van online kanalen zoals SEO, SEA en nieuwsbrieven. De overgang van print naar online kan lastig zijn en voor grotere organisaties een proces van meerdere jaren.
Naast dat Publitas voordelen biedt voor de retailer, biedt het ook voordelen voor de planeet. In plaats van miljoenen papieren catalogi te verzenden, bieden retailers nu de mogelijkheid om online de nieuwe producten en promoties te ontdekken. “We denken dat het een win-winsituatie is. Het kan retailers helpen om een grote investering in print te besparen en om duurzaamheidsdoelen te bereiken door papierverspilling en uitstoot tijdens de distributie te verminderen,” legt Guillermo uit. Bovendien kan het platform van Publitas retailers helpen vooruitgang te boeken tijdens elke stap van de transformatie van print naar digitaal. Naarmate retailers geavanceerder worden met hun papierloze catalogus, kan het de standaard van een moderne online ervaring voor shoppers worden. Een volgende stap is dat shoppers direct kunnen kopen uit de catalogus of retailers een gepersonaliseerde catalogus op basis van de voorkeuren van de klant met behulp van machine learning-mogelijkheden van de AWS Cloud kunnen creëren.
Om retailers een inspirerende contentervaring te bieden, gebruikt Publitas de technologie van de pionier op het gebied van de cloud: AWS. “Publitas streeft er altijd naar om ervaringen te bieden die naadloos, responsief, snel en betrouwbaar zijn. Toen we naar een IT-provider keken, hadden we één sleutelwoord in gedachten: prestatie. We hadden het beste van technologie nodig om ons project te bouwen en daarom zijn we met AWS gaan werken,” legt Guillermo uit. Het is uitermate belangrijk voor Publitas dat, wanneer er miljoenen interacties zijn van kopers, de infrastructuur de belasting aankan. Dat is waar AWS om de hoek komt kijken. Zowel het platform van Publitas als alle content van hun gebruikers wordt mogelijk gemaakt door AWS. AWS zorgt ervoor dat content snel en betrouwbaar wordt geleverd. Daarnaast zijn wereldwijde dekking en consistentie belangrijk, een enkele seconde vertraging kan de ervaring voor het winkelend publiek ernstig beïnvloeden. Naast de technologie, denkt Publitas dat AWS de juiste partner is voor de ‘Tree-Free’ catalogus, vanwege de toewijding van AWS om op 100% hernieuwbare energie te draaien. “Terwijl Publitas strijdt om de printdistributie over de hele wereld te verminderen, zorgt AWS ervoor dat de catalogi worden gehost op een energiezuinige infrastructuur,” besluit Guillermo.
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.